En glad pensionär!

Hej jag var och kollade frugans systers lägenhet och mätte temperaturen på ytterväggen o väggen inomhus det skilde bara 2 grader .alltså 2 grader varmare inne OBS ingen värme var på inomhus

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Luftvärmepump tror jag också är det bästa.Det kanske är skillnad på värme/kyla i hus respektive lägenhet.
Vi kommer att köpa en takvåning och absolut inte i norr,tack för tipset.Ja,min man har arbetat som Byggnadsinspektör,
så jag är säker på att lägenheten blir grundligt inspekterad.;)
Vi bodde i Fuengirola,Los Boliches i December 2015 och det var ett behagligt klimat.Lite kalla vindar ibland,speciellt på kvällen.
Vi bodde ju på hotell så det är svårt att avgöra hur inomhusklimatet i en lägenhet/hus var jämfört med hotellet.
Klimatet har säkert betydelse beroende på var man bor såklart.Vi planerar ett boende så nära Gibraltar som möjligt.

Jag vinterbor för första gången i Torrevieja. Jag kom hit den 13 november och bodde helt utan ström/värme till de 13 december och den 15 dec , hade en svensk byggare, Claes, monterat en Panasonic luftvärmepump och jag har låtit installera 2-glasfönster med moderna persienner. OBS! Det ska INTE vara skjut-fönster! De håller inte kvar värmen! Jag bodde i ganska nybyggt tidigare och skjut-fönster höll inte värmen. För övrigt kostar det mer att använda AC än värme och presidenten i min Urb. Vet absolut detta. Man ska också köpa hus i söderläge annars blir det svårt/omöjligt att få det varmt. Jag sover på acrylfilt med värmereflexerade underlag och Sara, min älskade hund, får gärna sova i sängen, om hon vill. Jag har flera lager på mig men aldrig över 18 grader, 21 när jag slappar (ringer, på datorn, tv-tittar) soliga timmar slår jag av värmen och öppnar flera fönster! Vintern var den kallaste på över 100 år i november dec, morgnarna är kalla och ibland hemskt fuktiga men Sara stannar bara ute en kort tid för hon gillar inte kallt väder, även om vi har bott 6 år 40 mil norr om Polcirkeln i Norge. Halkfria mattor och bra tofflor och sköna plädar hjälper; de flesta vinterdagar med sol är fabulösa och jag vill aldrig mer vara i Sverige eller Norge en vinter! Sommarnatten i dessa länder, längtar jag till.

:)Hej Pia och Kent,
Vilka spännande planer. Det var roligt att läsa och jag hoppas det blir så bra som ni har tänkt.
Vi har ett litet hus i solen och jag längtar dit.
När jag kan jobba mindre ( inte än på ett bra tag) vill jag vara där mer.
Vintern här på Västkusten är verkligen tuff.
Önskar er lycka till,
Emma:)
Tack Emma! :) Ja,det är spännande och det är så otroligt mycket att tänka på.Västkustens hårda vintervindar är inte ok.Måste till ett annat klimat och hoppas att Spanien blir bra.Kan inte bli sämre vädermässigt får vi tro.

Lycka till! Fast jag måste nog säga att jag AVSKYR vinter i Spanien. Icke utomhus men inomhus. Spanska hus är så förfärligt dåligt byggda - ingen isolering, att det är svårt att njuta av dem tre+fyra timmar utomhus på tidiga eftermiddagar när det är som varmast, om man måste komma hem till ett kallt och rått hus, TROTS att jag värmer upp 24 timmar om dygnet och betalar dryggt 200 euro i uppvärmningskostnader. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka till Caribbean och bo där i stället. Eventuellt i Sverige i ett väl uppvärmt lägenhet.
Tackar! Jag har förstått att det är problematiskt med hus på vintern med tanke på uppvärmning. Vi har hus i Sverige och ska köpa en takvåning i Spanien.Hoppas att den inte är kall på vintern.Får kolla på det,blir säkert kallare uppe i bergen så vi får hålla oss längs strandlinjen.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det är precis som du skriver Minerva, det beror ju på obefintlig isolering,samt stengolv,och stenväggar,och det spelar ingen roll att man värmer upp då det är kalldrag överallt från springor och tvåglasfönster med aluminiumramar,så det blir lite som att elda för kråkor
Jag har lägenhet och har varit där 2 veckor i januari för många år sedan med filttofflor och värmepumpen på större del av dygnet,huh det gör jag inte mer utan nu blir det vistelse under maj-okt
Är det markplan eller högre upp? Nyare eller äldre lägenhet? Bra att veta innan vi köper lägenhet.

Välkommen till forumet Pia och Kent! Kul att ni hittat hit och att ni tar steget och flyttar till Spanien!
Berätta gärna om flytten och håll oss uppdaterade hur det går :) då det är väldigt inspirerande för många att själva göra slag i saken.
Tack Patrick! :) Vi håller på att skaffa oss information om hur det fungerar i Spanien med det som vi kan tänkas behöva veta.Jag pluggar spanska också.
Kollar också Skatteverket här hemma vad vi behöver göra när vi flyttar,ska bo permanent i Spanien.Tar del av alla erfarenheter som så många snälla delar med sig av.Kontaktat flyttfirma för framtida kontakt och vad som gäller och hur det fungerar rent praktiskt.
Har också planerat att magasinera en liten del av bohaget,ta med en liten del till Spanien samt köpa nya möbler mm.
Undersöker också många områden via nätet och snälla forummedlemmar som informerar samt att vi besöker olika områden.
Det är det svåra att veta var man ska bo.Det är inte alltid område och lägenhet finns på samma plats.Man får prioritera såklart.
Vi ska köpa nyproducerat och de flesta ligger tydligen i Costa Blanca.Vi får besöka olika områden där också.Man får inte vara sämre än man kan ändra sig ;) Planerar att sälja huset om ett år så vi har god tid på oss att söka bostad.

Last edited:
Nästa helg är det mässa om att köpa hus utomlands på Svenska Mässan i Göteborg.
4-5 mars från kl.10:30-17:00.
Där kom vi i kontakt med en mäklare som vi åkte på visningsresa med och därefter köpte vår lägenhet.

Är det markplan eller högre upp? Nyare eller äldre lägenhet? Bra att veta innan vi köper lägenhet.
Hej!,jag bor på 5:e vån av 8 och söderläge med lägenheter runtom så i praktiken inga ytterväggar utom terassen men den ligger mot söder.Det är absolut nödvändigt att ha söderläge (solen ger mkt värme) och norrläge,fy tusan.Ej nybyggt utan ca 80-tal,men spelar inte stor roll då min svåger bor i nybyggt och har även rått inomhusklimat på vinter

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Ska försöka ta reda på detta,,Fick tipset av min granne,,

I våran gård blir två kommande försäljningar,,Dom har gått bort,,Ett treplans,,Ett enplans,,Båda med soltak,,
Dom flesta på gården är svenskar,,Nån tysk,,Nån engelsk,,
Men en fin sammanhållning,,Vi stortrivs som hyresgäster,,

Titta på Almeria provinsen , längs kusten , varmare lugnare än många andra ställen. Dåligt med Svenskar , långt till Svenskflyg. Men flyger man bara hem till jul så spelar flyget ingen stor roll.

Igår tog vi vår husbil, körde söderut från Altea och har nu hamnat i området Almerimar i Almeriaprovinsen.

Kört kuststräckan från Almeria och hit, som är 25-30 km.

Sammanfattning, otroligt mycket byggt sedan vi åkte här senast, stendött åtminstone nu på vintern och otroligt fult torrt landskap täckt plasttakade växthus.

Här skulle i alla fall inte vi kunna tänka oss att bo.

TommyD

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Igår tog vi vår husbil, körde söderut från Altea och har nu hamnat i området Almerimar i Almeriaprovinsen.

Kört kuststräckan från Almeria och hit, som är 25-30 km.

Sammanfattning, otroligt mycket byggt sedan vi åkte här senast, stendött åtminstone nu på vintern och otroligt fult torrt landskap täckt plasttakade växthus.

Här skulle i alla fall inte vi kunna tänka oss att bo.

TommyD
Almeria provinsen och de 30 km du kört är en ful del. På andra sidan Almeria stad finns orter som Aqua Amarga som vår blivande Drottning semestrade i och där även mästarnas mästare bodde. Sedan har vi orter som Carboneras den vita byn Mojacar , fiskebyn Garrucha , Villaricos och s Juan los Terreros.
Och sedan Murcia och den fina staden Aguilas. Denna del har fin infrastruktur och lugn. Men smaken är som baken! Tur att alla inte är på samma ställe!

Almeria provinsen och de 30 km du kört är en ful del. På andra sidan Almeria stad finns orter som Aqua Amarga som vår blivande Drottning semestrade i och där även mästarnas mästare bodde. Sedan har vi orter som Carboneras den vita byn Mojacar , fiskebyn Garrucha , Villaricos och s Juan los Terreros.
Och sedan Murcia och den fina staden Aguilas. Denna del har fin infrastruktur och lugn. Men smaken är som baken! Tur att alla inte är på samma ställe!

Förvisso är Almerias kust längre än de 30 km vi åkte igår, men var intresserad att se vad som skett just där efter att ha läst ett reportage i El Pais om satsningar just i det området.

Idag skall vi ta en tur genom området norr om Almeria som du rekommenderar.

Tack för tipset och återkommer.

TommyD

Kommer inte i kontakt med grannar förrän om två veckor,,ska hämta på flyget då,,
Har du varit ute o kikat lite på nån sajt på internet? Bör ju finnas nånstans,,59 tusen euro,,
Jodå jag har kollat på nätet, men det finns massor med lägenheter till salu i Torrevieja (flera hundra som är billigare än 60') och massor av mäklare men det är svårt att söka specifikt i La Mata. Har hittat några i La Mata men ganska få. De flesta ligger i centrala stan eller mellan sjöarna.
Skall själv ner om lite knappt 2 veckor.

Förvisso är Almerias kust längre än de 30 km vi åkte igår, men var intresserad att se vad som skett just där efter att ha läst ett reportage i El Pais om satsningar just i det området.

Idag skall vi ta en tur genom området norr om Almeria som du rekommenderar.

Tack för tipset och återkommer.

TommyD

Skulle ocksà rekommendera en tur pà kosten mellan Aguilas och Agua Amarga, inget ställe jag skulle bosätta mig pà, men helt perfekt för en 2 veckors semester.
Det är lite som Alicante för 50 àr sedan. Här pà CB kan man ju inte köra mànga km (eller meter för den delen) längs orörd kust.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen