Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack Emma! Ja,det är spännande och det är så otroligt mycket att tänka på.Västkustens hårda vintervindar är inte ok.Måste till ett annat klimat och hoppas att Spanien blir bra.Kan inte bli sämre vädermässigt får vi tro.Hej Pia och Kent,
Vilka spännande planer. Det var roligt att läsa och jag hoppas det blir så bra som ni har tänkt.
Vi har ett litet hus i solen och jag längtar dit.
När jag kan jobba mindre ( inte än på ett bra tag) vill jag vara där mer.
Vintern här på Västkusten är verkligen tuff.
Önskar er lycka till,
Emma
Tackar! Jag har förstått att det är problematiskt med hus på vintern med tanke på uppvärmning. Vi har hus i Sverige och ska köpa en takvåning i Spanien.Hoppas att den inte är kall på vintern.Får kolla på det,blir säkert kallare uppe i bergen så vi får hålla oss längs strandlinjen.Lycka till! Fast jag måste nog säga att jag AVSKYR vinter i Spanien. Icke utomhus men inomhus. Spanska hus är så förfärligt dåligt byggda - ingen isolering, att det är svårt att njuta av dem tre+fyra timmar utomhus på tidiga eftermiddagar när det är som varmast, om man måste komma hem till ett kallt och rått hus, TROTS att jag värmer upp 24 timmar om dygnet och betalar dryggt 200 euro i uppvärmningskostnader. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka till Caribbean och bo där i stället. Eventuellt i Sverige i ett väl uppvärmt lägenhet.
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Är det markplan eller högre upp? Nyare eller äldre lägenhet? Bra att veta innan vi köper lägenhet.Det är precis som du skriver Minerva, det beror ju på obefintlig isolering,samt stengolv,och stenväggar,och det spelar ingen roll att man värmer upp då det är kalldrag överallt från springor och tvåglasfönster med aluminiumramar,så det blir lite som att elda för kråkor
Jag har lägenhet och har varit där 2 veckor i januari för många år sedan med filttofflor och värmepumpen på större del av dygnet,huh det gör jag inte mer utan nu blir det vistelse under maj-okt
Tack Patrick! Vi håller på att skaffa oss information om hur det fungerar i Spanien med det som vi kan tänkas behöva veta.Jag pluggar spanska också.Välkommen till forumet Pia och Kent! Kul att ni hittat hit och att ni tar steget och flyttar till Spanien!
Berätta gärna om flytten och håll oss uppdaterade hur det går då det är väldigt inspirerande för många att själva göra slag i saken.
Hej!,jag bor på 5:e vån av 8 och söderläge med lägenheter runtom så i praktiken inga ytterväggar utom terassen men den ligger mot söder.Det är absolut nödvändigt att ha söderläge (solen ger mkt värme) och norrläge,fy tusan.Ej nybyggt utan ca 80-tal,men spelar inte stor roll då min svåger bor i nybyggt och har även rått inomhusklimat på vinterÄr det markplan eller högre upp? Nyare eller äldre lägenhet? Bra att veta innan vi köper lägenhet.
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Ett bra erbjudande
Almeria provinsen och de 30 km du kört är en ful del. På andra sidan Almeria stad finns orter som Aqua Amarga som vår blivande Drottning semestrade i och där även mästarnas mästare bodde. Sedan har vi orter som Carboneras den vita byn Mojacar , fiskebyn Garrucha , Villaricos och s Juan los Terreros.Igår tog vi vår husbil, körde söderut från Altea och har nu hamnat i området Almerimar i Almeriaprovinsen.
Kört kuststräckan från Almeria och hit, som är 25-30 km.
Sammanfattning, otroligt mycket byggt sedan vi åkte här senast, stendött åtminstone nu på vintern och otroligt fult torrt landskap täckt plasttakade växthus.
Här skulle i alla fall inte vi kunna tänka oss att bo.
TommyD
Almeria provinsen och de 30 km du kört är en ful del. På andra sidan Almeria stad finns orter som Aqua Amarga som vår blivande Drottning semestrade i och där även mästarnas mästare bodde. Sedan har vi orter som Carboneras den vita byn Mojacar , fiskebyn Garrucha , Villaricos och s Juan los Terreros.
Och sedan Murcia och den fina staden Aguilas. Denna del har fin infrastruktur och lugn. Men smaken är som baken! Tur att alla inte är på samma ställe!
Kommer inte i kontakt med grannar förrän om två veckor,,ska hämta på flyget då,,teddi har du någon länk till lägenheten i La Mata
Jodå jag har kollat på nätet, men det finns massor med lägenheter till salu i Torrevieja (flera hundra som är billigare än 60') och massor av mäklare men det är svårt att söka specifikt i La Mata. Har hittat några i La Mata men ganska få. De flesta ligger i centrala stan eller mellan sjöarna.Kommer inte i kontakt med grannar förrän om två veckor,,ska hämta på flyget då,,
Har du varit ute o kikat lite på nån sajt på internet? Bör ju finnas nånstans,,59 tusen euro,,
Förvisso är Almerias kust längre än de 30 km vi åkte igår, men var intresserad att se vad som skett just där efter att ha läst ett reportage i El Pais om satsningar just i det området.
Idag skall vi ta en tur genom området norr om Almeria som du rekommenderar.
Tack för tipset och återkommer.
TommyD
Ett bra erbjudande