Extra skatt på lägenhet efter köp

Hur vanligt är det att Valor Castral är högre än inköpspriset?

Alltså taxeringsvärdena är ju låga - iaf i Torre.
Tror inte det är så ofta man köper under det värdet.
Känner till två fall på senaste året och många som köpt över.
Men bankerna kan ju verkligen sätta ner priserna radikalt
på sina återtagna objekt och i nya hus som byggar´n gått i konkurs
så slumpar dom ut bostäderna. Halva priset är det på iaf ett hus
i centrum nu. Då är det säkert lägre än taxeringsvärdet.
Känner till en som överklagat på just banklgh och där taxeringsvärdet
var högre än säljpris men har fortf inte fått svar på överklagandet efter
väääldigt lång väntan. Kan ju vara positivt... :)

Som Carl säger...vad anser myndigheterna är marknadspris?
Förnuftet säger väl att det är vad folk vill betala? Normalt sett,
men här är inte mycket normalt i det hänseendet.

Chao P :coolsmilie:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Citat “vad anser myndigheterna är marknadspris”. Det är kanske här en del av problemet ligger eftersom de troligen inte anser marknadspris vara det samma som marknadsvärde. Vi refererar ofta till priset i stället för värdet eftersom vi ibland sätter ett likhetstecken mellan dessa två begrepp.

Frågade min jurist hur lång tid det brukar ta innan man får svar på sin överklagan, hon uppskattar att det tar 10-12 månader...

Alltså taxeringsvärdena är ju låga - iaf i Torre.
Tror inte det är så ofta man köper under det värdet.
Känner till två fall på senaste året och många som köpt över.
Men bankerna kan ju verkligen sätta ner priserna radikalt
på sina återtagna objekt och i nya hus som byggar´n gått i konkurs
så slumpar dom ut bostäderna. Halva priset är det på iaf ett hus
i centrum nu. Då är det säkert lägre än taxeringsvärdet.
Känner till en som överklagat på just banklgh och där taxeringsvärdet
var högre än säljpris men har fortf inte fått svar på överklagandet efter
väääldigt lång väntan. Kan ju vara positivt... :)

Som Carl säger...vad anser myndigheterna är marknadspris?
Förnuftet säger väl att det är vad folk vill betala? Normalt sett,
men här är inte mycket normalt i det hänseendet.

Chao P :coolsmilie:
Hei
Har du lænk til det hus du nevner der leiligheter går for halv pris ? Hvor ligger det ?

Mvh

Hei
Har du lænk til det hus du nevner der leiligheter går for halv pris ? Hvor ligger det ?

Mvh

Här är länken...halva priset, tog i lite kanske...men jo iaf vissa av dom eftersom det är nya obebodda bostäder
i centrum så hade dom så klart varit mycket dyrare. Scrolla ner till listan på dom.

http://www.fotocasa.es/vivienda/tor...pi=29&tti=1&pagination=2&rowgrid=6&tta=0&tp=1

Hittade i samb med det en annan med 2 sovrum obebodd i närheten:
http://www.solvia.es/Apartamento-de-Banco-en-Torrevieja-2-dormitorios/52623_13/vivienda_66753.html

P :sol:

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Signal

Hej där,

Förstår inte Spanska myndigheter vilken signal detta sänder till potentiella köpare av fastigheter i Spanien?

Trodde nog i min enfald att ett långsiktigt tänkande där man istället underlättar byråkratin vid köp av fastigheter vilket genererar ännu större skatteinkomster på sikt vore en bättre affär samhällsekonomiskt.

Köper man billigt blir det dyrt tack vare skattemyndigheten och köper man dyrt.....ja då blev det ju också dyrt. think

Hej där,

Förstår inte Spanska myndigheter vilken signal detta sänder till potentiella köpare av fastigheter i Spanien?

Trodde nog i min enfald att ett långsiktigt tänkande där man istället underlättar byråkratin vid köp av fastigheter vilket genererar ännu större skatteinkomster på sikt vore en bättre affär samhällsekonomiskt.

Köper man billigt blir det dyrt tack vare skattemyndigheten och köper man dyrt.....ja då blev det ju också dyrt. think

Hej!
Nej det är ju väldigt speciellt här i landet och så kommer det väl alltid att
vara. Ekonomiskt tänkande, framförhållning osv...att hänga med när
marknaden förändras är svårt :)
Men om man köper en bostad billigt så kan det alltså bli en extra skatt
som man får kalkylera med från början numera.
Köper man tex en med två sovrum för 40.000E så plussas övf-skatten på
med en summa som är mellanskillnaden vad skattefolket tycker bost är värd.
Dom vill ha högre övf-skatt alltså.
Bostaden är billig fortfarande men iaf så känns det väldigt konstigt detta förfarande.
Om man vill sälja så har man ju fortf bara 40.000E i lagfarten...
och det blir reavinst efter det så klart... ;)

Chao P :sol:

Hej!
Om man vill sälja så har man ju fortf bara 40.000E i lagfarten...
och det blir reavinst efter det så klart... ;)

Är du säker på att ingångsvärden inte förändras i och med att du betalar upptaxeringen?

Min revisor är av en annan uppfattning och vi använde det nya ingångsvärdet när det här drabbade oss för några år sedan. Vi deklarerade myndigheternas värdering och jag har sedan inte hört något från Haciends, det gick igenom.

Tommy

Är du säker på att ingångsvärden inte förändras i och med att du betalar upptaxeringen?

Min revisor är av en annan uppfattning och vi använde det nya ingångsvärdet när det här drabbade oss för några år sedan. Vi deklarerade myndigheternas värdering och jag har sedan inte hört något från Haciends, det gick igenom.

Tommy

Nej det är jag inte säker på...Bara trodde att man endast kan ta upp det
pris man i realiteten betalat för bostaden när man säljer...
Han kan ju ha rätt då men ännu mer förvirrat känns det...
Men så klart att det är bra om det är så.

P :sol:

Skulle jag slå vad skulle jag hålla på Preciosa.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med “vi använde det nya ingångsvärdet när det här drabbade oss för några år sedan”. I vilket sammanhang tog du upp myndigheternas värdering och hur hade du/myndigheterna påverkats om du istället tagit upp ditt inköpspris? För det var väl inte i samband med försäljning av bostaden?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Kan inte vad som gäller i det specifika fallet men i analogi med vad som gäller vid arv och gåva i Spanien så borde det vara som Los Suecos säger:
Ärver du eller får en fastighet i Sverige ärver du ingångsvärdet från förra köparen. Ärver du eller får i Spanien betalar du skatt på "Marknadsvärde". Vid försäljnig i Sverige får sålunda använda dig av det gamla, I Spanien vid det "marknadsvärde" du betalade skatt på.

Ja det låter ju vettigt även om hela förfarandet med extraskatt är oförståeligt.

Mitt resonemang var att det gällde två olika skatter med olika skattesatser.

Om man tänker sig att skatt 1 (vid inköpet) ligger på 5% och skatt 2 (vid försäljning) på 10% skulle myndigheterna aldrig acceptera att förlora en skattinkomst genom att acceptera det förhöjda bostadsvärdet. Oj det verkar lite förvirrat.

Vad jag menar är om man betalat €50 000 för bostaden och myndigheterna tvingar en att betala 5% på €75 000 = 3 750 och sen när man säljer bostaden för €100 000 accepterar myndigheterna 10% på €25 000 = €2 500 istället för 10% på € 50 000 (vinsten) = € 5 000. Det låter för bra eller tänker jag helt fel. I så fall får man skylla på att det är söndag (Procentsiffrorna har jag bara tagit som exempel)

Last edited:
...men är det inte så i Spanien att realisationsvinst på fastigheter baseras på INKÖPSPRIS jämfört med försäljningspris?

Nu är ju inget som man tror här nere i skattehänseende så jag har
skickat ett mejl till min "skatteguru" som håller på med alla sorters
deklarationer...Ska bli intressant att höra vad hon säger...
Vore ju bra om man fick ta skattemyndigheternas värdering
när man säljer...
Vet en kompis som fått värdering 131000E på en normal två sovrums med
C-läge och köpt för 43000E för två år sen.
Måste var olycksfall i arbetet men i alla fall :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Var gäller reavinstskatt så gäller det beloppet du har skattat på. Får du tilläggsskatt vid köp, så är det det nya uppskattade värdet du fått av skattemyndigheten som gäller som ditt anskaffningsvärde och det är utifrån det som din eventuellt reavinstskatt baseras på vid en försäljning.

Jag har haft fler samtal med Abaco om detta, dock finns det inget som säger att dom inte kan ändra sina lagar och regler gällande detta.

I så fall förstår jag inte idén med att överklaga en tilläggsskatt. Tvärtom kan en sådan innebära vinst så länge bostadspriserna går upp och skatten man får betala vid bostadsköpet är lägre än realisationsvinstbeskattningen. Gör en förenklad uppställning

Exempel 1 (med tilläggsskatt)
Bostad köpt för €100 000
Betalt i skatt €8 000,
Myndigheterna sätter värdet på bostaden till €200 000
Tilläggsskatt € 8 000
Nytt anskaffningsvärde € 200 000.
Bostaden såld för €250 000
Reavinstbeskattning €10 000 (20% på €50 000)
Skatteutlägg vid inköp €16 000
Skatteutlägg vid inköp o försäljning €26 000

Exempel 2 (utan tilläggsskatt)
Bostad köpt för €100 000
Betalt i skatt €8 000,
Anskaffningsvärde €100 000
Reavinstbeskattning €30 000 (20% på €150 000)
Skatteutlägg vid inköp €8 000
Skatteutlägg vid inköp o försäljning €38 000

1. Skatterna är regionalt olika, på Costa Blanca gäller 10 % överföringsskatt, det påverkar uppställningen i viss mån

2. Hur stor reavinstskatten är den dagen man ska sälja vet väl ingen ?

3. Ett problem för många är att man köper en bostad med "inte alltför stora ekonomiska marginaler"
Då är extraskatten kanske en "svår nöt att knäcka" - speciellt om säljare / mäklare inte sagt ett enda ord om "risken"

Den dan man vill sälja får man förhoppningsvis mer pengar än vad man betalt, då är det kanske lite lättare att betala skatt....

I så fall förstår jag inte idén med att överklaga en tilläggsskatt. Tvärtom kan en sådan innebära vinst så länge bostadspriserna går upp och skatten man får betala vid bostadsköpet är lägre än realisationsvinstbeskattningen. Gör en förenklad uppställning

Exempel 1 (med tilläggsskatt)
Bostad köpt för €100 000
Betalt i skatt €8 000,
Myndigheterna sätter värdet på bostaden till €200 000
Tilläggsskatt € 8 000
Nytt anskaffningsvärde € 200 000.
Reavinstbeskattning €10 000 (20% på €50 000)
Skatteutlägg vid inköp €16 000
Skatteutlägg vid inköp o försäljning €26 000

Exempel 2 (utan tilläggsskatt)
Bostad köpt för €100 000
Betalt i skatt €8 000,
Anskaffningsvärde €100 000
Reavinstbeskattning €30 000 (20% på €150 000)
Skatteutlägg vid inköp €8 000
Skatteutlägg vid inköp o försäljning €38 000

Jag läste igen vad jag hade skrivit och såg att jag förklarat fel, ibland går det för fort.
Skatten du betalar när du får extra skatt ska kvittas mot eventuell reavinstskatt, inte höja själva inköpsvärdet som jag skrev.

Dock finns det ju flera skäl till att överklaga förutom dem som maarli skrev t.ex.:
- Vissa kanske inte har tänkt sälja fastigheten på många år, inget vet ju reavinstskatten eller om din extra skatt får medräknas i framtiden.
- Reavinstskatt tas/togs inte ut om du har varit skriven i din bostad (resident) i minst 3 år innan försäljning om du investerar vinsten i en ny bostad, är du dessutom 65+ slipper du reavinstskatt även om du inte köper en ny bostad. (Dålig koll på om detta är ändrat i senaste skattereformen)

Jag läste igen vad jag hade skrivit och såg att jag förklarat fel, ibland går det för fort.
Skatten du betalar när du får extra skatt ska kvittas mot eventuell reavinstskatt, inte höja själva inköpsvärdet som jag skrev.

Dock finns det ju flera skäl till att överklaga förutom dem som maarli skrev t.ex.:
- Vissa kanske inte har tänkt sälja fastigheten på många år, inget vet ju reavinstskatten eller om din extra skatt får medräknas i framtiden.
- Reavinstskatt tas/togs inte ut om du har varit skriven i din bostad (resident) i minst 3 år innan försäljning om du investerar vinsten i en ny bostad, är du dessutom 65+ slipper du reavinstskatt även om du inte köper en ny bostad. (Dålig koll på om detta är ändrat i senaste skattereformen)

Ja då förstår jag. Då kommer saken i ett helt annat läge. Det har slutligen blivit klart för mig hur myndigheterna handhar det hela. Jag hade svårt att förstå hur man ändrade “escriturabeloppet”

Jag hade nämligen inte sett något annat än att reavinsten beräknas på inköpspris (escriturapris) jämfört med försäljningspris. Att man sen kan få göra vissa avdrag visste jag om. Dock kände jag inte till att extraskatten kan dras av.

Detta borde framgå tydligare i advokatbyråernas info. Summan av kardemumman blir då att det kanske inte är så farligt med extraskatt som man trott och att en eventuell reglering i en framtid bör kalkyleras med när man ska fatta beslut om överklagade som kostar en del och där utgången inte är given.

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen