Vad tråkigt för er med denna extraskatt, hoppas ni slipper! Undrar vad ni betalade för er lägenhet och om de 4000 extra ni ev kommer att få betala om det stämmer med uträkningen via denna länk
http://csi.ha.gva.es/kiosko/valor_bien_urbano.principal?el_idioma=CAST
Vart hittar jag "Valor castral"? Står det på min lagfart eller måste jag till skattemyndigheten för att få den uppgiften?
Det jag kommer överklaga är hur högt dom har värderat fastigheten, enligt Abaco finns olika formler för att räkna ut extra skatten. Innan köpet sa Abaco att om vi får extraskatt, skulle den kunna hamna på allt mellan 1000-6000 euro beroende på vilken faktor handläggaren på skattemyndigheten använt. Så detta kom ju inte som någon överraskning direkt.Eftersom förfarandet är lagenligt , så vad skall man överklaga? Själv drabbad!
Jag tänker lite såhär, eftersom jag har köpt fastigheten helt vitt så hade jag kunnat tänka mig att eventuellt betala en liten extraskatt utan att bråka om det, säg 1000-1500 euro.
När dom nu kommer kräva en så pass stor summa så tänker jag iaf försöka överklaga deras beslut. Det handlar om en marginell fördyring även om jag skulle förlora, ca 500 euro extra. Den här lagen har väl tillkommit bland annat för det florerade så mycket svarta pengar vid fastighetsköp tidigare, sen används den flitigare nu för att det är ekonomiskt tufft för Spanien?
Vad tråkigt och återigen blir man upprörd över den typen av eftertaxering.
Jag har ställt frågan tidigare utan att fått något vettigt svar, men hur många har egentligen lyckats bli av med extraskatten genom att överklaga? Jag har bara hört om något enstaka fall här på sajten och det var dessutom många år sedan. Går det att få ett ärligt svar från exempelvis Abaco om hur många lyckas?
Jag tolkar tystnaden som att det nästan omöjligt att få igenom ett överklagande.
Jag har inget procentuellt svar, men vår jurist på Abaco har sagt att de för det mesta lyckas med sina överklaganden. I alla fall i vårt fall där skattemyndigheten inte har haft någon ute på plats och extraskatten är relativt hög i jämförelse med vad vi betalade för fastigheten.
Last edited: