Fler fått extraskatten vid köp

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vi håller ju på att köpa i Torrevieja. Abaco som vi har som ombud säger att nästa alla får tilläggsskatt just nu.
Dom ger oss till och med en preliminär tilläggsskatt som vi bör vara beredda på att betala. Det är ju lite fult av Skatteverket, vi har 100% av köpesumman på lagfarten.

En fundering jag kom på nu som jag inte tänkt på innan är att vid en försäljning i framtiden så borde jag få jämka den summan jag fått i tilläggskatt mot samma summa på vinstskatten?
 
Så bra fungerar det inte. Det är ju egentligen ingen tilläggsskatt. Man deklarerar sitt köp
Och använder det lägsta beloppet av taxering elller köppris. Skattemyndigheten väljer det högsta värdet istället. En annan beräkningsgrund tyvärr laglig. Jag var själv drabbad.
 
Stämmer bra. Jag fick 1740E från skattemyndigheten i Valencia, 5 dagar efter köp kom det rekommenderade brevet.

Jag visste att jag skulle komma i fråga eftersom jag (förmodligen) köpt billigt. Jag tänker inte överklaga, men surt känns det. Jag har också 100 % av köpesumman på lagfarten. Inga svarta pengar alltså.

/mixt
 
Last edited:
Visst var det 5 år från köp som de har på sig att kräva in skatten?

Vilken blankett är det som jag hittar vad värdet är som de baserar detta på? Och kan de även om det står ett värde där få för sig att höja det ännu mer?

Detta enda dokument jag hittar som verkar ha några som helst siffror på sig och där fastigheten är nämnd är Certificacion Castral Descriptiva Y Graffica Bienes inmuebles de naturaleza urbana.

Där står det Valor Suelo (euro) 48,220,02
Och Valor construccion (eur) 24,381,09
Och Valor Catastral (eur) 72,601,11

Ska dessa tre räknas ihop och de ska sedan bli fastighetens värde, eller är det den sista på 72,601 som är det totala fastighetsvärdet? Jag betalar 363 euro om året i IBI (heter det va) årlig fastighetskatt.

Det står även superficie construida (här är ett tecken jag inte kan tyda) och sedan står det 103.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Lundberg!

Man vet inte vad dom går efter det är ett som är säkert.
När jag småkollade lite på dom som fått och den vi fick för ett antal år sen¨
så fattar man ingenting. Värderingen som dom gör är konstig :(
Om man köper under taxeringsvärdet, ja då är det ju marknadsvärdet för
köparen och säljaren för det objektet.

Ditt taxeringsvärde är ju det högre beloppet 72.601.11. Låter rimligt
för den storleken.
Superficie construida är byggnadsytan...alltså inte bara kvm.ytan som
vi räknar. Dom räknar in allt möjligt eftersom man äger en bit av huset
i procent. Kan man väl säga.

Man vet inte efter hur många år man är säker. För oss tog det 3 år innan
dom högg till fast vi "vann". Men då var det så orimliga värden dom gick efter så man baxnar.
Innan bubblan sprack alltså.

Det här måste ju anmälas till nån konsumentorg eller EU, det är ju inte rimligt att man inte kan köpa
för det ägaren vill ha eller en banklägenhet som så klart säljs billigt. Måste ju vara olagligt tycker jag!
Chao P ;)
 
Last edited:
Visst var det 5 år från köp som de har på sig att kräva in skatten?

Vilken blankett är det som jag hittar vad värdet är som de baserar detta på? Och kan de även om det står ett värde där få för sig att höja det ännu mer?

Detta enda dokument jag hittar som verkar ha några som helst siffror på sig och där fastigheten är nämnd är Certificacion Castral Descriptiva Y Graffica Bienes inmuebles de naturaleza urbana.

Där står det Valor Suelo (euro) 48,220,02
Och Valor construccion (eur) 24,381,09
Och Valor Catastral (eur) 72,601,11

Ska dessa tre räknas ihop och de ska sedan bli fastighetens värde, eller är det den sista på 72,601 som är det totala fastighetsvärdet? Jag betalar 363 euro om året i IBI (heter det va) årlig fastighetskatt.

Det står även superficie construida (här är ett tecken jag inte kan tyda) och sedan står det 103.

De använder Valor Catastral som bas, sen har de olika "multipliers" som de räknar med. Det stàr alltsà inte pà ditt IBI.
 
Visst var det 5 år från köp som de har på sig att kräva in skatten?

Vilken blankett är det som jag hittar vad värdet är som de baserar detta på? Och kan de även om det står ett värde där få för sig att höja det ännu mer?

Detta enda dokument jag hittar som verkar ha några som helst siffror på sig och där fastigheten är nämnd är Certificacion Castral Descriptiva Y Graffica Bienes inmuebles de naturaleza urbana.

Där står det Valor Suelo (euro) 48,220,02
Och Valor construccion (eur) 24,381,09
Och Valor Catastral (eur) 72,601,11

Ska dessa tre räknas ihop och de ska sedan bli fastighetens värde, eller är det den sista på 72,601 som är det totala fastighetsvärdet? Jag betalar 363 euro om året i IBI (heter det va) årlig fastighetskatt.

Det står även superficie construida (här är ett tecken jag inte kan tyda) och sedan står det 103.

Dom har 4 år på sig att kräva in skatten. Mer info finner ni här.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
De använder Valor Catastral som bas, sen har de olika "multipliers" som de räknar med. Det stàr alltsà inte pà ditt IBI.

Tack då är värdet ca 72 på min fastighet och jag betalade närmare 1 miljon sek exklusive skatter via bank så det vore väl fan om de får för sig att jag ska betala mer.

Det som skrämmer mig lite är att jag hittade ett gammal dokument i alla bankpapper där det visar sig att lägenheten än gång i tiden när allt stod som bäst till sålde för 290.000 euro. hur det nu har gått till. Men vad jag har förstått så var det ju en tid med galna priser.

De har haft grannlägenheten ute till försäljning och begärde då 150.000 euro precis. Den är såld nu men jag förstod det som att de inte fick vad de begärde.
 
Ber om ursäkt för felaktiga uppgifter och tack, Kinng för länken. Mycket bra. För mig är det kört, men bara hålla tummarna Lundberg.
:)
/m
 
Jag har förstås läst det där förut men faktum kvarstår, man köper en bostad
för ett rimligt pris som marknaden ser ut. Man får betala en överföringsskatt
på det pris man betalat. MEN sen får man betala en sån skatt till på det man
inte betalat för bostaden...gapskrattt

Ja sånt kan bara gå här antar jag...Increíble -otroligt är ordet.
Men förvånad är man ju inte :)
Säkert kommer ett bakslag när nån tar tag i detta skulle jag tro -
för Spansklandet alltså.

Chao P :eyes:
 
Last edited:
Har någon, som detta är aktuellt för, kontaktat den spanske ombudsmannen?
Jag har ingen aning om ifall det är till nytta men det är väl en idé så god som någon annan. :)
Defensora del Pueblo
Paseo Eduardo Dato, 31 y
Calle Zurbano, 42
ES-28010 Madrid
Tfn: +34 91 432 79 00
Fax: +34 91 308 11 58
Webbplats: http://www.defensordelpueblo.es
Sidan går att få även på engelska eller franska.
/Helen
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Många frågor blir det, här kommer en till :)

I Abaco's text står det att överlåtelseskatten (ITP) är ca 8 procent beroende på region. Vill minnas att jag betalade 10 procent för min bostad i Santa Pola. Är det 10 procent som gäller i Valencia-regionen?
/m
 
Många frågor blir det, här kommer en till :)

I Abaco's text står det att överlåtelseskatten (ITP) är ca 8 procent beroende på region. Vill minnas att jag betalade 10 procent för min bostad i Santa Pola. Är det 10 procent som gäller i Valencia-regionen?
/m

Ja den är 10 % i Valencia, höjdes från 8 för nåt år sen :(

P :sol:
 
Tack då är värdet ca 72 på min fastighet och jag betalade närmare 1 miljon sek exklusive skatter via bank så det vore väl fan om de får för sig att jag ska betala mer.

Det som skrämmer mig lite är att jag hittade ett gammal dokument i alla bankpapper där det visar sig att lägenheten än gång i tiden när allt stod som bäst till sålde för 290.000 euro. hur det nu har gått till. Men vad jag har förstått så var det ju en tid med galna priser.

De har haft grannlägenheten ute till försäljning och begärde då 150.000 euro precis. Den är såld nu men jag förstod det som att de inte fick vad de begärde.

72 är ditt taxeringsvärde. INTE det vÄrde som skatteverket anser den vara värd.
Vet inte vad de använder för "multipliers" i Torrevieja. Men ponera att det skulle vara 1.5 (det Är inte sà enkelt, de använder olika faktorer. Sà blir din lght värd ca 108.000 €

Mànga har överklagat och fàtt rätt. (den värderingen gör man ju bäst själv) eftersom skatteverket inte tar hänsyn till individuella omständigheter, som tex skicket pà lghtn. De skickade aldrig ut en värderingsman innan och alla värderingar gjordes ifràn ett skrivbord nàgonstans. Av den anledningen har mànga kunnat överklaga och vunnit.
De har tydligen skärpt sig nu och ska förmodligen skicka ut folk. Enligt en bekant till mig som är värderingsman, har de anställt runt 200 personer bara i Alicante för att kunna hinna med allting.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen