Beträffande försäkringen så var det nytt för mig. Är det något du får om du är med i Spanska golfförbundet? Jag är medlem i en spansk klubb men inte medlem i Spanska Golfförbundet. Jag är inte försäkrad via klubben, inte dess greenfeegäster heller. (Bara svensk försäkring via golfförbundet i Sverige då jag har min hemmaklubb där).
Under 2014 har alla banor jag spelat på Costa Blanca tagit ut en försäkringsavgift. I region Alicante är det 1,50 Euro och i region Murcia är det 3,0 Euro. Otroligt märkligt att det skiljer 100%!
Den som är med i spanska golfförbundet slipper betala. Om jag förstår rätt så kostar det ca 80 Euro per år så man måste spela mycket för att det skall löna sig.
Egentligen gäller nog den försäkring vi svenska golfare har via medlemskapet i svenska golfförbundet men alla försök att övertyga en spansk caddie master om den saken har varit fruktlösa!
Många banor tycks föredra att försäkringspremien betalas kontant så man kan ju fundera över vart pengarna går...
När jag var på El Valle i höstas så var det dock ordning och reda - varje spelare i vår boll skulle nogsamt registreras i deras datasystem med för och efternamn. Det blev förstås kö och kaos vid in-checkningen - det tog mig 30 minuter att checka in vår boll. Tur man var i god tid!