Hatet i Sverige ur spanskt perspektiv

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Apropå kostnader ta er tid att lyssna på debatten som länkades till tidigare och kom gärna med andra fakta som kan få mig att tvivla på Tinos faktagrundade scenario.

http://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhetsrummet-flyktingdebatt/

För fördjupad analys av kostnaderna rekommenderas den här föreläsningen av Tino. Den är nästan två timmar lång, men är en bra genomgång.
https://www.youtube.com/watch?v=p_tKO8nvkEo

Jag letar också efter någon som kan säga emot Tino, men det patetiska är att kritiken mot honom inte är faktabaserad utan känslobaserad och politiskt orienterad.
 
Jag lade in denna tråd där det intressanta var hur spanjorerna ser
på hur man nu tar emot flyktingar i Sverige numera...
Visserligen visste jag att den skulle bli
lång men allt detta som nu görs inlägg om tex hur flyktingar
beter sig som det står om i tidningar hemma
tycker inte jag hör hemma i den här tråden. Visste det skulle komma
men som sagt...
Det finns många andra forum för vad man tycker om det.

F ö har jag aldrig känt nån "vardagsrasism" i Spanien nånsin efter
att varit 30 år i landet - till och från. Umgåtts med spanjorer väldigt mycket.
Det är klart att det finns rasism här som i alla länder men inte så
som hemma helt klart.

P think


Jag förstår din tanke, och tycker det är intressant att få ett utlänskt perspektiv på Sverige och hur vi uppfattas.

Dock är just invandring, migration och asylpolitik en enskilt hetaste frågan i Sverige just nu, mycket pga att det är mer eller mindre politiskt och nationell kaos pga flyktingtrycket. Det kommer dagligen utspel och problematiska situationer och är man lite intresserad och insatt så blir det lätt så att man går igång på alla cylindrar oavsett var man ser diskussionen :-)
 
El ejido är en av de kommuner som hyser flest utländska gästarbetare, de flesta "moros". "vardagsrasism" (vilket idiotiskt utryck) är vanligt. För 10 àr sedan hade de stora problem med vàld mot gästarbetare. Problem som fortfarande finns idag.

Utrycken "moros de mierda" eller "putos gitanos" är inte ovanliga,




Nu skrev jag ju iofs att Sverige har dubbelt som mànga invandrare än Spanien procentuellt. Vilket stämmer ganska bra,

Hola spainsmile
Att Svergie har dubbelt så många invandrare porcentuellt stämmer inte heller!!
Om Spanien har ca 46 miljoner invånare och 6.5 miljoner är invandrare då blir det ca 14% av befolkningen invandrare.
I Sverige är ca 16% av befolkningen invandrare.

Båda länderna ligger ganska nära porcentuellt.

Saludos
 
Hola spainsmile
Att Svergie har dubbelt så många invandrare porcentuellt stämmer inte heller!!
Om Spanien har ca 46 miljoner invånare och 6.5 miljoner är invandrare då blir det ca 14% av befolkningen invandrare.
I Sverige är ca 16% av befolkningen invandrare.

Båda länderna ligger ganska nära porcentuellt.

Saludos

Man kan fäkta medsiffror hur mycket man vill.
Spanien hade 2014 knappt 11% utlänningar i Spanien (Censados)
Sverige hade 2014 21.5%. enligt scb

Det är inget jag tänker käbbla om, eftersom i sak tycker inte jag det spelar nàgon roll. Men det ger en ökad förstàelse varför den vanliga spanjoren inte gnäller pà invandring. Det handlar inte om att han eller hon skulle vara mindre rasistisk, utan att invandringen i Spanien inte ses som ett problem och att de har viktigare saker att tänka pà. Typ Cataluñas ev, separation, samt vem som skall vinna det senaste "el clasico"

Sen kan man ju iofs prata vad som är rasistiskt. Är det rasistiskt att säga Negerboll? Spanjorer är väl världsmästare pà att vara politiskt inkorrekta.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Man kan fäkta medsiffror hur mycket man vill.
Spanien hade 2014 knappt 11% utlänningar i Spanien (Censados)
Sverige hade 2014 21.5%. enligt scb

Det är inget jag tänker käbbla om, eftersom i sak tycker inte jag det spelar nàgon roll. Men det ger en ökad förstàelse varför den vanliga spanjoren inte gnäller pà invandring. Det handlar inte om att han eller hon skulle vara mindre rasistisk, utan att invandringen i Spanien inte ses som ett problem och att de har viktigare saker att tänka pà. Typ Cataluñas ev, separation, samt vem som skall vinna det senaste "el clasico"

Sen kan man ju iofs prata vad som är rasistiskt. Är det rasistiskt att säga Negerboll? Spanjorer är väl världsmästare pà att vara politiskt inkorrekta.

Hola spainsmile

Jag håller med om att det är ingenting man ska hålla på och käbbla.
I slutändan har alla människor i världen nån gång i historian varit invandrare nånstans!! Om vi alla såg oss själva som världens människor skulle mycket elände försvinna.

Saludos
 
påminner en hel del om att läsa avpixlat,,,

Med all respekt men det håller jag inte med om. Tycker att det här har varit en städat tråd. Heder till alla som deltagit. Avpixlat är däremot ett galet ställe.

Det som inträffat i Sverige nu är att de frågorna går att diskutera utan att bli kallad rasist eller SD-anhängare. Det är ett stort steg framåt eftersom frågan blivit nästan akut.
Holaa
 

Nya trådar

Back
Toppen