Hela registrerings-proceduren
Vi registrerade just om vår bil som med oss till Alicante, en Skoda årsmodell 2003 (bensin). Proceduren vi gick igenom (förkortad till de nödvändiga stegen, i praktiken tog vi inte rakaste vägen ):
Steg 0: Skaffa ett "Ficha Technica Reducida". På ITV (besiktningen) blev vi rekommenderade ett par olika ingenjörer vi kunde anlita för detta. Kostnad 100€.
Steg 1: Gör en registreringsbesiktning på ITV. Håll tummarna för att bilen går igenom så kommer man undan med en kostnad på ca 95€. (Ombesiktning 22€)
Steg 2: Betala vägskatt på lokala Haciendan, i vårt fall 42€
Steg 3: Betala registreringsskatt på skatteverket (Agencia Estatal Tributaria), vilket krävde visst pappersarbetet (Modelo 030) för att skriva in sig i systemen. Denna skatt är modell och åldersberoende, i vårt fall skulle skatten ha varit ca 350€. Denna kostnad slipper man dock om man är "Residente", vilket jag på något vis råkade bli på köpet när jag gjorde pappersarbetet. Då ber man istället om "Modelo 06", ett bevis på att man inte behöver betala den skatten.
Steg 4: Gå till "Jefetura de Trafico", betala 92€ så får man en nummerlapp och kan glatt lämna ifrån sig alla papper man samlat ihop på vägen. Dagen efter kunde vi hämta de spanska papperna för bilen och en blankett som behövdes för att kunna trycka de spanska nummerplåtarna.
Steg 5: Skriv ut plåtarna på närmsta ställe (i Alicante mitt emot Trafico-kontoret). Kostnaden 22€, betalade vi glatt eftersom vi nu var klara.
Klart!
Varje steg innebar mer eller mindre köande, oftast mer. Ingenjören behövde bara papper på bilen (scannade filerna), var klar dagen efter. ITV behövde två dar efter besiktningen för att skriva alla sina papper och stämpla på rätt ställen. På Hacienda var det bara att betala. På Skatteverket egentligen bara ett besök nödvändigt. Trafico två dagar i rad, andra dagen går det bra att direkt gå till samma lucka som dagen innan eftersom den stora massan som är där och köar inte alls ska till denna handläggare. Generellt är det enklast om den som står som ägare gör allting själv, annars krävs fullmakt. Total kostnad för omregistreringen i vårt fall, 350€. På spanska finns instruktionerna här:
http://www.dgt.es/was6/portal/conte..._virtual/vehiculos/matriculacion/matrordi.pdf
Glöm inte bort att byta försäkring till den "nya" bilen.
Hur avregistreringen i Sverige går till har jag inte riktigt listat ut än.