Köpa diskmaskin

Vi har en billig Bosch i Spanien som hållt i 7 år nu tror jag och till Sverige köpte vi i och för sig kyl/frys av Elektrolux och någon av deras dyrare modeller
Den höll inte ens 5 år.

Min allra första kylfrys kom från Electrolux och den gick dygnet runt i 25 år. Men som alltid är det svårt att dra generella slutsatser av enstaka observationer. ;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Min allra första kylfrys kom från Electrolux och den gick dygnet runt i 25 år. Men som alltid är det svårt att dra generella slutsatser av enstaka observationer. ;)
Visst är det så.
Men höll inte saker längre förr.

Jag vet , eftersom min gamla Indisit diskmaskin förvisso A+ från 2007 ? hade nog typ 55 db och den nya har 44 db så är det stor skillnad. Särskilt i en Spansk bostad där det är ”open plan” och disktiden för oss 20.00 sammanfaller med Tv tittande. A alternativen skiljer inte mycket på årsbasis , men el är dyrt i Spanien och de brukar vara de nyare och bättre maskinerna som är bättre i det mesta.
Jag vet , eftersom min gamla Indisit diskmaskin förvisso A+ från 2007 ? hade nog typ 55 db och den nya har 44 db så är det stor skillnad. Särskilt i en Spansk bostad där det är ”open plan” och disktiden för oss 20.00 sammanfaller med Tv tittande. A alternativen skiljer inte mycket på årsbasis , men el är dyrt i Spanien och de brukar vara de nyare och bättre maskinerna som är bättre i det mesta.
Jo, utvecklingen går hela tiden framåt helt visst o vår bänkdiskmaskin i Sthlm ligger nog på samma dB som din tidigare o då är en helt annan ljudnivå jämfört med golvmaskiner så kan jag lätt förstå din frustration vid TV-tittande o blir själv ibland irriterad när jag kikar på köks-TVn

En annan sak är att fe nya energisnåla maskinerna tar flera timmar på sig att diska. Tre timmar med drinkar.....
Suck - alltid är det nåt o vill ogärna bli alkis p.g.a. disktid + inte så värst kul att få epitetet fyllot med Torres renaste disk :(
Ang. höga elpriser så börjar de dra iväg här hemma också o verkar som Värmland har högre priser än Spanien eller så använder jag fel räknesätt - Själv har jag tagit totalpriset delat med kilowattimmar för att få fram kilowattpriset o hoppas att det är rätt formel?

Ja nu var det bara ett exempel för att visa vad det kan kosta hos tex Mediamarkt så kan man jämföra mot en mindre återförsäljare och se om man tycker pris skillnaden är för stor eller överkomlig.
Jag själv köper inga dyra maskinre utan räknar med att få byta ut dom iallafall.
Vi har en billig Bosch i Spanien som hållt i 7 år nu tror jag och till Sverige köpte vi i och för sig kyl/frys av Elektrolux och någon av deras dyrare modeller
Den höll inte ens 5 år.
Men det är bara kolla och såg även den här på 47db som inte var så mycket dyrare även om jag inte gillar märket
https://tiendas.mediamarkt.es/p/lavavajillas-electrolux-esf5533low-13-1379083
Bosch är nog inget dåligt val o flera Boschmaskiner hamnade högst upp i "bäst i test" med dB på 46.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Visst är det så.
Men höll inte saker längre förr.
Absolut o även om jag halkar lite utanför ämnet så funkar vår micro, inköpt i början av 90-talet, fortfarande klockrent trots daglig användning. Jag tror att fabrikanterna numera lärt sig läxan att för bra apparater slår tillbaka mot nyförsäljningen och att de hittat en hyfsad avvägning

Eftersom jag är mycket för att handla i Torrevieja kommun (La Zenia är Orihuela kommun) så brukar jag gå till C/ Ramon Gallud 104. Snart enda electroaffären i inne i stan. Alla har fått lägga ner el flyttat utanför.
J b Mallen/Redder. Spansk men son talar engelska. Hemkörn/install brukar inte kosta något.
Chao P :)
Halloj! Följde ditt råd o traskade till j b Mallen/Redder då de dels låg på lämpligt gångavstånd + att vi båda gillar att handla lokalt!
Samma dag som jag kom ned så baxade jag ut kylen som stod där diskmaskinen ska placeras o tänkte placera kylen i ett prång där den skulle få plats men hade totalt o amatörmässigt missat att det finns marmorlister nedtill på väggarna som stjäl centimetrar vilket gjorde att det inte funkade. Hade i.o.f. kunnat mejsla bort listerna med risk att halva väggen följt med eller att jag spräckt marmorplattorna i golvet...
Så m.a.o. måste jag få tag i en kyl med bredd 49 cm o ett djup på 49 cm vilket inte direkt är ngt standardmått men det löste de galant hos j b Mallen/Redder. Ägaren kom kl 19 o mätte upp o beräknade materialåtgång o två dagar senare kom de med kyl o diskmaskin o installerade i ett nafs. Frågade vad som skulle hända med den gamla frysen som var hyfsat ny + fullt fungerande o de berättade att de brukar ge såna objekt till någon behövande men som inte har ekonomi att investera i nytt vilket glädjer mej då alternativet varit att den landat i en container...

Så bra!! Dom är suveräna, fadern och sonen :-)
Dom har semester 1-14 okt nu om nån tänkte gå dit...som jag tänkte
med en vän som skulle köpa 2 tvättmaskiner häromdagen...skylt på gallret.
Chao P ♥

Så bra!! Dom är suveräna, fadern och sonen :)
Dom har semester 1-14 okt nu om nån tänkte gå dit...som jag tänkte
med en vän som skulle köpa 2 tvättmaskiner häromdagen...skylt på gallret.
Chao P ♥
Ja, verkligen! När jag knatade dit så fanns bara pappan i butiken men ringde efter sonen som kom cyklande o sen löste vi mina problem ganska så kvickt + att fadern kom senare på kvällen o kollade vad som behövdes o två dar senare var allt på plats + dom sa att jag kunde komma förbi någon gång de närmaste dagarna o betala :) Åkte i vart fall med dem tillbaka där kortmaskinen fanns o fick sen skjuts tillbaka.
Jag gillar sån service + förtroendet så lär nyttja dem igen när det är dags att byta VV-beredare o tvättmaskin + hoppas flera nyttjar dom då personlig o bra service är mer värt än ett något lägre pris på en stormarknad samt bidrar till deras fortlevnad

Ja jag brukar göra reklam för dom för alla andra med den typen av varor har lagt ner eller flyttat utanför så man måste ha bil och det har vi inte haft i min omgivning. Vill man ha en liten grej tex fläkt eller dammsugare, element el hårblås så har dom eller tar hem. Och då vitvaror...köpte Smeg kylfrys sist...italiensk kul märke. Likadant med möbelaffärer, finns två på C/Almudena ovanför avd de las Habaneras.
Köpt en del där särskilt i den som heter Beatriz.
Chao P

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Ja jag brukar göra reklam för dom för alla andra med den typen av varor har lagt ner eller flyttat utanför så man måste ha bil och det har vi inte haft i min omgivning. Vill man ha en liten grej tex fläkt eller dammsugare, element el hårblås så har dom eller tar hem. Och då vitvaror...köpte Smeg kylfrys sist...italiensk kul märke. Likadant med möbelaffärer, finns två på C/Almudena ovanför avd de las Habaneras.
Köpt en del där särskilt i den som heter Beatriz.
Chao P
Lysande + tack för tipset ang möbelaffären som ligger tvärgatan ovanför min gata :) - sökte faktiskt lite möbler när jag var nere sist o landade i chinashopen mellan Habaneras o Carrefour, tror den hette Spring Market där jag hittade ett par nattygsbord som smälte in + en badrumshylla men söker fortfarande en smal garderob till sovrummet då just garderober är en bristvara

Nya trådar

Back
Toppen