Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det enklaste systemet är att införa flera tidssystem:
1. Realistiska tidszoner (typ ungefär som vi har). USA ska givetvis ha flera zoner än de har.
2. En gemensam världstid/ internet-tid á la Star Trek.
Alla klockor visar bägge. Voila.
Många "vanliga affärer" öppnar först 10.30 till 11, ibland senare. Den typiska spanjoren går upp betydligt senare än den typiska svensken och går och lägger sig betydligt senare. Detta är inget jag orkar leta någon statistik på men om du inte känner till att det är så gissar jag att du inte umgås med speciellt mycket spanjorer.
Nej, för att det skulle vara kontraproduktivt med själva idén med en gemensam tid, d'oh. Vad som däremot skulle ske är att folk på olika platser i oliks omfattning inte bryr sig om den gemensamma tiden och använder sin egna lokala tidstolkning, som Spanien REDAN GÖR IDAG eftersom de GÅR UPP SENARE än fransmännen och engelsmännen och GÅR OCH LÄGGER SIG SENARE än fransmännen och engelsmännen.
Du nämner att just skolan ofta börjar 8 vilket är rätt relvant och stämmer, men det är inte typiskt för det spanska samhället. Min personliga teori är att detta är för att försöka normalisera det spanska samhället till internationella förhållanden eftersom många som inte har ungar ofta inte går upp förrän klockan 8 eller t.o.m senare.
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nu är Jon78 ute och cyklar lite
Spanjorerna börjar i allmänhet jobba kl 8 el 9 och affärsfolket senast kl 10 liksom frisörer,
tandläkare och annan service. Barer, många redan kl 7-8.30.
De flesta banker öppnar redan 8.15-8.30.
Spanjoren äter normalt mellan kl 21-22, och dom som jobbar sover
efter det
Finns nåt som heter : A las 10 en tu cama estés, si puede ser antes,
que no sea despues.
Min spanske svärfar sa så till sina 7 barn, och jag kan inte översätta det
korrekt. Kan nån annan?
P :sol:
Nu är jag ingen Trekkie sà det är kanske inte detta du syftar pà , men vi har ju redan en gemensam världstid. (UTC)
Nu är Jon78 ute och cyklar lite
Spanjorerna börjar i allmänhet jobba kl 8 el 9 och affärsfolket senast kl 10 liksom frisörer,
tandläkare och annan service. Barer, många redan kl 7-8.30.
De flesta banker öppnar redan 8.15-8.30.
Spanjoren äter normalt mellan kl 21-22, och dom som jobbar sover
efter det
Finns nåt som heter : A las 10 en tu cama estés, si puede ser antes,
que no sea despues.
Min spanske svärfar sa så till sina 7 barn, och jag kan inte översätta det
korrekt. Kan nån annan?
P :sol:
Om de börjar klockan 9 i allmänhet är det ändå ca 1 timme senare än resten av västvärlden som i allmänhet börjar klockan 8. När jag jobbade i USA förväntades jag vara på plats klockan 8, och lägger man till de 40 minutrarnas bilfärd och frukost och dylikt räcker det inte att gå upp klockan 7. En typisk läkare i Sverige förväntas ofta vara på plats klockan 7 vilket innebär i princip att man måste gå och lägga sig runt kl 21.00 om man vill ha en 8 timmars nattsömn.
Jag tror ni bor i svensk/ brittiskkolonier hela bunten om ni aldrig sett en butik som inte öppnar förrän halv tolv.
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
Om de börjar klockan 9 i allmänhet är det ändå ca 1 timme senare än resten av västvärlden som i allmänhet börjar klockan 8. När jag jobbade i USA förväntades jag vara på plats klockan 8, och lägger man till de 40 minutrarnas bilfärd och frukost och dylikt räcker det inte att gå upp klockan 7. En typisk läkare i Sverige förväntas ofta vara på plats klockan 7 vilket innebär i princip att man måste gå och lägga sig runt kl 21.00 om man vill ha en 8 timmars nattsömn.
Jag tror ni bor i svensk/ brittiskkolonier hela bunten om ni aldrig sett en butik som inte öppnar förrän halv tolv.
Är inte detta riktigt poetiskt översatt?
A las 10 en tu cama estés, si puede ser antes, que no sea despues.
Klockan tio skall du i sängen lägga dig, tidigare går bra men senare går ej.
Ibland är tiden verkligen ur led. Vi flög en söndagkväll från Nya Zeeland och kom fram till Fiji tidigt på på samma söndag morgon. Frågan är om denna flygresa gjorde mig ett dygn yngre eller ett dygn äldre?