Lära sig språket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

brenda

Ny medlem
Hejsan!

Jag har nu varit i Spanien ett par år i rad på vintern (golf) och tycker det börjar bli dags att lära sig lite mer spanska än de fjuttiga fraser man har snappat upp.

Undrar om ni kan tipsa om någon bra spanska-kurs. Har dock inte tid att gå någon reguljär kurs (jobb o familj) så det måste vara en självstudiekurs av något slag, ex. via datorn (sitter mycket framför datorn på jobbet) eller en som jag kan lyssna på (pendlar varje dag).

Tack på förhand, Brenda :p

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
spanska kurser

det kanske skulle vara något för mig, don quijote spanska kurser, skulle vara bra att bättra på spanskan nu när det ska bli spanien på heltid :). Vore väldigt smart och ta det på nätet, så bbc har en kurs det kanske vore något.

Hej Igen Monica!

Du vet väl att Tossa de Mar, ligger i Katalonien och här pratar man katalanska, dom pratar ju förstås spanska oxå. Nästan alla blanketter, formulär, gatuskyltar och en hel del av Turistbyråns broschyrer, är på Katalanska och omöjligt att förstå för en som "bara" kan spanska. Jag kan inte något dera, men min sambo klarar allt detta. Fast jag klarar mej i affärer mm, på något konstigt sätt, kan ju en hel del spanska ord, men det är mycket svårt att sätta ihop meningar, tycker jag.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Swedph!

Jo alla förstår och pratar spanska, men många gånger så "vill dom inte" förstå. För att bli accepterad i Katalonien, måste man prata lite katalanska. Du blir genast bättre behandlad, i affärer, på restauranger osv, om du kan några ord på katalanska.

Irene

Hej Igen Monica!

Du vet väl att Tossa de Mar, ligger i Katalonien och här pratar man katalanska, dom pratar ju förstås spanska oxå. Nästan alla blanketter, formulär, gatuskyltar och en hel del av Turistbyråns broschyrer, är på Katalanska och omöjligt att förstå för en som "bara" kan spanska. Jag kan inte något dera, men min sambo klarar allt detta. Fast jag klarar mej i affärer mm, på något konstigt sätt, kan ju en hel del spanska ord, men det är mycket svårt att sätta ihop meningar, tycker jag.

Hej, ville bara påpeka att katalanska inte alls är särskilt svårt att förstå för en person som kan spanska flytande. Jag förstår utmärkt när någon pratar katalanska med mig utan att egentligen ha lärt mig ett enda ord på det språket. :)
Så var inte rätt för att åka ner dit, folks!
/G

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Det var bra gjort av dig Chueca! min spanske kompis som är kommer från Barcelona, han påstår att han inte förstår mycket av riktig katalanska, säger att det är helt andra ord och så, men vad vet jag.. kan inte själv spanska flytande så för mig är katalanska som kinesiska, några ord kan jag urskilja men tycker det är lite franska över det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen