Läspande "s"?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Handlar om vanlig fonetik, dessa facktermer. Svensk och internationell. Jag hade inga intentioner att raljera eller skämta aprillo. Jag ber alla om ursäkt om ni har missförstått mig.

Handlar om vanlig fonetik, dessa facktermer. Svensk och internationell. Jag hade inga intentioner att raljera eller skämta aprillo. Jag ber alla om ursäkt om ni har missförstått mig.

Samma här, finns absolut ingen anledning att raljera utan jag tycker att det
ibland kan vara lite roligt med dessa facktermer,därav mitt inlägg och vill man
veta vad dom betyder så kan man söka på Google. Kanske måste inta en lite
striktare hållning hädanefter.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
En annan fråga är hur man ska uttala bokstaven ll som t.ex. Marbella.
Jag har hört att det bara är i Andalusien man säger j och i övriga Spanien
lj. Har kollar i några parlörer och det står lite olika.

Kanske en riktigt dum fråga, men banken Sabadell uttalas då något i stil med Savadej (beroende på dialekt)??

Inte pà spanska. Enligt RAE, ska namn som slutar pà LL utalas som vanligt L. Men pà catalanska utalas det som J. Mànga spanjorer utalar det dock som J

Kanske lite OT!

Mitt största problem när jag ser "nya" ord som har dubbel L, är att jag då läser det som J, som uttalas som H som ju inte uttalas alls.

Det är enda gången min hjärna är för snabb!

Göranofftopic

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

I "Fuengirola" ska "g" uttalas som spanskt "j" p.g.a. av att det kommer direkt före "i". G uttalas alltid som spanskt "j" när det kommer direkt före bokstaven "e" och bokstaven "i". Annars som svenskt "g".
Angående tidigare diskussion om uttalet av spanskt "j" tycker jag nog att det går att likna med uttalet av "sch"-ljudet i kompositören Johann Sebastian Bach's efternamn .
rocio

I "Fuengirola" ska "g" uttalas som spanskt "j" p.g.a. av att det kommer direkt före "i". G uttalas alltid som spanskt "j" när det kommer direkt före bokstaven "e" och bokstaven "i". Annars som svenskt "g".
Angående tidigare diskussion om uttalet av spanskt "j" tycker jag nog att det går att likna med uttalet av "sch"-ljudet i kompositören Johann Sebastian Bach's efternamn .
rocio

Bra, då är det klarlagt men hur uttalas det i början, Fuen....?
Man säger t.ex. Fun eller Foen eller Fen.....

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Visst är det så men jag har aldrig hört någon säga t.ex. San Migoel..
"Alla" säger San Migel men det är väl för det är mycket enklare.

Hm...man säger ju inte Que så u:et hörs heller ... :)
Finns väl nån regel.

Här är världens största uttalslexikon:
Lite kul att lyssna på folk hur dom uttalar i olika delar och länder.
Svårt att höra i bland men i alla fall :)
http://sv.forvo.com/

Chao P :sol:

Vet inte om någon har nämnt det tidigare, men det korrekta heter "castellanska" och inte "spanska".
Riksspanska alltså.
Och i det castellanska språket läspar man inte bokstaven "S".
Det gör man däremot i olika regioner i Spanien, främst i Andalusien.
I Madrid talas det riksspanska.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen