Kan uppdatera det hela nu.
Med lite god vilja kan jag försöka tro på att det var ett missförstånd mellan mäklaren och mäklarfirmans huvudansvariga som orsakade att det stod 2000 euro i kommission i kontraktet jag skrev på, fast jag lovats 1000 och mäklaren själv hade för sig att hon sagt 1000-2000 - att mindre hade den huvudansvariga knappast gått med på från början.
Sen drog de av 300 från dessa 1000 jag ansåg var oriktiga pga att tvättmaskinen visade sig vara trasig och lägenheten helt ostädad fast säljaren intygat att han haft en städfirma där (han hade t o m lämnat kvar tandborsten och jag tror vi städade och diskade i två dagar i den lilla lägenheten!!).
De bad faktiskt om ursäkt för att jag inte blivit informerad om att säljaren ville skriva lagfarten på lägre summa och alla trodde visst att nån annan hade kollat med mig.
Men viktigast av allt, jag kunde komma ur dilemmat genom att på eget initiativ skatta för korrekta 45 000 eur ist f 39 000 vid själva registreringen av lagfarten. Jag förhörde mig flera gånger (och fick t o m skriftligt av min advokat) om att detta skulle hålla mig fri från högre reavinstskatt vid en framtida försäljning, och det skulle det, liksom undvika s k cumplementaria, straffskatten man kan åka på pga för låg köpesumma.
Jag hade vidare fått lite felinfo om att jag kunde betala skatten på 30 dagar faktiura - det gick förvisso, men då skulle ingenting bli färdigt på en gång, förklarade mäklaren. Dessa pengar hade jag på mitt svenska konto, så de gick inte att få tag i under tisdagen då vi hade åkt till "registret", och även om vi åkte tillbas till kontoret och jag gjorde en överföring s fanns ju inte pengarna under torsdagen, så jag fick inte med mig några original hem, men de lovade ombesörja det hela under fredagen och posta dem i alla fall. Mäklaren inflikade dock under ett samtal: "Va, det brukar ju ta registret en månad att handlägga sånt, jag tror inte du kan få några original så snabbt ändå..?" Så det blir intrressant det här.
Galet trassligt system för lägenhetsköp i alla fall, med alla instanser som måste besökas i turodrning och om igen.
Dessutom har min mäklerska slutat på firman, men hon var med hela vägen för att se till att det blev rätt med min affär, och hon har varit mycket mycket hjälpsam även nu, besökt administrationen för la "comunidad" med mig och hjälpt mig att köra bort gamla TV-apparater och köpa en bäddmadrass, jag hade ju inte bil där.
Så på det stora hela är jag nöjd och glad nu i alla fall, och ser framåt.