Preciosa
Veteranmedlem
Tack alla för svar!
Då vi är okunniga och haft verkligen otur med vår mäklare som totalt missvisat oss med det mesta, (återkommer om det när allt verkligen blir klart). och det var ändå en svensk mäklare, som vi trodde var seriös.) köpet gjordes upp hos rhodas consulting och vi har en handläggare där som gett oss info om just detta, när jag frågat efter lagfarten. Sex månader efter köp skulle vi få ett,
se svar här!
Lagfarten får man i orginal om man vill men den kommer ca 6 månader efter köpet. Tar man orginal lagfarten så kan vi inte hjälpa er ifall det skulle dyka upp problem när ni är hemma i Sverige, de kan vara räkningar, skada , inbrott etc... Alla våra kunder lämnar orginalet kvar hos oss, som en säkerhet också. Ni gör som ni vill men ni skall veta riskerena, ha en fin dag)
250 euro kostar det för deklaration, upprätta autogiro för betalningen, betala skatten, informera skatteverket för nienummer och osv, på det som ska göras för en deklaration!
Så hur ska jag tänka? jag tycker själv att det är ganska dyrt för en service på deklaration.
Fattar ingenting...originalet av lagfarten ska GIVETVIS ägaren av bostaden ha...allt annat är trams!!
Om det uppstår problem - som är så stora så
dom måste ingripa - så duger det alldeles utmärkt med en kopia.
Jag ser det här som nån sorts "gisslan" Hot om att dom inte kan hjälpa till utan den...Inte klokt alltså!
F ö om försäkringsbolag är inblandade om det skulle uppstå nåt så pratar alla utmärkt engelska. Det klarar man själv.
Den stora advokatfirman Ábaco som är inriktade på skatter,sälj/köp mm
behåller aldrig original på lagfarten.
Att dom ordnar så kommunalskatten betalas (som det står) fattar jag inte
heller. Den kommer ju automatiskt varje år via autogiro efter köpet.
Det enda dom i så fall gör dessa gestorías/asesorías är att deklarera
förmåns/inkomstskatten varje år (statlig). Ett jobb som ofta tar 10 min om man gjort det en gång.
Har dom fått originallagfarten, annars fråga notarien om den är klar och hämta den som dom flesta
andra har gjort som inte blivit vilseledda thumb
Jag har hjälpt till att hämta många, inga problem alls.
Chao P :sol:
Last edited: