Nu mullrar det verkligen i Katalonien

Artikeln är spekulativ då den utgår från att alla separatister skulle ha snävt nationalistiska eller snåla ekonomiska motiv. Därmed bidrar den till ökad splittring.
Jag är av den åsikten att man aldrig ska dra alla över en kam vare sig det är invandrare, flyktingar eller andra folkgrupper som är och uppträder
fredligt. Men om separatisterna inte har nationalistiska eller ekonomiska motiv, vad är då orsaken till att bryta sig loss?...Och antagligen orsaka
stor skada trots att det är en "rik" region i Spanien...
P :cool:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Några kanske bara vill ha en förändring? Vi kan tillhöra olika stater utan att det behöver vara till skada. Jag kan inte se varför just dagens Spanien behöver vara det optimala sättet att organisera samvaron i denna del av världen. Det behöver inte bli någon dramatisk ändring.

Det mest förståndiga jag läst om denna omröstning är följande:
309 SVT Text Onsdag 04 okt 2017
FOTBOLL: Internationellt 4 okt

Utbuad Piqué svarar: "Sårar mig"

Ifrågasatt, häcklad och utbuad. I dag
höll Barcelona-stjärnan Gerard Piqué
presskonferens mot bakgrund av
händelserna i Katalonien.

-Det sårar mig att folk ifrågasätter
mitt engagemang. Jag är stolt över att
vara del av landslaget, säger han.

Anledningen till att han blivit utbuad
av spanska fans är att han kritiserat
polisen efter folkomröstningen.

-Jag har aldrig tagit någons parti. Jag
har sagt att folk borde få möjligheten
att rösta - ja, nej eller förstöra sin
valsedel, säger Piqué.

Några kanske bara vill ha en förändring? Vi kan tillhöra olika stater utan att det behöver vara till skada. Jag kan inte se varför just dagens Spanien behöver vara det optimala sättet att organisera samvaron i denna del av världen. Det behöver inte bli någon dramatisk ändring.
Jag håller verkligen med dig där Fecco men problemet här var väl att det inte fanns någon nej kampanj.
Folkomröstningar tror jag många gånger låter lättare än vad det är.
Jag undrar om människor verkligen sätter sig in i frågan och förstår konsekvenserna.
Vi har haft Brexit och inte minst kärnkraften i Sverige.
Ser vi till valen vi har i Sverige tror jag många gånger det är en sak fråga vad folk röstar på.
Som sagt inte enkelt.

Jag håller verkligen med dig där Fecco men problemet här var väl att det inte fanns någon nej kampanj.
Folkomröstningar tror jag många gånger låter lättare än vad det är.
Jag undrar om människor verkligen sätter sig in i frågan och förstår konsekvenserna.
Vi har haft Brexit och inte minst kärnkraften i Sverige.
Ser vi till valen vi har i Sverige tror jag många gånger det är en sak fråga vad folk röstar på.
Som sagt inte enkelt.

Vad gäller Brexit så vet vi inte utgången än men den brittiska regeringen verkar bunden till omröstningen. Kärnkraften i Sverige kommer nog att avvecklas "med förnuft" som det vinnande alternativet utlovade. En omröstning där man inte följde resultatet gällde omläggning till högertrafik. Jag erinrar mig att Blandaren tyckte att man i god svensk tradition borde börja försiktigt. Man kunde pröva med att låta lastbilar och bussar byta först och om det ledde till färre olyckor så kunde man utvidga till andra färdmedel.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen