Ryanair stänger över tvåhundra rutter.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
redface Skam att säga, men jag sa inget till personalen.

Det var nog tur det. Hade varit risk att du blev nekad ombordstigning om du ifrågasatt personalen! Att ifrågasätta kan upplevas som ett hot mot personalen liksom det är att vilja ta ur sin jacka ur handbagaget. ));)
 
Konsument Europa:
Flygbolaget kan även ha rätt att avvisa dig av andra anledningar. KONTROLLERA DÄRFÖR VAD SOM GÄLLER ENLIGT FLYGBOLAGETS VILLKOR.

Ryanair:
Allmänna Regler & Resevillkor:
Art.7- Nekad transport. 7.1.2.6
rocio

Och EU konventionen säger:

http://europa.eu/legislation_summaries/consumers/protection_of_consumers/l24173_en.htm
If you are denied boarding or your flight is cancelled or overbooked, you are entitled to either:

transport to your final destination using comparable alternative means, or
having your ticket refunded and, where relevant, being returned free of charge to your initial departure point.

In addition, if you are denied boarding, your flight is cancelled or arrives more than 3 hours late on arrival at the final destination stated on your ticket, you may be entitled to compensation of €250 - 600, depending on the distance of the flight:

Within the EU

1,500 km or less - €250
over 1,500 km - €400

Between EU airport and non-EU airport

1,500 km or less - €250
1,500 - 3,500 km - €400
over 3,500 km - €600

EU konventionen är bindande, Ryanair får inte göra som de vill. Ryanairs avtal gäller inte över EU konvetionen. Punkt slut.
 
Jon78, Inte för att jag är helt säker, men jag tyder EU-reglerna om ersättning etc för “denied boarding” när passageraren uppfyller alla krav och beslutet att neka ombordstigning är taget av flygbolaget utan acceptabel orsak.

Inte kan man väl hänvisa till denna regel om man skulle vara berusad, ha en kniv med sig, inte ha pengar till bagage som man vill ha med etc.

Jag vet naturligtvis inte hur det var i ditt fall, men mig synes det långsökt att tro att något flygbolag, som vägrat en person ombordstigning p.g.a. någon anledning som ligger hos passageraren, skulle ordna med transport på annat sätt.
 
Nej, man har rätt till ersättning oavsett anledning till att man blev nekad. Alla flygplatser skall dessutom ha personal som är utbildad i saken och skall informera alla resenärer om saken. Detta verkar Ryanair ha struntat i totalt eftersom deras personal verkade försöka använda min situation till någon form av anledning till att kränga på mig ytterligare en biljett utöver den jag redan köpt (jaha, du saknar 5 euro på din bagagekostnad så vill du att jag bokar en ny biljett imorgon för fullt pris istället?).

I slutändan handlar det om ett företag som verkat instruera sin personal att ge fingret åt kunder som av en eller annan anledning inte kan passa in i företagets mall på hur allt ska gå till. Jag finner vissa inlägg i tråden otroligt komiska, antingen äger ni Ryanairaktier eller så är ni helt hjärntvättade (säger inga namn nu men) seriöst, har ni sovit under en sten de senaste åren eller?

http://www.dn.se/ekonomi/kritik-mot-ryanair-efter-allvarliga-tillbud/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5732151
http://www.svd.se/resor/ryanair-lagade-planet-med-silvertejp_6579993.svd (min personliga favorit)

Från wikipedia:
Ryanair har kritiserats för en del av sina radikala metoder. Ryanair röstades år 2006 fram som "det sämsta flygbolaget" i en undersökning av webbplatsen TripAdvisor.[17] En anledning som det då hänvisades till, i jämförelse med andra flygbolag, var ovänlig personal. Kritiker har ofta angripit flygbolagets dolda skatter, avgifter och begränsade kundtjänst och deras vilseledande reklam. I november 2006 framkom att Ryanair hade fler klagomål än något annat flygbolag inom EU. Sextio procent av alla klagomål till Irlands luftfartskommission handlade om Ryanair.[18]
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Håller med om att det finns "vänligare" och komfortablare flygbolag än ryanair! Men tar du det kontra priset och tillgängligheten så är Ryanair oslagbara. Följer man deras regler och känner till hur dom fungerar så är det kanonbra att flyga med dom. Min familj sparar ca 20.000:- varje år på att flyga med dom jämfört med Norwegian. Dom följer samma säkerhetsregler som alla andra flygbolag. Att deras anställda har mindre lön och andra regler än andra flygbolagsanställda är inget jag har med att göra. Vi har flygit med Ryan i 5 år utan problem.
 
Håller med om att det finns "vänligare" och komfortablare flygbolag än ryanair! Men tar du det kontra priset och tillgängligheten så är Ryanair oslagbara. Följer man deras regler och känner till hur dom fungerar så är det kanonbra att flyga med dom. Min familj sparar ca 20.000:- varje år på att flyga med dom jämfört med Norwegian. Dom följer samma säkerhetsregler som alla andra flygbolag. Att deras anställda har mindre lön och andra regler än andra flygbolagsanställda är inget jag har med att göra. Vi har flygit med Ryan i 5 år utan problem.

Det handlar inte bara om "vänligare" och komfortablare. Dåliga arbetsvillkor, oerfaren personal mm är största orsaken till incidenter inom flyget (just pga regelverket kring den tekniska säkerheten så strikt och går att kontrollera).

"Ett leende kostar inget" sägs det ju men det har de inte förstått heller.

(Och jag sparar dessutom i snitt minst 500:- per resa att åka med SAS eller Air Berlin till Palma från Göteborg. Och Ryan flyger bara halva året.)
 
Personalen på Ryan är inte mer oerfaren än på andra bolag och för att få starta och landa i Sverige och andra EU länder gäller samma krav för Ryan och deras piloter, styrmän och personal som hos alla andra bolag som tillåts flyga inom EU.
Sedan måste man ju inte åka med Ryan och personalen jobbar där av fri vilja....Till Alicante flyger Ryan från Stockholmsområdet och det hela året. Men jag använder också andra bolag och tycker inte alltid att personalen där är så serviceinriktad heller. Vi bokar alltid extra benutrymme och får då lite mer komfort.
Och olyckstillbudet eller incidenter med Ryan är inte fler än hos andra bolag.
Men man väljer ju fritt bolag och det är viktigast. Varför åka med något man inte gillar?
 
GT2:"Att deras anställda har mindre lön och andra regler än andra flygbolagsanställda är inget jag har med att göra"
Ett flygbolag som trakasserar anställda med fackliga strävanden är tvärtemot något alla borde ha med att göra, tycker jag. Pressad personal jobbar sämre. I en säkerhetsbransch kan det vara avgörande. Solidaritet gäller alla.
Ground Ryan idag! är mitt budskap. De förtjänar varken respekt eller kunder. Boycott Ryan!
 
Eftersom vi redan är offtopic så:
Ja, DonBard, hoppas du är konsekvent i dina bojkotter eftersom man i dagens företagsklimat helst inte skall göra mycket om man värnar om personalen.
Absolut inte åka buss eftersom förarna är pressade och kan därför göra fel. Inte vara ute i trafiken överhuvudtget då långtradarchaffisarna är stressade.
Bo absolut inte på hotell, där gör en person dubbel jobb jämfört med några år sedan och mår dåligt av tidspressen.
Ät helst inte heller för damen i kassan mår dåligt. För att inte tala om sjukvårdspersonalen... så bli inte sjuk. Eller bojkotta sjukhusen. Etc, etc.
Men jag tycker att det är kul när det diskuteras, alla har rätt tll sina åsikter :)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Personalen på Ryan är inte mer oerfaren än på andra bolag och för att få starta och landa i Sverige och andra EU länder gäller samma krav för Ryan och deras piloter, styrmän och personal som hos alla andra bolag som tillåts flyga inom EU.

För mig handlar det inte om det. De bröt uppenbarligen mot reglerna medvetet när de strandade mig och det var lätt för mig att se att det gjort det systematiskt med andra passagerare. Och mer än 10000 SEK fattigare är det ett ganska enkelt val att lägga någon tusenlapp extra för ett flygbolag som följer lagen.

När man blir blåst av Ryanair så känns det på insidan. Jag såg i ögonen på personen i kassan att han hade blivit indoktrinerad att utnyttja utsatta utlänningar, att det var en medveten policy från hans arbetsgivare. Det finns ingen chans att man kan få för sig att sälja på någon en ny flygbiljett efter att man förklarat att man inte har några bankkort och att man bara har 25 euro på fickan om man inte fått instruktioner att göra det. Så otroligt hjärndöd kan man inte vara.
 
Jag har flugit...minst 50 resor med RA under åren, och helt otroligt det har gått bra alla gånger.
 
Låt oss ta ett helvete i taget, Ran22.
Om du och jag och några till som tar oss ut i världen via flyg
ägnar oss åt sådant som berör oss mest, så finns det säkert
grupper människor som håller ögonen på de andra avarterna
som du nämner. Då kan envar intressegrupp säkert nå resultat.
Om vi vill!

Att inte göra någonting och acceptera växande orättvisor,
fifflande företag och politiskt vanstyre bara för att andra gör
fel är en mycket svag ursäkt tycker jag.

Dags att ta tillbaka makten över våra liv!
Politiker och företag har respekt för opinion -bara den är stark nog.

Om vi inte sticker upp då och då så kan vi illa kvickt
förlora just rätten till våra åsikter, som i Kina t.ex. eller som här
i Spanien fram till 1975....
 
Eftersom vi redan är offtopic så:
Ja, DonBard, hoppas du är konsekvent i dina bojkotter eftersom man i dagens företagsklimat helst inte skall göra mycket om man värnar om personalen.
Absolut inte åka buss eftersom förarna är pressade och kan därför göra fel. Inte vara ute i trafiken överhuvudtget då långtradarchaffisarna är stressade.
Bo absolut inte på hotell, där gör en person dubbel jobb jämfört med några år sedan och mår dåligt av tidspressen.
Ät helst inte heller för damen i kassan mår dåligt. För att inte tala om sjukvårdspersonalen... så bli inte sjuk. Eller bojkotta sjukhusen. Etc, etc.
Men jag tycker att det är kul när det diskuteras, alla har rätt tll sina åsikter :)

Du glömde äldrevården, är det något jag ska bojkotta så är det den. Kommer baske mig se till att jag hamnar i fängelset istället på äldre dagar. Bra mat, betalt för att vara där, bevakning dygnet runt om jag mår dåligt etc. Och personalen på fängelset som är runt 30 tjänar ungefär dubbelt så mycket som min mor som är 60 och har jobbat hela sitt liv inom äldrevården.

Finns mycket att bojkotta här i världen och vissa saker anser jag nog vore bättre än andra om vi tillsammans stod upp för. Ryan i all ära men jag som reser frekvent med massa olika bolag har minst lika dålig erfarenhet om inte mer av de andra bolagen. dessutom så vill de andra bolagen göra precis samma sak som Ryan men de kan inte för de sitter kvar i gamla avtal etc. Se bara norweigan vad gör de just nu mot sin personal, och SAS och deras förhandling för något år sedan. Och har någon kollat på Thaiair vet ni vad deras personal tjänar?? Betydligt mindre än Ryan's personal skillnaden är att där är det väl dödsstraff om de inte ler och smörjer kunden.

Dessutom så är undersökningarna som de gjort kring lönerna på vissa flygbolag inte jämförda korrekt för man har inte tagit med jämförelsen kontra åldersgrupper. Alltså jämför man en 50 årig SAS person med en 21 årig Ryanpersonal. Och nej jag har absolut inte aktier i Ryanair och jag tycker också de kunde bekosta sig att le ibland. Men har ni tänkt på att ett leende ofta kommer av att man får ett leende av någon annan.

Jag har hört så många stå i kön till Ryan och skrika på personalen för att de har 2 väskor med sig som dessutom är för tunga. konstigt att man blir sur då när det dessutom är hur tydligt som helst med vad som gäller.

Sen finns det alltid undantag och vissa människor som har blivit värre utsatta än andra och jag respekterar att det tar hårt på en.
 
Jon 78. Jag har nu hastigt läst igenom reglerna för kompensation vid nekad ombordstigning och ser att du kanske inte har helt rätt när du skriver “Nej, man har rätt till ersättning oavsett anledning till att man blev nekad.” Det finns undantag.

I artikel 2:j kan man läsa:"denied boarding" means a refusal to carry passengers on a flight, although they have presented themselves for boarding under the conditions laid down in Article 3(2), except where there are reasonable grounds to deny them boarding, such as reasons of health, safety or security, or inadequate travel documentation”.

Det är säkert lätt för ett flygbolag att hänvisa till “reasonable grounds , safety och security” om man inte vill ha med någon som passagerare.

Om man sen inte får något resultat med flygbolaget, men får rätt efter det att man gjort en anmälan så är flygbolagen ändå inte skyldiga att följa utslaget. “the evaluation is not legally binding on the air carrier and courts”. Man har vunnit men ändå inte vunnit.

Den enda chansen är då att själv ta ärendet till domstol, något som de flesta inte gör eftersom det kostar alldeles för mycket.

På vissa flygplatser (Schiphol, Amsterdam t.ex.) finns privata företag som driver sådana ärenden mot provision.

PS Själv är jag tacksam för att flera flygbolag begränsar handbagaget. Inget retar upp mig så mycket som när någon kommer in med ryggsäckar, stora extrajackor, etc och lägger beslag på bagagehyllorna där andra ska sitta
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Frågan är besvarad!
Många här vill flyga med ett bolag där en liten bula i handbagaget, som du lätt kan åtgärda, medför att du blir nekad att åka med!
Men undertecknad och några till avstår.
 
Last edited:
Jon 78. Jag har nu hastigt läst igenom reglerna för kompensation vid nekad ombordstigning och ser att du kanske inte har helt rätt när du skriver “Nej, man har rätt till ersättning oavsett anledning till att man blev nekad.” Det finns undantag.

Möjligtvis, men de har ändå skyldighet att informera mig om lagen och vidta vidare åtgärder.

3. If boarding is denied to passengers against their will, the operating air carrier shall immediately compensate them in accordance with Article 7 and assist them in accordance with Articles 8 and 9.
1. The operating air carrier shall ensure that at check-in a clearly legible notice containing the following text is displayed in a manner clearly visible to passengers: "If you are denied boarding or if your flight is cancelled or delayed for at least two hours, ask at the check-in counter or boarding gate for the text stating your rights, particularly with regard to compensation and assistance".
2. An operating air carrier denying boarding or cancelling a flight shall provide each passenger affected with a written notice setting out the rules for compensation and assistance in line with this Regulation. It shall also provide each passenger affected by a delay of at least two hours with an equivalent notice. The contact details of the national designated body referred to in Article 16 shall also be given to the passenger in written form.
3. In respect of blind and visually impaired persons, the provisions of this Article shall be applied using appropriate alternative means.

Den enda chansen är då att själv ta ärendet till domstol, något som de flesta inte gör eftersom det kostar alldeles för mycket.

Vilket är ett kalkylerat steg som Ryanair uppenbarligen bygger en del av sin affärsidé på att göra. Annars skulle idioten i kassan inte försökt sälja på mig en ny biljett, eftersom 5 euro är betyligt mindre än Ryanair skulle bli återbetalningsskyldigt.

På vissa flygplatser (Schiphol, Amsterdam t.ex.) finns privata företag som driver sådana ärenden mot provision.

Och ALLA flygplatser SKA ha personal som är utbildade att ta hand om sådana här ärenden i enlighet med EU-konventionen. Det faktum att Ryanair flyger från låtsasflygplatser där alla som arbetar arbetar åt Ryanair försöker de glida undan från det faktumet också.


PS Själv är jag tacksam för att flera flygbolag begränsar handbagaget. Inget retar upp mig så mycket som när någon kommer in med ryggsäckar, stora extrajackor, etc och lägger beslag på bagagehyllorna där andra ska sitta

Det var inget handbagage, det var min check in-väska som vägde för mycket. Jag hade ingen våg, jag trodde inte att den vägde så mycket som han sa (vilket jag fortfarande inte gör).
 
Jag tror att du har rätt i vad du skriver och jag förstår mycket väl din frustration. Själv skulle jag nog bli galen om det hände mig. Emellertid ville jag bara påpeka att man kan bli vägrad ombordstigning utan rätt till kompensation. Det var egentligen bara påpekandet att man ALLTID kunde få ersätttning som jag vände mig mot.

Det tragiska är att man av vissa flygbolag inte alltid får ersättning även om man enligt alla konstens regler skulle ha rätt till det.
 
Jag tror att du har rätt i vad du skriver och jag förstår mycket väl din frustration. Själv skulle jag nog bli galen om det hände mig. Emellertid ville jag bara påpeka att man kan bli vägrad ombordstigning utan rätt till kompensation. Det var egentligen bara påpekandet att man ALLTID kunde få ersätttning som jag vände mig mot.

Det tragiska är att man av vissa flygbolag inte alltid får ersättning även om man enligt alla konstens regler skulle ha rätt till det.

Det är ju enbart ett oseriöst flygbolag som ser en fem euro kontra eventuellt återbetalningsbelopp på hundratals euro diskrepens som en vinstmöjlighet. Alla seriösa företag öht skulle se det annorlunda. Vad som stör mig i synnerhet är att Ryanair gör det systematiskt när de uppenbarligen inriktar sig på låginkomsttagare och personer som inte har råd med kostsamma rättegångsprocesser. Oerhört cyniskt att väga en rättegångskostnad mot en vinst på fem euro.
 
Avbeställa ?

Hej Efter alla turer som jag läst här har läst på villkor också då stod det något om missad resa som skulle kosta upp mot tusen kronor får man betala det om det skulle strula på väg till flygplatsen eller vid sjukdom strax innan så man inte kunnat boka av Någon som vet eller varit utför något sådant ? Ska resa med dom om några veckor Hu
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen