Ryanair tar livet av Norwegian – igen!

Hej TommyD!

Ja statistik kan utläsas på så många sätt och från många olika håll och vinklar, här är en annan: canariajournalen.no där det går att utläsa att Kanarieöarna tappade 100.000 Skandinaviska turister under 2018. Vidare går att läsa att:
Gran Canaria hade 2018: 998.913 nordiska turister, en minskning med 35.117 (-3,5 prosent). Enbart då gällande nordiska turister.
Svenskar minskade med 52.012 turister (-8,1%), Norrmännen med 25.835 (-5,5%), och Danskarna med 25.547 (-7,1%) till Kanarieöarna.
Under 2018 så var det 103.394 färre än under 2017, då antalet var 1.465.661. Den skandinaviska nedgången är på -7,1%. Självfallet så har detta också varit en faktor av många som också påverkat Norwegian.

Som du säger så skrev jag "hur otroligt mycket färre turister det är i år", jag borde ha skrivit: "hur mycket färre skandinaviska turister vi har här hos oss i år", jag var en aning snabb på tangenterna, mitt misstag:)

Vi bor själva här i Puerto Rico sedan 10 år tillbaka och jobbar från flera olika hotell här på södra delen av ön (San Agustín, Puerto Rico, Arguineguin, Playa del Inglés, Tauro, Taurito och Mogán) där vi enbart jobbar just med Skandinaviska turister och jag/vi kan enbart skriva efter vad vi själva vet ang. den skandinaviska säsongen. Detta är att det är väldigt mycket färre Skandinaviska turister här hos under under denna säsong än tidigare (sedan om man väljer att tro på detta eller ej det är ju som alltid upp till var och en, för oss är det åtminstone den vardag vi ser och lever i dagligen).

Som jag skrev ang. Norwegian så tror jag att det som alltid beror på en mängd olika faktorer och inte enbart på en enda. En av alla dessa faktorer är den minskade statistiken hit till Kanarieöarna och även hotellkostnader som tidigare enbart har höjts utan att man försökt göra något åt standarden på många hotell. Igen, enbart en faktor av säkerligen väldigt många men jag/vi talar enbart om det vi upplever här på plats och ingen annanstans. V
Som tur är så har nu flera hotellkedjor (efter mycket bearbetning från Thomas Cook, TUI m.fl) börjat att inse allvaret och där flera hotell nu kommer att sänka rumskostnaderna för kommande år. Jag var tidigare idag på ett par möten på ett par hotell här i Puerto Rico där man också meddelade att man kommer att sänka rumskostnaderna för kommande skandinaviska säsong vilket ju är positivt. Får hoppas att flera hotell följer efter.

Skickar med en bild från dagens Puerto Rico (Vi har haft några dagar med ökensand (calima) som kommer in från Afrika men nu är den i stort sett över) Önskar er alla en härlig eftermiddag/kväll:)
Puerto Rico.jpg
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nu börjar jag oroa mig på allvar för Norwegian som har expanderat alldeles för snabbt och okontrollerat de senaste åren. Den planerade nyemissionen täcker inte ens den senaste kvartalsförlusten, 3,4 miljarder kr (Kv4)
Försäljningen växer kraftigt sista kvartalet förra året, ökningen med 23 procent och på helåret 30 procent. Jag fattar inte varför det aldrig ger utdelning på sista raden, men måste bero på de gigantiska lånen som är uppe i 32 miljarder NOK. Otroligt att bankerna fortsätter att låna ut pengar. Bolaget är ju näst intill konkursmässigt. Aktien fortsätter att rasa och aktieägarna lär få vänja sig vid en ny emission snart igen.
Överlever Norwegian till sommaren? Får hoppas på att mina biljetterna till Dubrovnik i juni inte fryser inne. :)
 
Ja ser onekligen tufft ut.
Nu tror jag man förlorat en del på att man låste bränslekontrakt till fel pris av rädsla för att det ska gå upp mer men då gick priserna ner.
Kanske ett typiskt agerande när man är pressad och inte har råd att göra fel.
Då gör man fel.
 
Även Ryan Air går dåligt. Tycker att båda dessa bolag tar betalt för sina flygresor. Vi var i Nerja o fira min 65 årsdag för 6 år sedan.
Då kom lillgrabben ner för 300 spänn tur_retur.Det håller inte.
 
Ryan har en helt annan stabilitet än Norwegian och är ett mycket mer välskött bolag.
Visst är de här priserna förmodligen ohållbara i längden, men avregleringen av flyget i Europa har varit en skänk från ovan för oss Spaniensvennar. En konsolidering närmare sig så sakteliga och då kommer konkurrensen att avta.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Norwegians snabba tillväxt kräver kapital, mycket kapital, men man har också försökt sig på att skapa ett annorlunda lågprisflygbolag.

Southwest Airlines i USA är pionjären inom lågpris, det flygbolag som först kunde bryta den tidigare så hårt reglerade flygmarknaden, det skedde i USA i början av 70-talet.

Southwest är ett av världens mest lönsamma bolag idag och har alltid varit lönsamt. Man är också det flygbolag som transporterar flest passagerare i världen, men man har inte alls flest flygplan, eller de största, man använder bara sin flotta mera effektivt.

Southwest har sedan stått modell och kopierats av i princip varje lågprisbolag som Ryan, Easyjet, Vouling..... bara i Europa finns det idag 25-30 olika flygbolag som vi kallar lågprisbolag,

Gemensamt för dessa är rena kopieringar från urmodern Southwest.
- Endast en plygplanstyp, oftast Boeing 737
- Nyttjar planen 25-30% mer än konventiella bolag, kortare ”turnaround” osv.
- Inget ”lull-lull”, man erbjuder en transport punkt.
- En flexiblare personalpolitik, inte nödvändigtvis lägre löner.
+ En viktig sak, man håller sig till, vad man på flygspråk kallas ”short-/medium haulflights” dvs. flighter upp till max 3-4.000 km, gärna kortare som ger flera take off och landningar på ett dygn per plan. Det ger en större intäckt per flugen passagerarkilometer, viktigt när marginalerna är små.

Norwegian var till en början ett helt vanligt lågprisbolag, samma modell som Southwest, Ryan och de andra, men så skulle man bli det första större lågprisbolaget som erbjöd ”longhaul”, flighter över 4.000 km. USA och Fjärran Östern blev nya destinationer från Europa, linjer som det redan finns ett överutbud till.

Flygbranschen skakade på huvudet och tyvärr verkar man få rätt.

Troligt nästa steg är väl att något utav de större flygbolagen köper upp bolaget innan det trillar av pinnen, blir inte förvånad om det är ett bolag nere från Gulfen.

TommyD
 
Urbota dumt av Norweigen att ge sig in på långlinjer. Lika dumt att de köpte andra flygplan än Boing 737.
De behöver renodla och vara snabbare med att lägga ner olönsamma linjer.
Marknadsföra mer för att fylla sista stolen!
 

Nya trådar

Back
Toppen