Hej,
Jag ställde denna fråga till Transportstyrelsen:
"Jag är bosatt och skriven i Sverige, men äger en bostad i Spanien där jag vistas 4-5 månader per år. I Spanien behöver jag tillgång till bil, men i Sverige är detta nödvändigt enbart under sommaren (jun-aug). Kan jag köra en spanskregistrerad i Sverige under sommarmånaderna som jag äger och som finns i Spanien under resten av året?
Observera att detta i så fall sker varje år - det är inte en engångsföreteelse!"
Idag fick jag följande svar:
"Ett utlandsregistrerat fordon får tillfälligt användas i Sverige om det räknas som fordon i internationell vägtrafik och har en giltig trafikförsäkring. Ett fordon anses vara i internationell vägtrafik i Sverige om:
1. fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakliga hemvist utomlands. Med huvudsaklig hemvist menas där fordonsägaren har sin huvudsakliga bostad och att han eller hon vistas där 185 dagar eller mer på ett kalenderår.
2. fordonet inte är registrerat i Sverige och att,
3. fordonet har förts in till Sverige för att tillfälligt brukas här.
Exempel på tillfälligt brukande:
a) Fordonsägarens huvudsakliga hemvist är utomlands, men han eller hon har en sommarstuga i Sverige och vill använda sitt utlandsregistrerade fordon under semestrarna i Sverige.(fordonet ska lämna landet mellan varje semesterbesök)
b) Fordonsägaren är ett utlandsregistrerat företag som tillhandahåller en firmabil åt en anställd som är folkbokförd i Sverige.
c) Fordonsägaren är ett utlandsregistrerat företag som hyr ut en firmabil åt sin anställd som är folkbokförd i Sverige."
Det är alltså INTE tillåtet att köra en spanskregistrerad bil, som du äger, i Sverige om du är skriven i Sverige. Du måste vara skriven i Spanien!
spainsmile