Telefonica eller Ono?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Patrick

Admin
Vad säger ni om vilket bredbandsoperatör man bör välja? Telefonica eller Ono? Står nu inför ett beslut om detta, måste även beställa TV.

Har hört att de sistnämnda lovar högst hastighet, men att de har svårt att hålla det löftet i praktiken.. sen så kanske Telefonica är dyrare?

Vore bra om man kunde hitta samma deal som hos ComHem hemma i Svedala, då man får telefon, internet och tv i paketpris, nån som vet om detta finns i Spanien?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Telefónica är SKIT, men skall man ha bredband finns inga andra val. Gissa vad som händer om man har en annan ADSL-operatör och anslutningen krånglar? - just det då skyller de på varandra.
När man väl har ADSL, telefonerar man så gott som gratis via den vanliga telefonen. 0.05 Euro för ett samtal som varar en timme är inte dyrt! Inga sladdar, lurar och läsa mikrofoner. Uppkopplingen och nedkoppling av samtalen sker via datorn.

http://www.voipstunt.com/en/index.html

Jag har en vän (spanjor) som testat paketet inkuderande TV. Han gillade det inte och hade problem med att avsluta det hela.
 
spanska operatörer

Oj då, det var inte bra.:mad: Så vad ska man välja för operatör för ADSL? Ska man välja en operatör för varje område? Hur funkar det som Orange gör så mkt reklam för, dvs surfa trådlöst via mobilen?
 
Det är nog bara att skriva kontrakt Telefónica till en kostnad av ca 60 Euro/månad. Då ingår fria samtal i Spaninen.

Apple brukar alltid vara de som spår i framtiden. De var först att slänga ut diskettstationen från datorerna och nu satsar man hårt på trådlösa förbindelser. Intel håller på att plocka fram en krets som tillåter Wi-Fi-kommunikation inom en radie på 100 km. Kretsen kommer att kosta ca 3000 kr. Det är inte uteslutet att vår kloke borgmästare kommer att erbjuda alla innevånare inklusive turister GRATIS INTERNET i framtiden. Då kan Telefónica sno sina telefontrådar kring sin egen hals.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som jag tidigare nämnde är Telefónica SKIT, de är skurkar som älskar att lura folk. Man måste läsa det finstilta:

"La cuota mensual del Dúo ADSL más llamadas no incluye la cuota mensual de la línea telefónica."

Jag betalar således 39,90 Euro för max. 3 Mb/s. Till detta tillkommer 18,75 Euro för telefonlinjen. Sedan läggs 5% skatt på detta (högre skatt på fastlandet) Tillkommer ett mobilsamtal som varade 42 s = 0,25 Euro.

Summa summarum: 59.09 Euro
 
telefónica

ajaajdå igen, det skulle jag förstått, du sa det tidigare, men nu så hävdade mannen som vi hyr av, vars son jobbar på Telefónica att det är så bra med denna "drive", väldigt prisvärt ska det vara :confused:! Får kolla igen med honom i morgon, vad TOTALSUMMAN blir varje månad. Det är lurigt det där! Man måste verkligen här vara om sig och kring sig hela tiden känner man...

Har du ngt bättre alternativ att byta till i dagsläget, förutom att vänta på borgmästare ska komma och frälsa byn med fri internet? ;)
 
I först hand skulle jag kolla om det inte finns Wi-Fi i närheten av din dator. Det finns de som låter "aktivera antennen" på sin router utan att lägga in något password. Är man fräck kan man sno litet bandbredd där. Bättre är att man talar med en granne vars WI-Fi man kan plocka upp. Då kan han dela med sig sitt password för Wi-Fi mot en lämplig månadsavgift. Fråga grannen som hyr ut!
Vi har ett internetkafé i byn där man betalar 12 Euro för 24 timmar (klippkort?). Har aldrig kollat hur de räknar tiden, men billigt är det.
 
Last edited by a moderator:
Håller med tidigare insändare att Telefonica (Var/ Är?) skit. Har nu haft ONO två av de tre åren vi bott just här. Ett enda företag och en avtalsansvarig som ansvarar för hela kedjan, Internet, telefon, TV och ledningar. Har haft 98% driftsäkerhet på linjen, trots att jag ligger i slutet av slingan har jag för det mesta hyfsad bandbredd omkring800 kbit.s. Pris 53,01 euro Telefon + Banda Ancha 24h.
Hos Telefonica slussades man mellan ansvaret för (Telefonica/Telefonlinjen-Terra/Internetlinjen) vid avbrottsproblem, ingen tog totalansvaret trots att ett avtal var tecknat med Telefonica. (Nu f.o.m april så tar visst Telefonica över Terra.) Men aldrig… mer Telefonica.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Här är två goda råd:
Om det brusat i telefonledningen får man till 100% problem med ADSL. Då måste man begära hjälp att fixa telefonledningen. När man samtalar om problemet får man ALDRIG ämna ordet ADSL eller internet, utan bara tala om den bristande kvaliteten på telefonsamtalen. Sedan skriver man upp vad man sagt, datum och klockslag. När telefonbolaget vill ha betalt för service av ADSL ber man den plocka fram anteckningar från det tillfället man talat med dem och fråga om man klagat på ADSL eller internet. De tvingas erkänna att de gjort fel och måste betala tillbaka pengarna. Om betalningen dröjer ringer man dem (gratis) varje dag och klagar - det går fortare då.

Om man får en Router med WiFi är "antennen" inte aktiverad automatiskt. Eventuellt kan telefonbolaget ta betalt för att aktivera WiFi. Det kan gladeligen ta 75 Euro för det. Jag gick till en PC-butik i byn och sa vad de skulle göra och att jag var beredd att betala 20 Euro. Jag lämnade in Routern och fick WIFi aktiverat (med password) samt ADSL aktiverat hos telefonbolaget. Skulle det inte fungera hade jag bara gått tillbaka. Allt fungerade perfekt. Jag fick t.o.m en diskett (en gammal kvarleva från PC-tiden) med konfigurationen av Routern.
 
I Fuengirola finns det pubar, restauranger och kafféer som har gratis WiFi. Man kan då gå dit och ta en öl eller kaffe och surfa fritt. Inne i centrum finns det många oskyddade WIFI som man också kan använda.

Vidare kan man sitta bekvämt och trevligt och surfa gratis om man är medlem i någon av dom Svenska eller Nordiska klubbarna. Jag har gratis laddat hem Skype och kan då ringa till mina vänners mobil eller hemtelfoner mycket billigt och har även dom Skype så ringer vi varandra gratis.

Mobilt bredband är annars det som kommer att komma och även gå ner i pris. Det är stor prisskillnad på mobilt bredband mellan Sverige (ca.190:-) och Spanien. Kolla bindningstid, om du får surfa fritt utan att betala för varje kb, om modem ingår och hur täckningen är där du ska bo.

Själv har jag bara mobil som telefon i Sverige och mobilt bredband att surfa med. Jag har således INGEN fast telefon och sparar på så sätt per år en normal semestervecka för en person. Inte så dumt va. Något att fundera på. Är övertygad att det mobila bredbandet är det som kommer att ta över.

Hälsningar
Olof
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det bästa sättet att ringa billigt till Sverige är att skaffa SKYPE om man har tillgång till bredband.
Det är gratis att ringa mellan datorer, förutsättningen är att båda har Skype, sen är det billigare att ringa till vanliga telefoner med "Skypeout", samt att du kan få ett eget "Skypein nummer"
Kolla här: Skypes officiella webbplats – ladda ner Skype gratis nu för kostnadsfria samtal och Internetsamtal

"Egenskaper
Kostnadsfria Skype-till-Skype-samtal till människor var som helst i världen.
Kostnadsfria videosamtal - och bättre upplösning än någonsin med högkvalitativ video.
Ring vanliga telefoner och mobiler till rätt så låga priser.
Chatta när det inte är lämpligt att prata.
Vidarekoppla dina samtal till din mobil när du är offline.
Skicka SMS-meddelande till personers mobiler.
Kommer med Google Verktygsfält (valfri installation). "

Ett annat är att bli en"Fonero" FON, då kan man använda Fon över hela världen, FON Maps
 
Last edited by a moderator:
Hos Telefonica slussades man mellan ansvaret för (Telefonica/Telefonlinjen-Terra/Internetlinjen) vid avbrottsproblem, ingen tog totalansvaret trots att ett avtal var tecknat med Telefonica. (Nu f.o.m april så tar visst Telefonica över Terra.) Men aldrig… mer Telefonica.

Man håller på att byta ut telefonväxeln i byn. Det jag anade skulle ske inträffade också: Linjen bröts en timme och jag var utan ADSL i 42 timmar. Trots löften om att felet skulle avhjälpas, skedde ingenting. Det enda sättet att få igång ADSL är att ringa 902357000 (där Telefónica debiterar mig 6 cent per minut). Där rådde ingen brådska, tvärt om. Av alla onödiga frågor glömde de att kolla mitt skonummer.

"Var god vänta jag håller på att registera".
"Nu har du fått alla uppgifter och nu lägger jag på luren".
Var god vänta några sekunder till, jag håller på att registrera.

Luren lades på med eftertryck och jag for iväg till telefonväxeln. Där träffade jag en tekniker med en riktig hjärna och ett gott hjärta. Jag hade knappt kommit innanför dörren hemma då ADSL fungerade.

Nu skall jag börja leta efter en annan leverantör.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen