Tips på bra rådgivning i Sverige innan flytten?

Gör som du vill Helen.
Min fru jobbar inom juridiken och har sett otaliga exempel genom åren där människor genom att försöka spara några tusenlappar försökt lösa det juridiska själva och resultatet har många gånger inte alls blivit som man trott.

Behöver inte gälla en flytt till Portugal men om man ser till den tiden som det kan handla om och dom pengarna det i slutändan handlar om så kan det mycket väl vara värt att betala några tusenlappar för att ta rätt beslut och veta att man tagit rätt beslut.

Alla är vi olika och har olika prioriteringar för vad vi vill göra med våra pengar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att gå till en ” expert ” som i sin tur får läsa på om Portugal och sen vidareförmedla information är utkastade pengar. Portugal är otrampad mark för oss Svenskar. Sparsamskatt är nog den bäste att hjälpa till, men de kostar skjortan att anlita.

Jag har i över 1 år försökt sätta mig in Portugisiska regelverket och sonderat bostadsmarknaden i Algarve och det är inte som i Spanien. Liknar mer Sverige, det har byggts väldigt lite de senaste 10 åren.

Först nu efter frenetiskt letande har vi hittat en bostad i Algarve och vi har tittat på många objekt.
Det blev en nybygg lägenhet i Altura med ett kvadratmeterpriset på 38 000:- sek. Påminner om ett överhettat Stockholms pris för en bostadsrätts lägenhet, inget man kan påverka, bara tröttsamt.

Man skall veta en sak att Algarve är en av de ekonomiskt 11: e största ekonomiska zonen i världen och den största i Europeiska Unionen, därav blir allt kostsamt.

Just nu så håller man på att bygga ett gigantisk shoppingkomplex i Loulé med 220 butiker och 3500 parkeringsplatser, allt skall stå klar till sommaren 2017, namnet blir Mar Shopping Algarve.
Bara Ikea lär satsa 200 miljoner euro på sin butik.

Helen, du får gärna ställa hur många frågor som helst, men du får själv avgöra om de finns substans i svaren, oavsett svar så lär du dig alltid något.

//T

Den 23 /9 köpte du bostad vid Tavira i Spanien , sedan hade du sedan tre år en bostad i Spanien och nu köpte du bostad på Algarve är det rätt uppfattat? Svårt att hänga med!

Den 23 /9 köpte du bostad vid Tavira i Spanien , sedan hade du sedan tre år en bostad i Spanien och nu köpte du bostad på Algarve är det rätt uppfattat? Svårt att hänga med!

Hej Sharky

Japp, du har uppfattat det rätt.
Spanien blir vår ” fritidsbostad ” och Portugal blir vår permanent bostad i framtiden.

Mvh T

Last edited by a moderator:
Den strandnära där var inte fy skam :)

Jag kan väl inte helt hålla med.... Priserna på både fastigheter och varor varierar väldigt mycket beroende på vilket område Portugal det gäller.
Algarvekusten är "turistkusten" och andra områden är betydligt billigare
Silverkusten som är det andra området som lockar många har en helt annan prisbild ( förutom bensin )
En bit från Atlanten finns billiga bostäder, vilket är detsamma som i Spanien
Beträffande shopping har du "Jumbo" i Faro-området, det är samma ägare som AlCampo i Spanien, och priserna är snarlika

Ett par exempel:
Strandnära villa 4 sovrum 155000 Euro
Ny lägenhet 2 sov, 2 bad - 1 mil från hav och strand 104000 Euro

Hej jag skriver hur det är med skatter för mig .Jag betalar sink skatt i Sverige 20%på alla inkomster jag har där .Sen deklarerar jag i Spanien och betalar min skatt här i juni sänder deklarationen till Sverige och kvitto hur mycket skatt jag har betalat .Sen dröjer det ca 1 vecka så betalar Skatteverket tillbaka skatten som jag har betalat här .Spanska staten får sin skatt men Sverige får inga 20%av mig .Jag bor här permanent och är pensionär .Vet inte vad ni är ute efter 0% i Portugal det är 0% för mig i Spanien ???????
Betalar man skatt till Sverige och till Spanien en gång om året? Inte varje månad?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej i Sverige drar dom sink skatten varje månad .i Spanien betalar man skatt efter man har deklarerat sin inkomster från Sverige man kan dela upp den 2 gånger om man inte vill betala alt på en gång
Tack! :) Vi ska ju flytta nästa år och vi försöker att få en ekonomisk översikt.

Nya trådar

Back
Toppen