Flamingoungar
Har nu varit hemma i Sverige i ca. 3 månader och är glad över att jag kom hem trots allt krångel med flyget, men en sak jag nu missar är alla flamingona som nu har reproducerat sig och det skrivs om att det nu finns ca. 600 flamingoungar att ”beskåda”
https://objetivotorrevieja.wordpres...i6TJLZUa_nMuGcTlJ7bXOjrT2iYgMXOT1CRir4XrZeDN4. Om jag minns rätt så producerar ett flamingopar bara 1 unge så det innebär att 600 par har reproducerat sig. Ganska fantastiskt och det lär vara första gången sedan början av 80-talet som något sådant har inträffat i Torreviejaområdet. Undrar varför det hände just nu – kan det bero på flygrestriktionerna just nu, att de inte har kunnat förflytta sig till sina naturliga lekplatser . Hur som helst det vore fantastiskt om jag varit nere i Torrevieja just nu och kunnat titta på detta. Jag är avundsjuk.
Mygg
Å andra sidan verkar jag ju slippa myggen, för efter vad jag kunnat läsa har det varit mygginvasion i Torrevieja. Det är ju en del som även tidigare menat att myggplågan kan vara svår i Torrevieja (vilket jag dock inte har märkt när jag varit nere) och därför köpte jag för länge sedan in en massa myggskyddsprylar i Sverige och tog med ner, för mygg gillar jag inte. Men inte sjutton har jag behövt använda dom för jag har bara sett/hört några enstaka myggor under all den tid jag har varit i Torrevieja. Kanske så såg myggen den arsenal jag plockade upp ur min resväska och la in i skåpen och blev då så rädda att de inte har vågat sig in i min lägenhet, vad vet jag? Nu verkar det i alla fall som om de hade kommit till användning om jag varit där nere.
På nyheterna häromdagen hade de ett inslag om myggproblemen på vissa ställen i Sverige och bl.a. rekommenderade dom att man skulle ha krukor med växten kattmynta planterad, eftersom mygg avskyr lukten av kattmynta. Ett annat tips var att skaffa ett nytt ”husdjur”, nämligen fladdermöss eftersom en fladdermus på en natt kan sätta i sig upp till ca. 5.000 myggor. Hur lockar man fladdermöss till att flytta in hos sig – jo genom att sätta upp några fladdermössholkar så söker de sig ofta dit.
Coronaläget
Coronaläget verkar i alla fall ha börjat stabiliserat sig någorlunda i både i Spanien och i Sverige även om man långtifrån ännu kan blåsa faran över. Det har i alla fall varit en himla massa diskussioner på nätet (finns ju massor med ”facebookexperter”) om vem som har valt rätt taktik trots att ingen egentligen vet vad som är rätt. Mycket av det som sagts från början har ju nu börjat ifrågasättas, som detta med en "strikt" linje eller inte – jag har ju tidigare i tråden (om jag minns rätt – mitt minne är väldigt bra men tyvärr väldigt kort ) skrivit att det där med dödstalen i olika länder är ologiska sett utifrån hur hårda karantänskraven är. Och för någon vecka sedan läste jag en artikel i en av kvällsblaskorna som ställde sig frågande till två ungefär lika stora länder med så likartade karantänsregler (Tyskland och Storbritannien) kunde ha så olika många döda (6 ggr fler hade då dött i Storbritannien än i Tyskland) och jag har också läst andra artiklar som tagit upp samma frågeställning och inget vet så klart orsaken, men det gissas hejvillt och en del ”experter” menar att mellan 70-80% av befolkningen är immun mot Covid19. Dessutom har undersökningar i Sverige visat att de personer som bor i Sverige men har ett annat födelseland än Sverige (oavsett vilket land) löper en större risk att bli sjuk. I början så skrevs det ju att Covid19 fördes in i Sverige från personer som varit i Italien eller Kina (ibland nämndes också Spanien), men senare har det visat sig sjukdomen till Sverige kom in från Storbritannien och USA (Frankrike och Österrike har också nämnts) och inte alls från Italien/Kina. Så även om vi i Sverige (åtminstone till en början) främst har litat på ”experter”, har mycket av det vi från början trott varit rätt så har det senare visat sig vara fel och det är kanske inte så konstigt eftersom alla experter (och då menar jag dom riktiga experterna och inte Facebookexperterna) verkar ha olika åsikter. I Aftonbladet för 14 dagar sedan så uttalade sig 6 ”riktiga” experter (professorer i infektionsjukdomar etc.) om vad de trodde om faran med en ”andra” våg med Corona till hösten. Rubrikerna på vad svarade var 1./Den blir mindre allvarlig; 2/ Det kommer ingen andra våg; 3/ Kommer kanske i höst; 4/ Risken är stor till hösten; 5/ Eldar kan flamma upp; 6/ Det blir ingen andra våg. Så det kan sannerligen inte vara lätt för politikerna att veta att veta vad man skall göra när dom som ”borde veta” är så oense. Jag kan mycket väl tänka mig att politikerna både i Sverige och Spanien tidigare helt har förlitat sig på experter från resp. land, men att experterna i de bägge länderna helt enkelt har rekommenderat olika saker och vad som var rätt lär vi först få reda på långt efteråt. Under alla omständigheter är jag glad över att politikerna i dessa länder ändå har valt att i huvudsak ha förlitat sig på experter.
Tyvärr är det nu en omsvängning på gång och nu verkar det ju som politikerna istället för att bestämma vad som är rätt att göra utifrån medicinsk synpunkt, så agerar de nu mest efter hur många röster de kan få. Detta gäller både i Sverige och i andra länder och det ser man tydligt på hur det släpps på karantänen i olika länder
Ta bara Danmark som exempel, som inte låter skåningar åka in i Danmark (även om det är fler som haft Covid19 i Köpenhamn än i Skåne, däremot är det OK för Köpenhamnsborna att åka in i Skåne (många danskar har semesterhus i Skåne) och sedan låta dessa komma tillbaka till Danmark.
Norrmän får visserligen besöka Sverige, men då bara Gotland, så frågan är ju då hur dessa Gotlandsälskande norrmän skall ta sig till Gotland och om de nu lyckas med detta utan att passera övriga Sverige, är man då medveten om att runt 80% av Gotlands invånare under sommarmånaderna är stockholmare (dvs från den ort i Sverige där särklassigt flest har drabbats av Covid19). Kan förövrigt nämnas att den del av västra Sverige där särklassigt flest norrmän har sina sommarstugor och där de handlar i oerhörda mängder (t.ex. så lär systembolaget i Strömstad vara det systembolag i Sverige med högst omsättning) så hör dessa orter på den norra delen av den svenska västkusten till just de svenska orter där extremt få har haft Covid 19, men dit får de nu inte åka, men däremot till Stockholms ”sommarförort” Gotland. Läste förresten just ett kul skämt från Strömstad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpzWm/norgeflort-i-stromstad--nu-star-det-gotland-pa-skyltarna där en privatperson hade ändrat lite på vägvisningsskyltarna till Strömstad från E6.
Till Grekland får svenskar åka bara dom inte tar flyget från Arlanda. Så om en Stockholmare först tar tåget ner till Göteborg och sedan flyger därifrån till Grekland så är det OK. Detta trots att det idag är så att lika många dör i Covid19 i Göteborg som i Stockholm om man tar hänsyn till befolkningsunderlaget.
I Spanien lättar man på restriktionerna även om man fortfarande verkar tro att munskydden är det som skall rädda dom, fast ändå kan man nu se ”stora” grupper med personer sitta tätt ihop på restaurangerna och äta och då av naturliga skäl utan munskydd. Har själv varit ute och ätit på många restauranger i Sverige under denna period och aldrig har det varit så att borden har stått tätt intill varandra så som de verkar göra nu i Spanien (finns säkert undantag från detta, både i Spanien och i Sverige).
Flyget öppnas nu också upp av politikerna och där verkar nu inte detta med att undvika närkontakt gälla längre för att man skall undvika att bli smittad av Covid19. Flygbolagen menar ju t.ex. att deras, som de anser mycket effektiva s.k. HEPA luftfilter skyddar mot Covid 19 (eftersom dessa filter enligt dom löser upp virus) och att det ur smittsynpunkt t.o.m är säkrare att flyga än att inte flyga. Nu är det ju som så att s.k. HEPA luftfilter även finns i många av de luftfilter som är avsedda för hus/lägenheter och man kan ju då undra varför inte myndigheterna (eller åtminstone de företag som säljer sådana) slår på trumman och menar att sådana filter också borde användas på alla sjukhus, äldreboenden, restauranger, bussar, tåg etc. Om det som flygbolagen påstår vore sant, hade det ju räddat hundratusentals med liv världen runt och den som uppfann dessa fantastiska filter hade ju blivit miljardär många gånger om och även fått en massa nobelpris. Fast det är såklart inte bara på flygplanen, som man trängs utan på de flesta kollektiva transportmedel. Här i Göteborg utökas t.ex. inte kollektivtrafiken idag (för att sprida ut de som reser på fler bussar/spårvagnar) utan istället uppmanas folk att inte ta spårvagnen utan istället promenera.
Vad som Sverige verkligen har misslyckats med är äldre/sjuk-vården och där borde alla politiker verkligen ta sig i kragen och erkänna att det de har gjort tidigare var helt åt helskotta och sedan direkt göra om och då göra rätt. Här i Partille kommun där jag bor har politikerna (som i just detta fall ett M-styre) verkligen agerat drastiskt för att komma till rätta med Corona-utbrottet!!!. De har nämligen beslutat om att kraftigt MINSKA på bemanningen på äldreboendena. För det jobb som 4 personer tidigare gjorde, skall nu utföras av 3 personer. Anledningen påstås vara att äldrevården har överskridit kommunens budget för äldrevård och istället för att inse att dagens problem i just äldrevården är den dåliga bemanningen och då istället öka budgeten och anställa fler, minskar de på personalen ännu mer. Då bör man också veta att Partille kommun inte är en kommun som går med ett stort underskott som många svenska kommuner gör, utan tvärtom så gick kommunen 63 miljoner plus förra året.