I mitt förra inlägg tog jag upp frågan om ”myggproblemet” i Torrevieja. Jag tog då också upp hur man skulle göra för att undvika mygg så det tänker jag inte älta igen. Däremot är det ju som så att myggen har en viss förkärlek till vissa personer medan dom helt ratar andra och apropå detta så läste jag en ”intressant” artikel
https://www.humorbibeln.se/nyheter/...tdpSHxsxwdz4alxCOUFWMjjEsUf_CSbrveloheIjbthDw om vilka personer som myggen föredrar och det är kanske en del av förklaringen till varför t.ex. både jag och du Kenth ratas av myggen
. Det är nämligen som så att myggen dras till människor som är fulla och kåta. Så om nu någon här i forumet klagar över myggproblemen här i Torrevieja så kan vi skrocka lite och försynt påpeka att personen ifråga kanske skulle ta det lite lugnare med spriten och sluta med att porrsurfa. Så var problemet med myggen löst….
Coronan verkar ju nu vara på tillbakagång, åtminstone i Europa och Asien och i både Spanien och Sverige verkar det idag vara ganska få som dör av Coronan även om det just nu verkar vara flera ”återfall” i Spanien. De ”enda” länder i världen där fortfarande väldigt många verkar dö av Coronan är ju i USA och Brasilien (i viss mån även i Indien och Sydafrika). Något fler har fram till idag (per 1 milj. invånare) dött i Spanien (28.442 döda och 46,94 milj. invånare vilket ger
605 döda per 1 miljon) än i Sverige (5639 döda och 10,23 milj. invånare vilket ger
551 döda per 1 miljon invånare) enligt officiella siffror. Visserligen är det många frågetecken runt dessa siffrors korrekthet och t.ex. så verkar det ju vara en överdödlighet i Spanien som pekar på att ytterligare ca. 50% fler har dött där, medan siffrorna för Sverige lite mer verkar stämma överens med verkligheten. Hur som helst, inget av länderna kan på något sätt slå sig för bröstet och skryta med hur bra de har lyckats. Tvärtom så har många brister visat sig och tyvärr verkar det som om politikerna idag mer verkar bry sig om hur de skall få så många röster som möjligt i nästa val istället för hur man skall få stopp på Corona-viruset. Nog kan man tycka att man borde ha kunnat dra en slutsats av att det uppenbarligen ibland är så att minst lika många har dött i länder med hårda restriktioner som i länder med lättare restriktioner. Då borde man ju ta sig en funderare på att det inte bara räcker med hårda restriktioner för att begränsa spridningen.
Och när du det sker en del utbrott i Spanien igen så kan man tycka att de borde komma dragande med lite mer än munskydd som åtgärd och det speciellt som Spanien (och även andra länder i södra Europa) nu vill ha flera hundra miljarder EUR i stöd eftersom deras taktik med totalstängning uppenbarligen inte var det rätta utan istället mest har lett till att deras ekonomi helt har havererat. Ni som tycker att detta med munskydd skulle vara det bästa sättet så undrar jag hur ni förklarar att de nordiska länderna (som inte har något allmänt munskyddskrav) har bra mycket färre dödsfall (med undantag av Sverige som bara har något färre dödsfall) än vad Spanien har.
Men visst vissa andningsmasker ger ett skydd men det är sådana som enbart används inom sjukvården (eller i alla fall borde användas i sjukvården). Läste nedanstående text som skrivits av en intensivvårdssjuksköterska.
Man kan inte skydda dig själv från att bli smittad av Corona genom att bära ansiktsmask. Och det beror på att de masker som finns tillgängliga för allmänheten släpper igenom virus. OCH om du mot all förmodan skulle få tag på sådana masker vi använder på sjukhus (jag själv är IVA-ssk och arbetar med Coronapatienter) så vet dom flesta inte om (som ej är sjukvårdsutbildade) att; du måste ha ett visir ovanpå masken och att masken INTE KAN ÅTERANVÄNDAS. masken är engångs material. Dvs om du vill dricka lite vatten, lyfta på masken för att klia dig på näsan så är masken förbrukad och måste kasseras. Masken håller i max åtta timmar (om den sitter korrekt), om du inte tar av den under dessa timmar. När man tar av sig masken så får man absolut inte vidröra utsidan på masken innan man slänger den (utsidan är smutsig/kontaminerad). Så du kan inte förhindra att du blir smittad genom att använda ”vanlig” ansiktsmask eller munskydd. Men visst, om du själv känner dig lite krasslig eller förkyld så kan du minska risken att smitta andra (lite grann) genom att använda mask. T.ex. om du skulle nysa så hamnar din saliv på insidan av din ansiktsmask istället för att flyga ut i luften på andra personer. Så om du vill använda ansiktsmask så kan du möjligen förhindra (lite grann) att du själv smittar andra. Men det är viktigt att förstå att du själv inte är skyddad av ansiktsmasken om du inte har en ”riktig” ansiktsmask och använder den på rätt sätt. Det viktigaste är att du håller dig hemma om du känner dig minsta förkyld etc, håller minst en armslängds avstånd till andra och tvättar händerna ofta. Om alla bara kunde göra det (lilla) så skulle smittspridningen minska betydligt även om vi går ut på café/restaurang etc.
Men visst effektiva andningsmasker (dvs sådana som även skyddar mot virus) är bra om man hanterar dom på rätt sätt och om de kombineras med ögonvisir och handskar, men sådana andningsmasker säljs ju inte i handeln (mycket dyrare samt få produceras (de som produceras har inte ens räckt till sjukvårdspersonal). Såg en ”kul” annons för munskydd på Facebook och redan i annonsen angavs faktiskt (visserligen i liten stil, men ändå) att dessa INTE fungerade mot virus, så det var ju en rätt ”ärlig annons. En ”icke läskunnig”, som de flesta är på Facebook, frågade då om detta munskydd fungerade som skydd mot coronan. Svaret blev då såklart nej från den som lagt in annonsen, men denne skrev också att inget av de munskydd som säljs till privatpersoner skyddar mot Corona-viruset. Så fördelen med just detta munskydd var istället att det var billigt och myndigheterna i många länder kräver att man skall ha ett munskydd.
Då läste jag ett helt annat bättre tips om hur man skall skydda sig mot Corona-viruset, nämligen att gnugga in händerna i färsk hästgödsel. Vilket får som resultat att
1. Det hindrar dig från att röra din näsa, ögon och mun.
2. Människor håller minst två meters avstånd till dig.
3. Ingen vill skaka hand med dig.
4. Du kommer garanterat att tvätta händerna ordentligt innan du ska äta.
Nåväl det viktigaste är utan tvekan att hålla avstånden och det fungerar väl ungefär lika bra (äldre följer det bra, men unga vuxna är dåliga på det) för mig både i Torrevieja (jag var där i början av karantänsperioden) som här hemma, men varken där jag bor i Sverige eller Torrevieja är någon storstad så risken för att smittas är nog relativt liten på bägge ställena. Vi får väl se hur läget är nu när jag har planerat att komma ner i slutet av september/början av oktober. Förhoppningsvis har det då klingat av i än högre utsträckning på bägge ställena och meningslösa restriktioner som att bära munskydd har plockats bort.