Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Menar du så här: Jag har hittills bara tjänat in pension i Sverige. Om jag arbetar en kort period i Spanien tjänar jag in även spansk pension. Om jag sen när jag går i pension väljer att bosätta mig i Spanien så betalar inte svenska Försäkringskassan schablonbelopp för min rätt till sjukvård i Spanien?"Sverigedemokraterna betraktar pension som uppskjuten lön." Såvitt jag vet gäller det samtliga partier och detta får man alltid besked om om man skriver till Skatteverket. Hur man då från svensk sida kan acceptera att vissa inte behöver betala skatt på "sin lön"; t.ex. icke svenska medborgare i Spanien, personer med svensk pension i Frankrike etc, förstår jag inte. En ren diskriminering, som EU struntar i eftersom inkomstskatter och dess behandling sköts av varje EU-land självt.
Bakgrunden är, tror jag, de illa framförhandlade dubbelbekattningsavtalen, som kan slå väldigt olika beroende på vilket land det gäller. Att det ibland är Sverige som får tillgodogöra sig skatten och ibland personens bosättningsland är bara det tokigt med tanke på påståendet att pension är uppskjuten ännu ej beskattad lön. Ännu har ingen velat ta tag i det men det kanske blir aktuellt när man i Sverige ser att man kan få in pengar. Det är väl det enda de bryr sig om. Om den svenske pensionären utomlands blir lidande p g a ett skatteavtal är inte något som man prioriterar.
Ett exempel. Om man som svensk har rätt till allmän pension (utan hänsyn till storlek), i det EU-land där man bor, blir det landet ansvarigt för sociala- och sjukvårdskostnader och Försäkringskassan i Sverige kan stryka den personen vad gäller schablonbelopp till vederbörandes bosättningsland. Om dessutom skatter och socialavgifter är uppdelade kan det bli att SINK endast får dras från skatten och socialavgifterna, som ofta är de mest betungande för en vanlig pensionär får inte kvittas.
Det kan bli så att den med svensk SINK får betala hela denna skatt och dessutom lokala socialavgifter. Med andra ord: personen med svensk pension får betala mer än landets innevånare som har samma inkomster.
Finansdepartement skäl till att höja SINK-en är " Av offentligfinansiella skäl bör skattesatsen för särskild inkomstskatt för utomlands bosatta återställas till 25 procent av skattepliktig inkomst som inte utgör sjöinkomst" . Inte vet jag vad de menar med det.
http://www.regeringen.se/4952fd/con...d-sarskild-inkomstskatt-for-utomlands-bosatta
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
I den mån den höjda skattesatsen leder till att fler individer väljer att beskattas enligt inkomstskattelagen medför förslaget ett ökat antal deklarationer för Skatteverket att hantera.
Hm.....intressant!
Jag är väl dum men tycker att det är okej att betala 25% i skatt, med tanke på hur illa andra människor på vår jord har det.mvh henrikTräffade en kille för några år sedan som valde att bli beskattad enligt Inkomstskattelagen (IL) då procentsatsen för SINK var 25%. Hans skatt var då 22%, alltså lägre med IL än med SINK men då skatten sänktes till 20% ansökte han om SINK. Vad gäller IL så ska 90% av din inkomst komma från Sverige.
Fler deklarationer ja, men de flesta av dessa deklarationer är det inte så mycket jobb med
Ett bra erbjudande
Syftet med förlaget att höja SINK var inte att hjälpa andra människor på vår Jord, då skulle man behöva lyfta SINK till åtminstone 50%.
Jag tycker det är märkligt att man man vill minska skatten för en pensionär i Sverige med 214 kr/månad samtidigt som man vill höja den
för den som flyttat ut med 580 kr/månad. För alla som går och hoppas på en höjning av SINK, beslutet är ännu inte fattat.
Jag tycker visst att man skall hjälpa dem i nöd men det gör vi genom privata donationer.
I Spanien uppmuntras sådana initiativ och nu får vi åter göra avdrag deklarationen. Kampanjen börjar idag.
Hej ja så är det har skrivit om detta förutkan så vara,men finns väl behov i Sverige också av skattepengar och den skatt du betalar i spanien räknas ju av från sinken så du betalar ju aldrig 20-25% i till Sverige. Med vänlig hälsning henrik
Ett bra erbjudande