Höjd SINK-skatt?

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nja det är ju inte en artikel med källgranskning, utan en privat insändare med egna slutsatser. Så här skriver exempelvis tidningen Senioren om finansieringen:
http://www.senioren.se/nyheter/lofte-idag-pensionarsskatt-sanks-1-januari/
Denna artikel handlade inte om förslaget att höja SINK utan om att ”skapa ett mer rättvist skattesystem”. Det är ytterst få som känner till förslaget att höja SINK. Kanske blir det bekantgjort när budgeten skall behandlas.
Här är någon som känner till förslaget:
http://www.sviv.se/blog/2017/03/regeringen-vill-hoja-sink-skatten/

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tråkigt med höjd sink-skatt.
Själv skattar jag i Sverige som pensionär och får efter olika ulovade höjningar 400 kr mindre insatt på mitt konto varje månad.

Vet inte om någon redan länkat till eminente Gerard Boekes uppdatering kring skatter, om inte kan man kika här:
http://www.boeke.se/pensionarsskatt/

Ja, det är ju inte självklart att man tjänar på att SINK-skatta. Det som främst ger utslag mellan alternativen är avdragen. Med SINK-skatt får du inte göra några avdrag, det är en schablonskatt. Med vanlig inkomstskatt har du dels ett högre grundavdrag + att du kan göra andra typer av avdrag, tänker bl.a. på ROT och RUT.
Då ändringen slår mot lägre inkomster finns det skäl för många spanienboende att se över hur de skattar. Men även innan förändringen var det nog många som skulle ha tjänat på vanlig inkomstskatt istället för SINK.

Ja, det är ju inte självklart att man tjänar på att SINK-skatta. Det som främst ger utslag mellan alternativen är avdragen. Med SINK-skatt får du inte göra några avdrag, det är en schablonskatt. Med vanlig inkomstskatt har du dels ett högre grundavdrag + att du kan göra andra typer av avdrag, tänker bl.a. på ROT och RUT.
Då ändringen slår mot lägre inkomster finns det skäl för många spanienboende att se över hur de skattar. Men även innan förändringen var det nog många som skulle ha tjänat på vanlig inkomstskatt istället för SINK.

Man kan ju även i efterhand, inom fem år, begära att bli beskattad på vanligt sätt stället för SINK om man så önskar.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Förändring av SINKskatten berör ju många Spaniensvenskar. Så att frågan tas upp är ju inte konstigt. Det är tonen jag vänder mig mot. Kanske är det för att det blir politisk debatt istället för diskussion om sakfrågan som gör det. Men även politiska debatter kan hållas med bättre ton.

Hej jag har SINK skatt och är nöjd mycket lättare än vanlig skatt i Sverige .Läste innan vi flyttade om man köper en bostad så vill dom alltid ha reda på om vi sålt eller alt möjligt så enklast var för oss att begära Sink så vi deklarerar i Spanien och betalar Spansk skatt mer generösare avdrag för pensionärer och om man har något handikapp sen betalar Sverige tillbaka all skatt som vi betalat här sen att tänka på så är all läkarvård o mediciner här men inte i Sverige så vad säger ni andra som har SINK ???????? SÅ jag betalar aldrig 25% eller 30% skatt i SVERIGE MEN FRÅGA INTE MIG HUR DOM RÄKNAR

Hej
Tror det är skillnad på kapitalvinster och utdelning, utdelning på svenska aktier/fonder för begränsat skatteskyldiga och utomlands bosatta beskattas med 30% enligt kupongsskattelagen. Så vid försäljning är det ingen beskattning, bara utdelning.
Men det verkar också som att kapitalvinster beskattas i tio år efter det att personen har haft väsentlig anknytning till sverige eller varit bosatt här. 3 kap 19 paragraf Inkomstskattelagen

Nya trådar

Back
Toppen