Spanska trafikregler

I spanien ska rondeller köras som en rak väg. dvs att man ska köra i högerfilen och alltid köra ut ur rondellen fràn högerfilen, vänster filen fàr användas för att köra om, medans i Sverige, om jag inte har fel för mig, ska ses som en korsning.

Aha! Men då förstår jag inte varför det ibland finns två "utfartsfiler" från rondeller om man bara får köra ut från den högra. Det lockar ju till att köra ut ut rondellen från den vänstra filen - i den vänstra utfartsfilen! Tänker bland annat på 332:an genom Orihuela Costa/Torrevieja där, tex i Punta-Prima-rondellen, genomfartstrafiken åker i två parallella filer eftersom de flesta ska rakt fram. Då åker "alla" ut ur rondellen även ur vänsterfilen, annars skulle trafiken stå helt still om alla som ska rakt fram ska in i högerfilen innan de får åka ur... eller missförstår jag? :confused: (Vi kör "svenskt" genom rondellerna i spanien och det har inte varit nära krock någon gång vid utfarten - det är när man ska IN i rondellen som man får ställa sig på gaspedalen och blunda ibland!! angryy)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Aha! Men då förstår jag inte varför det ibland finns två "utfartsfiler" från rondeller om man bara får köra ut från den högra. Det lockar ju till att köra ut ut rondellen från den vänstra filen - i den vänstra utfartsfilen! Tänker bland annat på 332:an genom Orihuela Costa/Torrevieja där, tex i Punta-Prima-rondellen, genomfartstrafiken åker i två parallella filer eftersom de flesta ska rakt fram. Då åker "alla" ut ur rondellen även ur vänsterfilen, annars skulle trafiken stå helt still om alla som ska rakt fram ska in i högerfilen innan de får åka ur... eller missförstår jag? :confused: (Vi kör "svenskt" genom rondellerna i spanien och det har inte varit nära krock någon gång vid utfarten - det är när man ska IN i rondellen som man får ställa sig på gaspedalen och blunda ibland!! angryy)


De facto är det samma regler vad gäller rondeller i Sverige och i Spanien.
Det ändrades i Sverige för ett antal år sen, och en rondell är att betrakta som en "cirkulär väg" även i Sverige.
Detta har jag dels fått lära mig när min fru tog körkort för några år sen, dels av min bror som är trafikpolis.
Som på alla vägar, har man väjningsplikt om man byter fil.
 
Hej jag kör som alla an dra är idioter litar inte på någon det sa min lärare i bilskola och det har funkat bra

Håller med, man måste vara beredd på att medtrafikanterna kan göra lite hur som helst... men jag har det mest i tanken när jag kör, så jag är redo att väja, stanna snabbt eller liknande. För jag tycker fortfarande att man måste köra tydligt och visa vad man planerar att göra, det är med sitt fordons hastighet och placering man kommunicerar med de andra bilisterna (förutom med blinkers, såklart!) och måste ändå köra som att man tänker följa trafikreglerna... men ha i bakhuvudet att vem som helst kan göra något dåraktigt framför mig när som helst, och vara redo med bromsfoten! Fast bromsar jag in när jag har företräde blir det lätt missförstånd och olyckor, tror jag, då kör jag ju otydligt! ;;;;)
 
De facto är det samma regler vad gäller rondeller i Sverige och i Spanien.
Det ändrades i Sverige för ett antal år sen, och en rondell är att betrakta som en "cirkulär väg" även i Sverige.
Detta har jag dels fått lära mig när min fru tog körkort för några år sen, dels av min bror som är trafikpolis.
Som på alla vägar, har man väjningsplikt om man byter fil.

fast i sverige är det tillåtet att åka ur rondellen i den vänstra filen om det är 2 filer och du ska rakt fram, vänster eller åka tillbaka samma väg du kom.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
fast i sverige är det tillåtet att åka ur rondellen i den vänstra filen om det är 2 filer och du ska rakt fram, vänster eller åka tillbaka samma väg du kom.

Det är "tillåtet" i Spanien också, men både i Sverige och Spanien gör du de facto ett körfältsbyte nät du gör detta - du korsar ju den högra filen - och måste ta hänsyn till dem som redan finns där. Om du kör rakt igenom en rondell i vänsterfilen, och någon kommer "från höger" och går in i högerfilen, och ska köra "sitt" "rakt fram", så blir det konflikt i Sverige också.
Och som sagt, det är fullt tillåtet även i Sverige att köra hela vägen runt en rondell i högerfilen, även om detta inte är praxis, och inte lärs ut. Men tillåtet är det. Om du kommer från innerfilen och kommer i konflikt med en sådan så är det ditt problem, inte hans.

Från http://www.korkort.se/rondell/
rondell-k-small.png

Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen.
Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.
 
Det är "tillåtet" i Spanien också, men både i Sverige och Spanien gör du de facto ett körfältsbyte nät du gör detta - du korsar ju den högra filen - och måste ta hänsyn till dem som redan finns där. Om du kör rakt igenom en rondell i vänsterfilen, och någon kommer "från höger" och går in i högerfilen, och ska köra "sitt" "rakt fram", så blir det konflikt i Sverige också.
Och som sagt, det är fullt tillåtet även i Sverige att köra hela vägen runt en rondell i högerfilen, även om detta inte är praxis, och inte lärs ut. Men tillåtet är det. Om du kommer från innerfilen och kommer i konflikt med en sådan så är det ditt problem, inte hans.

Från http://www.korkort.se/rondell/
rondell-k-small.png


Jag kan de svenska reglerna, jag syftade på att jag uppfattade det som att du inte fick kör ur rondellen i den vänstra filen. Men jag kanske misstolkade.

Edit: jag syftar då på Spanien. Tyckte någon skrev det tidigare.
 
Jag kan de svenska reglerna, jag syftade på att jag uppfattade det som att du inte fick kör ur rondellen i den vänstra filen. Men jag kanske misstolkade.

Edit: jag syftar då på Spanien. Tyckte någon skrev det tidigare.


Det är en sak vad Spanjorer i gemen de facto gör, en annan vad reglerna säger...
I princip så är de guider som myndigheter etc. publicerar likadana som i Sverige, men det är bara det att ingen kör så.
Båda bilderna nedan är från Spanska guider... De tycker iofs det är dåligt att gå direkt från innerfilen ut, men det är inte olagligt.. men man bör nog avråda från det, i de flesta fall.

C%C3%B3mo-se-debe-circular-por-una-rotonda-Qui%C3%A9n-tiene-prioridad-en-una-rotonda.png


1413804261_000126_1417026459_sumario_normal.jpg
 
Last edited:
Det är "tillåtet" i Spanien också, men både i Sverige och Spanien gör du de facto ett körfältsbyte nät du gör detta - du korsar ju den högra filen - och måste ta hänsyn till dem som redan finns där. Om du kör rakt igenom en rondell i vänsterfilen, och någon kommer "från höger" och går in i högerfilen, och ska köra "sitt" "rakt fram", så blir det konflikt i Sverige också.
Och som sagt, det är fullt tillåtet även i Sverige att köra hela vägen runt en rondell i högerfilen, även om detta inte är praxis, och inte lärs ut. Men tillåtet är det. Om du kommer från innerfilen och kommer i konflikt med en sådan så är det ditt problem, inte hans.

Från http://www.korkort.se/rondell/
rondell-k-small.png

Nä nä nä, ju längre in i cirkulationsplatsen ju högre företräde gäller ("lämna företräde för all trafik i cirkulationsplatsen"), däremot gäller också filbyte vilket innebär att den som byter fil gör sig skyldig till oaktsamhet om en olycka sker:

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
 
Nä nä nä, ju längre in i cirkulationsplatsen ju högre företräde gäller ("lämna företräde för all trafik i cirkulationsplatsen"), däremot gäller också filbyte vilket innebär att den som byter fil gör sig skyldig till oaktsamhet om en olycka sker:

http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej, där har du missuppfattat. Det finns inga "grader av företräde" i en rondell. Det enda som gäller är att man ska lämna företräde när man kör in. I själva rondellen har den som ska byta fil väjningsplikt mot dem som redan är i filen du vill byta till. Om du är i innerfilen och kommer i konflikt med en i ytterfilen, så är det du som har väjningsplikt, alltid. Samma sak om det är tvärtom - man kan ju inte byta till innerfilen på en rondell om det redan finns någon där. Och du kan inte byta till, eller korsa, ytterfilen om det finns någon där. Jag talar om efter att båda ÄR inne i rondellen, i exemplet var det ju till och med en som körde hela vägen runt i högerfilen, men även om du är i innerfilen och han går in i rondellen i ytterfilen, så behöver han inte väja för dig, eftersom du inte är i hans fil. Det är exakt som om du kör i vänsterfilen på en rak väg, och någon kommer från höger och svänger in på den vägen, in i högerfilen. Även om du är på huvudled, så kan han gå in i den filen eftersom du inte är där.
Enligt de regler som gäller sen ett antal år tillbaka är en rondell att betrakta som en tvåfilig cirkulär väg, och för att tydliggöra detta kan man alltså behandla en rondell exakt som om den vore en enkelriktad tvåfilig RAK väg, med av- och påfarter bara åt/från höger. Ligger du i vänsterfilen kan en annan bil ansluta i högerfilen utan problem. Men ska du av nästa avfart, så måste du ta hänsyn till den andra bilen när du byter fil.

Se även sidan 11 i Transportstyrelsens broschyr:

https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Där står det även:

- Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält.
- Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nej, där har du missuppfattat. Det finns inga "grader av företräde" i en rondell.

Säger vem, du? Ser en polis att du inte lämnar företräde kan du räkna med en trafikbot, jag har sett poliser göra det. Kör du in i en rondell i ytterfilen så är det ju per definition du som är ytterst som körde in sist om du inte kör i 20 km/ tim.

I själva rondellen har den som ska byta fil väjningsplikt mot dem som redan är i filen du vill byta till.

Ja, eftersom det är filbyte. Det betyder inte att du har frihet att blockera vägen för de som behöver köra ut vilket är det du skriver.

Om du är i innerfilen och kommer i konflikt med en i ytterfilen, så är det du som har väjningsplikt, alltid.

Men det är inte det du skriver, du skriver att det är mitt problem att personen i ytterfilen inte släpper fram mig vilket inte stämmer. Om en polis ser att du inte släpper fram en i innerfilen så kan du räkna med en bot. Bara för att filbytesregeln gäller betyder inte att du har företräde att blockera vägen för innerfilen.

Samma sak om det är tvärtom - man kan ju inte byta till innerfilen på en rondell om det redan finns någon där. Och du kan inte byta till, eller korsa, ytterfilen om det finns någon där. Jag talar om efter att båda ÄR inne i rondellen, i exemplet var det ju till och med en som körde hela vägen runt i högerfilen, men även om du är i innerfilen och han går in i rondellen i ytterfilen, så behöver han inte väja för dig, eftersom du inte är i hans fil. Det är exakt som om du kör i vänsterfilen på en rak väg, och någon kommer från höger och svänger in på den vägen, in i högerfilen.

Försök att tänka efter vad som egentligen sker om du har en trefilig rondell och folk inte släpper ut de som kör i innersta filen (som de ofta gör i Spanien). Syftet med cirkulationsplatsen är att trafiken ska flyta på bättre än vid en korsning. Om jag tvingas köra ett extravarv i rondellen för att något pucko valde att köra trekvartsvarv i ytterfilen så blockerar jag ju trafiken.
 
Säger vem, du? Ser en polis att du inte lämnar företräde kan du räkna med en trafikbot, jag har sett poliser göra det. Kör du in i en rondell i ytterfilen så är det ju per definition du som är ytterst som körde in sist om du inte kör i 20 km/ tim.

Säger trafikpolisen och min frus körlärare, plus Trafikverkets regler. När man går in i en rondell är en sak, när man väl är i rondellen en helt annan.
Det är inte fråga om vem som "körde in sist", när ni båda väl är inne i rondellen, det finns de facto inga grader av väjningsplikt i en rondell, som du påstår. "Ju längre in i cirkulationsplatsen ju högre företräde gäller" skrev du. Innerfilen har aldrig "förkörsrätt" jämtemot bilar som är i ytterfilen på en rondell. "Förkörsrätt" finns överhuvudtaget inte, bara väjningsplikt. Den enda väjningsplikt som gäller är just när man går in i rondellen, inte inne i själva rondellen, annat än filbyte, och då är det alltid den som ska byta fil som har väjningsplikt, inte den som redan är i den filen, aldrig någonsin. Om han inte skapar konflikt med dig just vid tillfället han kör in, utan först när du ska ut, så är det inte hans fel - du kan inte kräva att han ska gissa vad du tänker göra vid nästa utfart i rondellen. Så som trafikverkets rekommendationer säger, ska man i möjligaste mån lämna rondellen från ytterfilen, och från innerfilen får bara ske när detta kan ske utan konflikt med bilar i ytterfilen. Till skillnad mot de Svenska säger de Spanska rekommendationerna att man aldrig ska göra det från innerfilen, men det är inte olagligt om det kan ske utan konflikt.
Så klart går det inte i att gå in i ytterfilen när någon kommer i innerfilen i pyttesmå rondeller, men medelstora rondeller av den storlek som blir när det är vägar med två filer i varje riktning som möts är det normalt, eller så skulle ingen någonsin komma in i en sådan rondell.

Ja, eftersom det är filbyte. Det betyder inte att du har frihet att blockera vägen för de som behöver köra ut vilket är det du skriver.

Ingen som pratar om att "blockera vägen" - om man kan, och uppfattar att du vill byta fil så ska det underlättas i görligaste mån, i rondeller eller vilken väg som helst, men det betyder inte att du har rätt att kapa in framför honom och tvinga honom att tvärnita. Det är alltid du som har väjningsplikt, eftersom ni båda är inne i rondellen, och du ska korsa hans körfält.


Men det är inte det du skriver, du skriver att det är mitt problem att personen i ytterfilen inte släpper fram mig vilket inte stämmer. Om en polis ser att du inte släpper fram en i innerfilen så kan du räkna med en bot. Bara för att filbytesregeln gäller betyder inte att du har företräde att blockera vägen för innerfilen.

Bullshit. Man har inte "väjningsplikt" mot en som ska byta fil och köra ut ur rondellen. Man ska underlätta i görligaste mån, men den enda som har någon väjningsplikt och kan bötfällas om något händer är du.

Försök att tänka efter vad som egentligen sker om du har en trefilig rondell och folk inte släpper ut de som kör i innersta filen (som de ofta gör i Spanien). Syftet med cirkulationsplatsen är att trafiken ska flyta på bättre än vid en korsning. Om jag tvingas köra ett extravarv i rondellen för att något pucko valde att köra trekvartsvarv i ytterfilen så blockerar jag ju trafiken.

Jovisst, men nu talar vi inte om vad som är vettigt, utan vad lagarna säger.
 
Last edited:
Hej jag vill bara Tacka för intressant läsning ,men som jag skrev förut så kör jag som alla andra är idioter God jul
 
Tacka vet jag rondellen runt Triumfbågen vid Charles de Gaulle (tidigare Place de l'Étoile) vid Champs Elysée i Paris. Den saknar filer. Där uppstår inga diskussioner vid kollisioner. Ansvaret bedöms ligga hos båda parter och någon polisutredning görs inte. Försäkringsbolagen delar 50/50.
Sorry, det var ju inga spanska trafikregler.
 
Tacka vet jag rondellen runt Triumfbågen vid Charles de Gaulle (tidigare Place de l'Étoile) vid Champs Elysée i Paris. Den saknar filer. Där uppstår inga diskussioner vid kollisioner. Ansvaret bedöms ligga hos båda parter och någon polisutredning görs inte. Försäkringsbolagen delar 50/50.
Sorry, det var ju inga spanska trafikregler.

Det där låter smidigt :eek:.
rocio
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Förlåt att jag kommenterar ett icke-spanskt inlägg men kan inte låta bli:
För länge sedan befann jag mig i centrala Paris, bl.a. i den omnämnda rondellen, i en bil utan fungerande signalhorn, blinkers eller övriga ljus.
Bevisligen överlevde jag och alla runtom (vad jag vet).
/Helen
 
Mycket intressant läsning om rondeller! Den mest spännande rondell jag träffat på i Spanien (hittills!) är den vid IKEA i Murcia! Där får man vara vaken och hålla ögonen på skyltar, stoppljus, filer, bilar och allt annat som rör sig (minns jag fel, eller går det dessutom någon spårbunden trafik här?)! :eek:
 
Det finns en spännande Rondell inne i Cartagena också med
4 eller om det t.o.m är 5 filer, minns inte riktigt.
Undrar vilka regler som egentligen gäller där.
I realiteten blir det i alla fall djungelns lag.
 
Håller med dej där Åsa,,, fy,, så har man varit inne på Ikea, trött hungrig,, och sen ut i den, viken upplevelse,, trodde inte den var sann första gången,, jag körde säkert två,t re varv bara för att upptäcka den
 
Stort tack alla, nu vet jag mycket mer! Men en fråga äterstår: vad betyder linjerna på trottoarkanten i oloka färger? Var vågar man parkera/stanna till?
SofieE
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen