Säger vem, du? Ser en polis att du inte lämnar företräde kan du räkna med en trafikbot, jag har sett poliser göra det. Kör du in i en rondell i ytterfilen så är det ju per definition du som är ytterst som körde in sist om du inte kör i 20 km/ tim.
Säger trafikpolisen och min frus körlärare, plus Trafikverkets regler. När man går in i en rondell är en sak, när man väl är i rondellen en helt annan.
Det är inte fråga om vem som "körde in sist", när ni båda väl är inne i rondellen, det finns de facto inga grader av väjningsplikt i en rondell, som du påstår. "
Ju längre in i cirkulationsplatsen ju högre företräde gäller" skrev du. Innerfilen har aldrig "förkörsrätt" jämtemot bilar som är i ytterfilen på en rondell. "Förkörsrätt" finns överhuvudtaget inte, bara väjningsplikt. Den enda väjningsplikt som gäller är just när man går in i rondellen, inte inne i själva rondellen, annat än filbyte, och då är det alltid den som ska byta fil som har väjningsplikt, inte den som redan är i den filen, aldrig någonsin. Om han inte skapar konflikt med dig just vid tillfället han kör in, utan först när du ska ut, så är det inte hans fel - du kan inte kräva att han ska gissa vad du tänker göra vid nästa utfart i rondellen. Så som trafikverkets rekommendationer säger, ska man i möjligaste mån lämna rondellen från ytterfilen, och från innerfilen får bara ske när detta kan ske utan konflikt med bilar i ytterfilen. Till skillnad mot de Svenska säger de Spanska rekommendationerna att man aldrig ska göra det från innerfilen, men det är inte olagligt om det kan ske utan konflikt.
Så klart går det inte i att gå in i ytterfilen när någon kommer i innerfilen i pyttesmå rondeller, men medelstora rondeller av den storlek som blir när det är vägar med två filer i varje riktning som möts är det normalt, eller så skulle ingen någonsin komma in i en sådan rondell.
Ja, eftersom det är filbyte. Det betyder inte att du har frihet att blockera vägen för de som behöver köra ut vilket är det du skriver.
Ingen som pratar om att "blockera vägen" - om man kan, och uppfattar att du vill byta fil så ska det underlättas i görligaste mån, i rondeller eller vilken väg som helst, men det betyder inte att du har rätt att kapa in framför honom och tvinga honom att tvärnita. Det är alltid du som har väjningsplikt, eftersom ni båda är inne i rondellen, och du ska korsa hans körfält.
Men det är inte det du skriver, du skriver att det är mitt problem att personen i ytterfilen inte släpper fram mig vilket inte stämmer. Om en polis ser att du inte släpper fram en i innerfilen så kan du räkna med en bot. Bara för att filbytesregeln gäller betyder inte att du har företräde att blockera vägen för innerfilen.
Bullshit. Man har inte "väjningsplikt" mot en som ska byta fil och köra ut ur rondellen. Man ska underlätta i görligaste mån, men den enda som har någon väjningsplikt och kan bötfällas om något händer är du.
Försök att tänka efter vad som egentligen sker om du har en trefilig rondell och folk inte släpper ut de som kör i innersta filen (som de ofta gör i Spanien). Syftet med cirkulationsplatsen är att trafiken ska flyta på bättre än vid en korsning. Om jag tvingas köra ett extravarv i rondellen för att något pucko valde att köra trekvartsvarv i ytterfilen så blockerar jag ju trafiken.
Jovisst, men nu talar vi inte om vad som är vettigt, utan vad lagarna säger.