Spanska trafikregler

Där det är gulmålat får man INTE parkera även om många gör det i alla fall. Vänner till oss gjorde det en gång, "alla andra gör ju det", och fick p-böter.
rocio
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Där det är gulmålat får man INTE parkera även om många gör det i alla fall. Vänner till oss gjorde det en gång, "alla andra gör ju det", och fick p-böter.
rocio

Stämmer bra det :) Jag blev av med hyrbilen på gulmarkerat utanför
en skola och det var söndag och den var stängd. 800 spänn att lösa ut den.
Det var 2003 så det är dyrare nu.

Chao P :sol:
 
Säger trafikpolisen och min frus körlärare, plus Trafikverkets regler. När man går in i en rondell är en sak, när man väl är i rondellen en helt annan.Det är inte fråga om vem som "körde in sist", när ni båda väl är inne i rondellen, det finns de facto inga grader av väjningsplikt i en rondell, som du påstår. "Ju längre in i cirkulationsplatsen ju högre företräde gäller" skrev du. Innerfilen har aldrig "förkörsrätt" jämtemot bilar som är i ytterfilen på en rondell.

"OK". Om du har en fyrvägskorsning, får du göra en U-sväng från ytterfilen genom korsningen trots att det finns trafik i innerfilerna ja eller nej? Om inte, varför tror du att du får göra det i en cirkulationsplats om det står att cirkulationsplatsen skall tolkas som en vägkorsning?

Jag har fått böter för såna här saker så bara för att någon tjomme på trafikverket säger att det är OK betyder inte att du inte kommer att få böter av en nitisk polis.


Om han inte skapar konflikt med dig just vid tillfället han kör in, utan först när du ska ut, så är det inte hans fel - du kan inte kräva att han ska gissa vad du tänker göra vid nästa utfart i rondellen. Så som trafikverkets rekommendationer säger, ska man i möjligaste mån lämna rondellen från ytterfilen, och från innerfilen får bara ske när detta kan ske utan konflikt med bilar i ytterfilen. Till skillnad mot de Svenska säger de Spanska rekommendationerna att man aldrig ska göra det från innerfilen, men det är inte olagligt om det kan ske utan konflikt.

Så du pratar om en hypotetisk situation när det är en upphinnande bil som i princip kör fortare än hastighetsbegränsningen eller när det är en gammalfarfar som kör i 20 km/ tim i ytterfilen mer än 180 grader?

Ingen som pratar om att "blockera vägen" - om man kan, och uppfattar att du vill byta fil så ska det underlättas i görligaste mån, i rondeller eller vilken väg som helst, men det betyder inte att du har rätt att kapa in framför honom och tvinga honom att tvärnita. Det är alltid du som har väjningsplikt, eftersom ni båda är inne i rondellen, och du ska korsa hans körfält.

Det verkar vara en semantisk diskussion här och inte en diskussion om huruvida man kan komma undan böter eller inte. Du får inte blockera vägen för personer som vill komma ur cirkulationsplatsen, det är det enda jag vill kommunicera. Man får böter för sånt både i Sverige och utomlands.

Bullshit. Man har inte "väjningsplikt" mot en som ska byta fil och köra ut ur rondellen. Man ska underlätta i görligaste mån, men den enda som har någon väjningsplikt och kan bötfällas om något händer är du
.

OK, mina böter var "bullshit".

Jovisst, men nu talar vi inte om vad som är vettigt, utan vad lagarna säger.

Säg det till polisen med pistoler och batonger.
 
Om inte, varför tror du att du får göra det i en cirkulationsplats om det står att cirkulationsplatsen skall tolkas som en vägkorsning?

Säger vem? Inte Transportstyrelsen...
(Jag skrev felaktigt Trafikverket tidigare.)

Cirkulationsplats

En cirkulationsplats är en plats där vägar möts och där det finns en rondell i mötesplatsen. Runt rondellen finns en väg för cirkulation, där trafiken kör motsols.
Citerat från:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

En rondell är att betrakta som en enkelriktad väg med avfarter bara åt höger, och fungerar likadant som om den vore en rak väg.

Så länge en bil inte blinkar höger för att visa att den ska lämna rondellen, kan du räkna med att den fortsätter runt. Reglerna säger att man alltid ska blinka höger när man ska lämna rondellen.


Du kan ju ta den här testen, och se hur många rätt du får:
http://www.expressen.se/motor/kan-du-kora-ratt-i-cirkulationsplatsen-1

Se även svaret på denna läsarfråga:

http://vlt.se/trafik/1.2335710-varfor-ar-det-okej-att-inte-blinka-


Så du pratar om en hypotetisk situation när det är en upphinnande bil som i princip kör fortare än hastighetsbegränsningen eller när det är en gammalfarfar som kör i 20 km/ tim i ytterfilen mer än 180 grader?

Suck. Jag pratar om en situation som Transportstyrelsen tar upp specifikt i sin broschyr, och som finns med i alla trafikskoleböcker. Knappast hypotetisk!

Ännu en gång - för 3:e eller 4:e gången - denna bild och denna text tar upp just den situationen specifikt, och detta är exakt den "hypotetiska" situation som du uppenbarligen har svårt att inse att den faktiskt uppstår dagligen:

rondell-k-small.png

- Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält.
- Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Detta citerat från denna Broschyr från Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf



Det verkar vara en semantisk diskussion här och inte en diskussion om huruvida man kan komma undan böter eller inte. Du får inte blockera vägen för personer som vill komma ur cirkulationsplatsen, det är det enda jag vill kommunicera. Man får böter för sånt både i Sverige och utomlands.

Dubbelsuck. Vad vill du att bilen i bilden ovan ska göra? Upplösas i tomma intet för att släppa fram dig??

.
OK, mina böter var "bullshit".

Säg det till polisen med pistoler och batonger.

Eftersom jag inte var där och såg den exakta situationen, så kan jag inte uttala mig om vad du egentligen fick böter för, om du fick det.
Vilken regel citerades i ordningsboten? Det specificeras alltid på boten exakt vilken regel du har brutit mot, och någon "inte släppt fram trafikant som vill lämna rondell"-regel finns inte i trafikreglerna. Rekommendationer om beteende, ja, men ingen regel man kan bryta mot. Det kräver dessutom att den i ytterfilen verkligen uppfattar intentionerna från den som ligger i innerfilen, och man måste ligga en bit bakom för att alls ha en chans att göra det, och att den i innerfilen ger tecken i god tid.
Beroende på hur du körde kan det dock bli "vårdslöshet i trafik" eller något liknande, om du till exempel - så fort du såg att den andra bilen ville byta fil - omedelbart stängde igen den lucka som fanns tidigare och han planerat att använda, bara för att hindra honom att byta fil och inget annat. Men även i det fallet måste det i princip hända en olycka för att det ska kunna bli en bot.

.
 
Last edited:
Säger vem? Inte Transportstyrelsen...
(Jag skrev felaktigt Trafikverket tidigare.)


Citerat från:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

En rondell är att betrakta som en enkelriktad väg med avfarter bara åt höger, och fungerar likadant som om den vore en rak väg.

Så länge en bil inte blinkar höger för att visa att den ska lämna rondellen, kan du räkna med att den fortsätter runt. Reglerna säger att man alltid ska blinka höger när man ska lämna rondellen.


Du kan ju ta den här testen, och se hur många rätt du får:
http://www.expressen.se/motor/kan-du-kora-ratt-i-cirkulationsplatsen-1




Suck. Jag pratar om en situation som Transportstyrelsen tar upp specifikt i sin broschyr, och som finns med i alla trafikskoleböcker. Knappast hypotetisk!

Ännu en gång - för 3:e eller 4:e gången - denna bild och denna text tar upp just den situationen specifikt, och detta är exakt den hypotetiska situation som du uppenbarligen har svårt att inse att den faktiskt uppstår dagligen:

rondell-k-small.png



Detta citerat från denna Broschyr från Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf





Dubbelsuck. Vad vill du att bilen i bilden ovan ska göra? Upplösas i tomma intet för att släppa fram dig??

.


Eftersom jag inte var där och såg den exakta situationen, så kan jag inte uttala mig om vad du egentligen fick böter för, om du fick det.
Vilken regel citerades i ordningsboten? Det specificeras alltid på boten exakt vilken regel du har brutit mot, och någon "inte släppt fram trafikant som vill lämna rondell"-regel finns inte i trafikreglerna. Rekommendationer om beteende, ja, men ingen regel man kan bryta mot.
Beroende på hur du körde kan det dock bli "vårdslöshet i trafik" eller något liknande, om du till exempel - så fort du såg att den andra bilen ville byta fil - omedelbart stängde igen den lucka som fanns tidigare och han planerat att använda, bara för att hindra honom att byta fil och inget annat.

Hej snart kan man skriva en bok om ämnet och pengar till böter om man får:):)
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Stort tack alla, nu vet jag mycket mer! Men en fråga äterstår: vad betyder linjerna på trottoarkanten i oloka färger? Var vågar man parkera/stanna till?
SofieE

Som nämnt sà är gult P förbud.
Vita linjer, gàr det bra att parkera och är gratis (om nu ingen skylt säger nàgot annat)
Blà linjer är "Zona Azul" parkering max 2 tim mot avgift, P. biljett ska betala i automat

Gula linjer kan ocksà indikera att det är vägarbeta. Men dà ser du att alla linjer är gula (alltsà även mittlinje etc)
 
"OK". Om du har en fyrvägskorsning, får du göra en U-sväng från ytterfilen genom korsningen trots att det finns trafik i innerfilerna ja eller nej? Om inte, varför tror du att du får göra det i en cirkulationsplats om det står att cirkulationsplatsen skall tolkas som en vägkorsning?

Svar Nej. Eftersom det är en korsning. En rondell i Spanien är inte en korsning, utan ska ses som en rak väg med utfarter till höger.

http://revista.dgt.es/es/multimedia/video/2014/1008-Por-que-carril-ext-glorietas.shtml#.VJl_zsAGA
 
Svar Nej. Eftersom det är en korsning. En rondell i Spanien är inte en korsning, utan ska ses som en rak väg med utfarter till höger.

http://revista.dgt.es/es/multimedia/video/2014/1008-Por-que-carril-ext-glorietas.shtml#.VJl_zsAGA

... och det där är exakt samma sak som Transportstyrelsen säger om Svenska rondeller, och dessa regler har gällt i 15 år nu så det är märkligt att inte fler känner till det, och att det råder så många missuppfattningar.
Samma regler gäller i princip i hela EU, med något undantag.
 
Last edited:
Hjälp! Kommer aldrig våga köra i Spanien (Torrevieja-området) känner jag. Har hört att Göteborg är mycket värre att köra i (bor i Göteborg) men det här verkar ju rätt galet och inte ett dugg smidigt.
 
Hjälp! Kommer aldrig våga köra i Spanien (Torrevieja-området) känner jag. Har hört att Göteborg är mycket värre att köra i (bor i Göteborg) men det här verkar ju rätt galet och inte ett dugg smidigt.

Med tanke på att 185 olika nationaliteter (uppgift från Internet) med div. egna nationella trafikregler ska samsas i trafiken, så är det inte så konstigt om ordet "smidigt" känns malplacerat i sammanhanget :confused:.
rocio
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Med tanke på att 185 olika nationaliteter (uppgift från Internet) med div. egna nationella trafikregler ska samsas i trafiken, så är det inte så konstigt om ordet "smidigt" känns malplacerat i sammanhanget :confused:.
rocio
Hej rocio ja vad är smidigt i spanien endast när man beställer en öl :):)
 
Hjälp! Kommer aldrig våga köra i Spanien (Torrevieja-området) känner jag. Har hört att Göteborg är mycket värre att köra i (bor i Göteborg) men det här verkar ju rätt galet och inte ett dugg smidigt.

Kära Linnéa.

Spanska trafiken är lätt att köra i. Tänk bara på att rondellkörningen kan vara lite ovant. Den vanlige spanjoren uppfattar jag som hjälpsam, och om man bara har koll på vad som händer snett bakom dig så är det ingen fara. Om en spanjor tutar på dig, så vill han oftast bara göra dig uppmärksam på att du gör något galet. Sen är saken utagerad för hans del. Inte som i Sverige där det gapas och skriks om någon är lite osäker.

Och som sagt, helt rätt! Göteborgstrafiken är mycket värre.

Göran
 
Kära Linnéa.

Spanska trafiken är lätt att köra i. Tänk bara på att rondellkörningen kan vara lite ovant. Den vanlige spanjoren uppfattar jag som hjälpsam, och om man bara har koll på vad som händer snett bakom dig så är det ingen fara. Om en spanjor tutar på dig, så vill han oftast bara göra dig uppmärksam på att du gör något galet. Sen är saken utagerad för hans del. Inte som i Sverige där det gapas och skriks om någon är lite osäker.

Och som sagt, helt rätt! Göteborgstrafiken är mycket värre.

Göran

Hej ja inte som i Tullinge började bråka om högerregeln blev mördad av en 51 årig man det är bra att dom tutar :):)
 
Hjälp! Kommer aldrig våga köra i Spanien (Torrevieja-området) känner jag. Har hört att Göteborg är mycket värre att köra i (bor i Göteborg) men det här verkar ju rätt galet och inte ett dugg smidigt.
Det är inte så farligt!

Ursäkta om folk tycker jag tjatar/gör reklam men jag har skrivit lite om detta med att köra bil här i Spanien i min blogg.
 
Tänk på procenten! uppmanade Sven Melander Jon Skolmen. Frågan är hur mycket får man dricka i Spanien utan att betraktas som onykter i trafiken. Gränsen går vid 0,5 promille. Hur många glas vin eller hur många Jarra öl motsvarar det? Systembolaget har en app, Promillekoll som ger svaret på frågan.

https://www.youtube.com/watch?v=4fz9Wnq14_w

Storleken på ett glas vin varierar mellan 15 - 17,5 cl och alkoholhalten i en Jarra öl (0,5 Liter) ligger omkring 4,7%. Vill man vara på den säkra sidan undviker man alkohol i samband med bilkörning.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag läser att Guardia Civil under tre dagar ville skapa sig en bild av användande av droger vid bilkörning. 82.136 förare testades och av dessa blev 1.787 polisanmälda. 333 hade tagit droger och 1.452 hade druckit för mycket alkohol. Alkoholgränsen var satt till 0,60 mg/l i utandningsluften.
Själv har jag bara kvar 0,07 promille från de 25 cl vin jag drack till lunchen på en restaurang för 2,5 timmar sedan.
http://eldia.es/2016-08-18/nacional/nacional8.htm
 

Nya trådar

Back
Toppen