Lika bra att vi döper om tråden till miljötråd, eftersom det stimulerar mest.
För det första, jag har aldrig träffat en person som medvetet vill skita ned miljön.
För det andra, ytterst få personer har en självbild som överensstämmer med vad andra tycker.
Sverige och svenskarna anser att de går i främsta ledet vad gäller miljöarbetet och basunerar
ut detta världen över. Men perspektivet är lite löjeväckande för utomstående. Vi vet hur slösaktigt svensken lever. Alla har tex för stor och resurskrävande bil, de bor för stort, de värmer och slösar med vatten, de äter för mycket kött och andra långväga mat, de reser för mycket, jaa, svensken gör allt för mycket och med för stor fot. ( observera att jag nämner inte alkoholvanor..
) Hög standar heter det.
Dyrt är fint & fint är dyrt. Det är precis det den statussjuka svensken vill ha. Tyvärr är svensken därmed också en miljöbov, fast det överensstämmer inte med självbilden.
Detta vet våra internationella vänner och de tycker det är komiskt för svensken menar allvar med sitt miljöprat. Det är ungefär som en hallik som påstår sig egentligen vara en feminist.
Han är liksom inte trovärdig så länge han utnyttjar flickor/kvinnor.
Likaså är det med svensken och hans internationella miljöengagemang. Jag anser dock inte att svensken är falsk, utan bara hemmablind. Offer för sitt eget kultur, vilket är just att slösa/konsumera.
Och vilka skatter som missbrukas? ( i stort sett alla) Jag kan nämna ett av de största, nämligen koldioxidskatten. Där sitter skatteverket och räknar pengar som kommer in via el och biltrafiken och från industrin. Ofantliga summor. Vad gör de med dessa pengar för att bättra miljön? Joo, de stoppar det i statens svarta hål, inte ett öre går direkt till miljöförbättrande åtgärder som tex bidrag till värmepumpar eller dylikt. Själva poängen med miljöskatter är att göra det så in i helvete dyrt att vi inte har råd att använda/slösa med energin. För en selekterande svensk är det mycket human/sympatisk/rättvis system för då kan den mest smutsande industrin dra av alla kostnader liksom en privatperson som driver företag, men den stackare som bor på landet och har inga pengar blir bara fattigare och fattigare för han måste ha en bil, han måste värma sitt hus, osv, osv. Det är här hyggleriet ligger. Vill man förbättra den lokalamiljön så är det relativt enkelt att göra, men då måste viljan finnas bland våra makthavare. Idag finns viljan att driva in skatter från folket och härska genom att söndra.
Men det är klart att politikerna säger att miljöskatter är bra/nödvändiga, hur skulle det annars se ut? Min åsikt är att tro inte vad politikerna säger, utan öppna ögonen och tänk själv!
Annars tycker jag också om hög standard, men inte om slentrianmässigt överkonsumtion.
Jag tycker att det mest miljövänliga är att inte konsumera alls. Men detta går inte ihop med vår kultur/ekonomi som bygger just på konsumtion. Att förändra sina invända vanor samt samhället åt det miljövänliga hållet tar tid och kräver insikt. Ungefär som att försöka bota alkoholism. Först måste patienten förstå/ inse att han är alkoholist, sedan kan vi fila på 12 stegs programmet och sätta Kina och Indien samt USA som första punkt att åtgärda.
Förslagsvis kan vi skicka våra miljöpräster dit så de kan predika på plats, när det gäller den globala miljön.
Sopsortering i det lokala perspektivet? Det är lite bättre idag men inte så bra som välsovande
sorterare tror. På många håll hälls de sorterare soparna ihop igen och används som fyllnadsmassor eller eldas upp. ( och då sprids gifterna i luften) Allra värst är det med sk miljöfarligt avfall som statliga SAGAB tar hand om för dyra avgifter. De lagrar plåttunnorna utanför Örebro på plan asfalt, många av dem läcker då de rostat sönder, och myndigheten står handfallen för de vet inte vad de skall göra med gifterna eller hur de skall förvaras.
Kommentarer om det är väl överflödiga, kanske skall man höja avgifterna?