Hej!
Jag har hittat en lägenhet som ser bra ut. Frågan är om området ligger off, och om det är för långt till folklivet. Vi vill ju helst inte hamna i ett folktomt hus hela vintern.
Jag lägger in mäklarens adress och referensnumret nedan. En annan fundering är om någon har erfarenhet av mäklaren.
Kommentera gärna.
https://efficaxrealestate.com/se/fa...alicante-costa-blanca/torrevieja/torreblanca/
Refnr. E00424
La Mata är ett populärt område där det bor många turister och därför är priserna där något högre än på andra ställen.
Lägenheten verkar vara i OK skick och det är inte så långt till havet/stranden. Den ligger vackert med fin utsikt. Det ligger nära en stor affär.
Mäklaren vet jag inget om, men det är ju tämligen ointressant eftersom man aldrig skall lita på en mäklare eftersom de inte har något juridiskt ansvar. Det innebär ju förstås inte att de alltid ljuger, tvärtom så är det snarare så att de i regel är helt OK det de säger. Men i och med att det är så mycket pengar inblandade så kan man inte utgå från det som de säger utan du skall ALLTID anlita en jurist för att kolla upp allting.
Lite frågetecken som jag skulle ha kollat upp om jag varit spekulant.
Det står att den ligger mot söder - det gör den inte för balkongen vetter mot sydost. Jättefin morgon och förmiddagssol - men hur länge är det sol på eftermiddagen?
Det står att den ligger 600 meter från havet. Fågelvägen (jag mätte på googlemaps) är det 750 meter, promenad/bil-vägen är ytterligare något längre.
Det står att lägenheten är på 119 m2. Visst är den stor, men så stor är den inte. Knappast inte ens om man räknar in terrassen.
Ner mot havet är det en tämligen lång backe. Det är kanske OK för er idag, men hur känns det om några år (lederna blir tyvärr inte bättre med åren). Men ni kanske kommer att ha bil?
Terrassen är stor och fin men den ligger väldigt högt upp och är inte inglasad och har inget tak (sannolikt inte "möjligt") och det gör att den är väldigt utsatt för blåst och regn. Verkar ju inte finnas några stuprännor heller så takvattnet rinner ner på er balkong (det kan regna och blåsa riktigt rejält). Det verkar ju också som om balkongräcket längst ner har en del vattenskador (faktiskt även en del "skador" på utsidan). Kolla väldigt noggrant så att inte vattnet har kunnat ta sig in i lägenheten. Antagligen är det en jättefin sommarterrass - men troligen inte så trevlig på vintern (förutom på soliga och vindstilla förmiddagar).
Trappan inomhus verkar inte ha några räcken (dvs inget för gamlingar), men det går ju att sätta upp.
Det verkar inte finnas någon pool för barn (dvs sådana som inte kan simma) vilket ju kan vara bra om man får besök av "småttingar".
Du undrar också om det kan bli "folktomt" om vintern. Sannolikt är det så (eftersom det nästan överallt är så) under större delen av året. Jag är medlem i några "svenskklubbar" men de har alla sin huvudsakliga verksamhet (jag är bara med på gemensamma middagar/luncher) förlagd till "centrala" Torrevieja. Du kan ta bilen in dit, eller bussen (du har ca. 400-500 meter till en busshållplats). Jag känner inte till någon, men kanske finns det också någon La Mata-klubb för svenskar eftersom det bor många svenskar i området. Varför inte besöka "Matboden" och "Senap och Ketchup" fråga dom som jobbar där, de kanske vet. Sedan hur "dött" det är måste du undersöka själv. Bege dig till lägenheten och kolla utifrån några kvällar nu under "vintern". Kolla i hur många lägenheter det lyser och promenera runt i området - känns det säkert? Gå även dit på eftermiddagen för att se hur solen når balkongen. Har du bokat en visning är jag tämligen övertygad om att mäklaren kommer att vilja genomföra den en förmiddag
Slutligen:
Åk ner och kolla och då inte bara denna lägenhet, utan en rejäl hög med lägenheter genom flera mäklare. Jag kollade på mer än 20 lägenheter och med flera mäklare. Den jag valde till slut var inte ens en av dom 3 som jag hade som favoriter i förväg utan en helt annan. Den ena av de 3 var redan såld när jag kom ner, i de andra 2 var det något inne i lägenheten (minns inte vad det var) som gjorde att de inte längre var aktuella.