Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Var det inte ett även förra sommaren - jag var inte här då, men har för mig att det skrevs en del om det.Ja man har ju varit med om ett antal skalv under åren men inte så stort som 4.2 vid Torre. Det högsta för mig har varit 3.8 och tror året var 2003.
Golvet skakade rejält... går kände jag inget men vet inte när det var...
Det var väl ungefär så som jag också upplevde det första gången jag var här ner - dvs det blev mest snurrigt.Vi har nu varit nere på visningar i Torre. Vi åkte runt med tre olika mäklare och inser att det inte är lätt att få alla sina önskningar uppfyllda. Till slut blev det bara snurrigt och svårt att inte blanda ihop alla objekt.
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Är det någon som har koll på den stora ödetomten ute vid Av. De la Purisma mellan Calle Pedro Lorca och Calle Captian Garcia Gea. Ska den bebyggas och i.s.f. med vad?
Läste det här inlägget lite sent men om du vill jämföra med hemma så är 3,45 kW c:a 15 Ampere. Normal strömstyrka i en lägenhet hemma är 16 A men då vanligen med 3 faser vilket ger i stort 3 gånger upp i effekt (kW) I Spanien har jag bara sett 1-fas anläggningar. (Än rörigare?Välkommen ner
Apropå el och vatten så har jag "stenkoll" alltså.
Jag jämför med hemma där jag har liknande förhållande...liten lya, här nere är den mycket
större men använder så klart inte hela.
Vatten betalar jag bara här...Hemma ingår det ju i hyran liksom varmvatten och värme...
Vatten här brukar gå på ca 60E för 3 mån. Och jag slösar en del 20E i mån alltså...inte så dyrt.
Elen däremot betalar jag ca 50-80E 1 mån här nere och då kör jag AC bara i ett rum delvis...där jag befinner mig tidvis.
Betalar då samma summa på 3 mån hemma...alltså ca 20E-30E i månaden...givetvis för att VV och värme ingår i hyran
där men inte här nere...
Ser rörigt ut ser jag Men...nu snart så slipper man AC till juni...och börja igen i november delvis
Är ju inte här i hettan på sommaren...
Utan att vara här alls och allt avstängt givetvis - så kommer en liten elfaktura på ca 18-19E.
Glömde att jag har 3.45kW i potencia...(ampere?) dyrare med högre givetvis, mindre är svårt
att ha...
Chao P ♥
Känner byggfirman mycket väl och det har varit deras tomt i mer än 30 àr. Anledningen att de inte har byggt innan är att tomten är för bàde hotel och boendelägenheter. (samma som tomten vid Sinforosa parken vid Acequion)
Man kan bygga upp till 29 vàningar, och de har bett om en "miljöstudie" för 4 torn, men de har än sà länge inga startplaner pà bygget.
Ja det finns ju en kustlag men det är väl så att gamla synder dvs byggaren har fått lov att bygga och det ändras inteHar hört att det finns nya regler som liknar vår egen strandskyddslag,vilket begränsar byggandet nära havet. Har även hört att de max får bygga typ 5 våningar, men jag har som sagt bara hört detta och vet inte om det stämmer?
När det gäller tomten så sa en mäklare att det var kommunens...!?
Har hört att det finns nya regler som liknar vår egen strandskyddslag,vilket begränsar byggandet nära havet. Har även hört att de max får bygga typ 5 våningar, men jag har som sagt bara hört detta och vet inte om det stämmer?
När det gäller tomten så sa en mäklare att det var kommunens...!?
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Om den räknas som den bästa vill jag inte åka från de andra.Flygplatsen:
Läste i senaste numret av SpaniaPosten att Alicante har korats till Europas bästa flygplats (i kategorin 5-15 miljoner passagerare/år) och det står också att den skall byggas ut rejält för att kunna ta emot fler åkande och få fler avgångar till nya destinationer och dessutom så skall det finnas en tågförbindelse som är direkt knuten till flygplatsen (fast det har ju vi i Torrevieja inte så mycket nytta av).
Såg också i SpaniaPosten att alla flygplatser i Spanien nu måste sälja flaskvatten billigare till de resande. På alla flygplatser skall det finnas automater som säljer en halv liter vatten för max. 1 EUR, i butikerna får en 33 cl flaska max. kosta 1 EUR.
S
Om den räknas som den bästa vill jag inte åka från de andra.
Ett bra erbjudande
Instämmer helhjärtat!!!En sak som jag verkligen uppskattar med flygplatsen på Alicante jämfört med den flygplats jag använt mest, vilket är Arlanda, är möjligheten att göra sig i ordning efter säkerhetskontrollen. Efter kontrollen på Alicante finns det stora öppna ytor med en mängd bord där man i lugn och ro kan fixa bälte, mobil, dator, plånbok, läsglasgon och allt annat man varit tvungen ta av sig eller plocka upp ur handbagaget...
Ja det finns ju en kustlag men det är väl så att gamla synder dvs byggaren har fått lov att bygga och det ändras inte
utan vidare...kanske blir skadestånd osv...mäklare har en viss fäbless för att säga att det är kommunens tomter när dom är
tomma...hört det förr flera ggr...precis som att det skulle vara mer bertryggande...iofs nu skulle det kanske vara tryggare om man inte får bygga nära och högt...
Ja det är så mycket man ska se upp med så hälften vore nog...ingenting förvånar mig när det gäller köp efter alla år...skulle kunna skriva en bok om alla konstigheter och försök med både det ena och andra...t o m dråpliga inslag i dumheter Finns "mäklarkontor" som suttit med nerböjda huvuden när jag kommit in för att fråga hur i h-e menade ni här?Intressant, då mäklaren gav ett annat intryck om ödetomten. Extra intressant då hon skulle kolla upp tomten med deras jurist. Blir spännande att se hennes version.
Skulle även vilja varna för mäklaren som angav priset till 140 000 euro, men när jag tittade på Idealista så fanns det andra mäklare som angav priset till 123 000 euro. Jag vill dock inte namnge mäklaren innan jag varit i kontakt med de andra.
Fast det bör väl också kanske sägas att i regel så händer det inte något speciellt utan allt har fungerat perfekt. Man förstår dock vilket helsicke det måste vara för busschauffören som bara har 10-15 minuter på sig vid uppehållet - speciellt eftersom bussen oftast är nästintill fullsatt. Hitintills har jag alltid hunnit med bussen och har kommit fram i tid och det har blivit många resor med den och jag kan definitivt rekommendera den ibland bjuds man ju också på "underhållning"Ha Ha flygbussen ger ibland som du skriver Kjell en del annorlunda upplevelser, vilket vi oxå upplevt ett par gånger när vi tagit bussen
Ett bra erbjudande