CalleH
Medlem
Tack Kjell för alla dina tips!När jag var nere i Torrevieja den senaste rundan (är nu hemma igen i Jonsered över jul/nyår) så passade jag bl.a. på att besöka det lilla offentliga akvariet i Santa Pola. Jag har ju tidigare jobbat inom den branschen (akvaristik) och brukar besöka offentliga akvarier lite runt om i världen (har säkert genom årens lopp blivit uppåt 100st) och i Spanien har jag tidigare besökt flera på Kanarieöarna samt i Barcelona och Valencia, men dessa tänker jag inte ta upp här eftersom de inte har så mycket med Torrevieja att göra, men det tycker jag att det i Santa Pola har eftersom det ligger så nära och det bara är en kort utflykt från Torre. Jag tog bussen från terminalen till Santa Pola och den kostar bara 2,85 EUR enkel resa. Då hamnar man ganska nära centrum i Santa Pola och där ligger ju också detta akvarium (Plaza de Fernandez Ordoñez, s/n, 03130 Santa Pola) som heter Aquarium Municipal.
Det skall med en gång sägas att det är ett väldigt litet akvarium (ett av de allra minsta jag besökt) så man skall inte ha så stora förväntningar när man besöker det, men å andra sidan så är entréavgiften väldigt låg (3 EUR vuxna och 1,50 för barn) och bro man inte allt för långt bort eller bara har vägarna förbi och har en stund över så kan det kanske vara värt ett besök.
Det finns 9 större akvarier (mer än på 10.000 liter) och 3 små akvarier (några hundra liter) och det de har koncentrerat sig på är fiskar från Medelhavet och det tycker jag är helt riktigt att begränsa sig så när nu akvariet inte är större. Inredningen i akvarierna är tämligen OK och fiskarna i akvarierna är i bra kondition så ett besök här gör definitivt att man får en begrepp över vilka arter som återfinns i Medelhavet. Det jag var riktigt besviken på var istället den dåliga informationen som gavs - som jag ser det så är detta ett ypperligt tillfälle att informera besökarna (både turisterna som lokalbefolkningen) om miljöproblemen som finns i Medelhavet och lite om hur vi skall bära oss åt för att inte förvärra dom. Dels så fanns inte så himla mycket sådan information och den som fanns var enbart på spanska. Man kan tycka att den åtminstone borde ha varit på engelska. Vad som däremot fanns var ett litet rum där det visades en film över dels själva Santa Pola men också om fiskarna och om Medelhavet. Denna film var helt OK och hade visserligen en spansk speakerröst men med engelsk undertext så den var absolut värd att kolla på.
En praktisk detalj att tänka på om man skall besöka detta ställe är öppettiderna som är - tisdag-lördag: vinter: 10-13, 17-19; sommar 11-13, 18-22; söndag: 10-13
Nedan lägger jag in några foton som jag tog på detta ställe (klicka på fotona för att se dom i större format):
Visa bifogad bild 1439 Visa bifogad bild 1440 Visa bifogad bild 1441 Visa bifogad bild 1442 Visa bifogad bild 1443 Visa bifogad bild 1444
Calle