Ett märklig sak hände för några minuter sedan, men innan jag berättar om det låt oss backa ca. 2-3 månader i tiden. Då ringde en polis till Harri (på Holiday Home Service och det var han som första gången anmälde inbrottet till polisen åt mig) och frågade honom om det hade varit någon spanjor i lägenheten strax före inbrottet. Harri ringde mig och frågade samma sak och det hade det inte varit. Vi antog att de hade hittat fingeravtryck i lägenheten (de tog sådana vid sin brottsplatsundersökning) som matchade fingeravtryck som de redan hade i brottsregistret och som tillhörde en spanjor. Sedan hörde vi inte mer om detta.
Sedan för en liten stund sedan så ringde någon mig och han pratade svensk men med kraftig brytning (tror det var en spanjor) och frågade om jag inför rättegången hade några andra krav (förutom de som fanns upptagna i polisrapporten). Jag blev tämligen förbluffad och svarade nej (visst det fanns några saker men de kom jag inte på i all hast) och kom mig inte för att ställa några frågor till honom - så jag vet egentligen inte ens vem han var, men antar (har ingen aning) att han var åklagare (eller snarare en person som var anlitad av en åklagare).
Dock jag blev som sagt förbluffad för efter allt som man har hört om rättssystemet här nere så har de tydligen lyckats gripa de som gjorde inbrottet hos mig och dessutom så skall det tydligen redan upp i rätten.
PS. Googlade precis på telefonnumret som de ringde mig på. Kom då till denna sida
http://www.masqueabogados.com/guia-juridica/item/1718-juzgado-de-instrucción-nº-4-torrevieja.html. Som jag fattar så är det en advokatbyrå så jag antar att det helt enkelt var en "försäljare" därifrån som ville erbjuda sina "tjänster" om jag hade några ytterligare krav på inbrottstjuvarna.