Corona

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tur att man lyckades ta sig hem till Sverige i går.
Var mycket obehagligt i Fuengirola dom senaste dagarna med
Poliser som for runt och uppträdde otrevligt, rena Gestapofasonerna.
Det blir inte bättre av att man skrämmer folk och hotar med böter
på tusentals Euro.
Man ska inte jaga hem folk utan att ens fråga vilket ärende dom har utan i stället ska man i vänlig ton fråga var dom är på väg
men så var inte fallet vid detta tillfälle.
Hoppas det finns Poliser som är bättre än dom jag och en bekant
kom i kontakt med.
Sedan finns det ju också sk EXPERTER som tröstar med goda råd om vad man
ska ta sig till när man är hemma.
 
Tur att man lyckades ta sig hem till Sverige i går.
Var mycket obehagligt i Fuengirola dom senaste dagarna med
Poliser som for runt och uppträdde otrevligt, rena Gestapofasonerna.
Det blir inte bättre av att man skrämmer folk och hotar med böter
på tusentals Euro.
Man ska inte jaga hem folk utan att ens fråga vilket ärende dom har utan i stället ska man i vänlig ton fråga var dom är på väg
men så var inte fallet vid detta tillfälle.
Hoppas det finns Poliser som är bättre än dom jag och en bekant
kom i kontakt med.
Sedan finns det ju också sk EXPERTER som tröstar med goda råd om vad man
ska ta sig till när man är hemma.

På Costa Blanca så uppträder polisen föredömligt, i varje fall om man får tro de jag känner.

Kan förstå polisernas frustration på de ställen där folk inte förstår vad utegångsförbud innebär. Utgångspunkten är ju att ingen ska vara ute alls utom i absoluta undantagsfall (handla mat, gå ut med hund). Och man får inte glömma bort syftet med hela övningen, att i slutändan rädda så många liv som möjligt. Så fort man är ute så motverkar man det syftet.

Poliserna är säkert mer medvetna än andra om den katastrof som utspelar sig på många sjukhus och gör allt för att hjälpa vårdpersonal att inte få in fler fall, även om det betyder att man trampar en stackars svensk på tårna.

Hade jag blivit ifrågasatt av en ilsk polis när jag går o handlar mat, så förstår jag bakgrunden och det borde även du göra.
 
På Costa Blanca så uppträder polisen föredömligt, i varje fall om man får tro de jag känner.

Kan förstå polisernas frustration på de ställen där folk inte förstår vad utegångsförbud innebär. Utgångspunkten är ju att ingen ska vara ute alls utom i absoluta undantagsfall (handla mat, gå ut med hund). Och man får inte glömma bort syftet med hela övningen, att i slutändan rädda så många liv som möjligt. Så fort man är ute så motverkar man det syftet.

Poliserna är säkert mer medvetna än andra om den katastrof som utspelar sig på många sjukhus och gör allt för att hjälpa vårdpersonal att inte få in fler fall, även om det betyder att man trampar en stackars svensk på tårna.

Hade jag blivit ifrågasatt av en ilsk polis när jag går o handlar mat, så förstår jag bakgrunden och det borde även du göra.

Visst är det sà. Speciellt när man ser olika "listillos" som använder olika knep bara för att kringà karantänen. I Alicante var det flertalet personer som gick ut med samma hund tex. Tanken är ju att man handlar 1 eller 2 gànger i veckan, inte 1 eller 2 gànger om dagen.
Snart blir det väl ännu strängare för att en del personer inte begriper att hàlla sig inne. De tog en surfare häromdagen i Alicante ocksà...:rolleyes::rolleyes:

I skrivande stund har Sverige 21 döda och Spanien 1772.
 
43 varv runt huset motsvarar 10 000 meter, hade jag ingen aning om innan corona.
Så fort som regnet upphör ska jag kolla hur många varv jag måste gå runt hela tomten för att komma upp till en mil, 43 varv blev lite trist. Mina två hundar var med ett par varv, men de tröttnade och satte sig ner och glodde på mig.
En annan sak.
Jag har galler för fönstren...
Jag har en hög mur runt husen...
Jag får inte röra mig fritt och gå ut...
Hm, det påminner om något.
Kämpa på alla, bara tre veckor kvar av husarresten!
Bjuder även på en hundbild. Sture, den större av dem, fyller tolv år i dag vilket motsvarar 84 hundår. Han är pigg för sin ålder, men hör bara det han vill höra numera.
Ha en bra dag där ute!
P1190469.jpeg
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns poliser och sen andra poliser...jag har råkat ut 2 ggr för G Civil och inte var det trevligt.
Innan Corona...några år sen.
OK lite Off Topic men som sagt man kan bli orättvist behandlad för oskyldiga saker här faktiskt. Och det sitter i.
 
Last edited:
Fast de e ju bara fatta läget, är väl ingen rolig uppgift för polisen heller att behöva tjata om det som absolut ingen kan ha missat.
Sen att gå ut och handla flera ggr/ dag, gå till "nästa" affär, hyra hundar för promenad, osv är ju ganska obegåvat då man utsätter såväl sej själv som omgivningen,,,,
Det är väl bara hoppas att vi slipper höra "gnället" när deras tur kommer.
 
Lite förslag på läsning om diverse elände, samt hur en del andra gjort för att inte bli uttråkade. Läs, så kanske inte ni behöver bli uttråkade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu
https://cdon.se/bocker/amor-towles/...=3436776475660892332f1f912b259243&fo_s=gplase

Ändring:
Jag klistrade in en länk, men så fick jag uppfattningen att jag skulle pröjsa vad ni köpte
Det här var i alla fall boken och det var amazon som betedde sig lite konstigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/The-Grea...5&algv=default&_trksid=p2047675.c100008.m2219
 
Last edited:
Fast de e ju bara fatta läget, är väl ingen rolig uppgift för polisen heller att behöva tjata om det som absolut ingen kan ha missat.
Sen att gå ut och handla flera ggr/ dag, gå till "nästa" affär, hyra hundar för promenad, osv är ju ganska obegåvat då man utsätter såväl sej själv som omgivningen,,,,
Det är väl bara hoppas att vi slipper höra "gnället" när deras tur kommer.
Jag tror nog att det som vanligt är bara dom som bryter hårt mot karantänen man läser om...Dom flesta
sköter sig är min uppfattning och vad jag hör av andra. Klart det inte är kul för polisen, det är det för ingen.
Efter att bli sjuk är det också värre för alla dessa som nu förlorat jobben...även hemma många...
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Bjuder även på en hundbild. Sture, den större av dem, fyller tolv år i dag vilket motsvarar 84 hundår. Han är pigg för sin ålder, men hör bara det han vill höra numera.

När jag såg bilden av hundarna som bekymmerslöst badade i poolen tänkte jag att det ibland kanske vore bättre att vara hund. I Toledo är det tydligen någon som gått från tanke till handling.

http://www.spaniaavisen.no/wip4/kledde-seg-ut-som-hund-for-aa-faa-en-luftetur/d.epl?id=2567108
 
När jag såg bilden av hundarna som bekymmerslöst badade i poolen tänkte jag att det ibland kanske vore bättre att vara hund. I Toledo är det tydligen någon som gått från tanke till handling.
http://www.spaniaavisen.no/wip4/kledde-seg-ut-som-hund-for-aa-faa-en-luftetur/d.epl?id=2567108
Ja jag såg denna...men han bryter ju mot 1. lös hund i stad 2. bedrägligt beteende, utge sig för att vara nån(t) annan hahaha Det var himla kul i eländet men jag tror ju att det är riggat men folk var tydligen arga :p
 
Läste en riktigt hemsk artikel om hur det kan se ut på de spanska äldreboendena
https://www.dn.se/nyheter/varlden/personal-flyr-fran-spanska-alderdomshem/
F.ö. ökar siffrorna även i Sverige, men inte lika snabbt ännu..
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Ja detta hade den bästa uppdateringsidan Sydkusten.es i en notis i går 23.3 kl 21.00:
Åldringar låg döda intill rumskamrater...militären har gjort makabra upptäckter i flera ålderdomshem...
Regeringen har tagit över styrníngen av privata ålderdomshem, sen en notis förut.
Många smittade i personalen och patienter...Vidrigt...
Står här men som notis längre ner på datumet ovan.
https://www.sydkusten.es/sk/11/a/28357/fortlopande-information/

Det är också enl denna nya artikel den stigande kurvan smittade och ännu värre smärtar det en att sjukvårdare smittats i så stort antal pga bristande skyddsutrustning :( 5400 st !!
https://www.sydkusten.es/sk/11/a/28483/spanien-visar-orovackande-raketkurva/
 
Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen