dichos y refranes

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Rätt ska vara rätt. Men jag kan inte rätta mig själv längre (=ändra).
:(
PS.Sen kan det även stå "åt svinen" beroende på vilken översättning man har.

Dagens:
Vänskap är den viktigaste ingrediensen i livets recept.

Attachments

• la-amistad.jpg
    la-amistad.jpg
    27,2 KB · Visningar: 300
Hej Rinconada!
Så sant, och så viktigt och tryggt det är att ha många vänner när man befinner sig på "bortaplan" som vi är när vi är i Spanien. Åtminstone är vi ju det vi som är icke-residenta. Vänner är naturligtvis alltid viktiga, men speciellt när man inte är i sin hemvana miljö där man klarar sig själv i dom vardagliga bestyren. Så var rädd om era vänner och tänk på dom när dom behöver DIN hjälp inför små som stora problem, och inte bara när DU behöver hjälp med dina :love:.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
algo más:
De som äter lunch, middag och kvällsmål fyller begravningsplatserna.

Attachments

• cementerios.jpg
    cementerios.jpg
    13,5 KB · Visningar: 293
För mig är den bra alltid. Jag är glad i maten, även om jag inte äter stora mängder och mest frukt och grönsaker...

Apropà mat.

Desayuna como un rey, come como un principe y cena como un mendigo.
Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en tiggare

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

en till om mat!!! ;:;;)

A falta de pan buenas son tortas

(Brist på bröd bra är kakor)

Det betyder att man måste nöja sig med något mindre värdefullt när man inte når sina ambitiösa mål.

Hej Nalle!
Dom flesta är nog för sega och trötta på morgonen för att besvära sig med att duka fram så mycket mat som en kung antagligen blir serverad. För min del äter jag bara som en kung (nåja, drottning) när jag bor på hotell där det serveras rejäl hotellfrukost :).
rocio

en till om mat!!! ;:;;)

A falta de pan buenas son tortas

(Brist på bröd bra är kakor)

Det betyder att man måste nöja sig med något mindre värdefullt när man inte når sina ambitiösa mål.

Intressant, menas det i analogin att kakor är mindre bra än bröd?? För mig är det tvärt om. Tårta till frukost är himmelriket :)

Hej Nalle!
Dom flesta är nog för sega och trötta på morgonen för att besvära sig med att duka fram så mycket mat som en kung antagligen blir serverad. För min del äter jag bara som en kung (nåja, drottning) när jag bor på hotell där det serveras rejäl hotellfrukost :).
rocio

hehehe ja inte gàr jag upp och lagar storfrukost inte. Men det är ju hälsosammare att äta sà, därav talesättet.

Intressant, menas det i analogin att kakor är mindre bra än bröd?? För mig är det tvärt om. Tårta till frukost är himmelriket :)

Syftar pà ett slags bröd som inte har jäst och är mycket tunnare, ganska torra.
Tàrta heter "tarta", inte torta.

Nadie da gato por liebre.
Ingen ger katt för hare.
Syftar pà att det alltid finns en hake nàgonstans, làter det för bra är det oftas det.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Aqui hay un gato encerrado, här ligger en hund begraven
En el pueblo de los ciegos es el tuerto rey!
Cuando ves las barbas de tu vecino quemar, pon los tuyos a remojar.
No tienes vela en este entierro
No hay peor sordo que el que no quere escuchar.

Tänkvärt:
Saber es poder. Kunskap är makt.
Cada uno tiene su falta. Ingen är perfekt.
Ama y serás amado. Älska och du blir älskad.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen