dichos y refranes

Man kan ju likna situationen med; Beauty is in the eyes of the beholder.

Har jag nämnt att jag behöver glasögon?

Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eller en snällare variant: I mörkret är alla katter grå .
rocio

finns pà Spanska ocksà. "De noche, todos los gatos son pardos"

Finns en annan variant pà mujeres fea ocksà.. Inte helt rumsren,
"Nadie es fea, por donde mea"

den översätter jag inte..

No por mucho madrugar, amanece mas temprano

Hur tidigt du än gàr upp, stiger inte solen upp fortare.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
När jag bodde i Venzuela i början av 60-talet var pardo benämningen på någon som hade vita och svarta föräldrar, dvs någon med ljusbrun hy. Enligt mitt förmenande är pardo lite mer ljusbrunt än marron. De olika orden har alltså att göra med färgnyanser

Nalle
I ordstävet om katter ovan används pardos
Vad är det för skillnad på pardos och
marròn?

/Sven

Pardo är en nyans av brun (marrón) finns ganska mànga (castaño, avellana, café, chocolate...)

Edit: Sàg att Carl redan svarat...

Last edited:
Skylt spanskt ordspråk.jpg

Denna hängde kvar ute på terrassen när vi köpte i Torrevieja. Jag placerade ut frågetecken, fick inte till det med översättningen, och tycker det är ganska svårt att tolka ordspråk, ordstäv?

Visade bilden för min frisör i Torrevieja och hon förklarade att text handlade om att betala sina vänner i tid, annars blir de ovänner!

Visa bifogad bild 429

Denna hängde kvar ute på terrassen när vi köpte i Torrevieja. Jag placerade ut frågetecken, fick inte till det med översättningen, och tycker det är ganska svårt att tolka ordspråk, ordstäv?

Visade bilden för min frisör i Torrevieja och hon förklarade att text handlade om att betala sina vänner i tid, annars blir de ovänner!

Ja.

översättningen blir;
"Om jag litar pà folk blir de mina vänner, som jag förlorar när jag tar betalt, sà för att undvika ovänner, dà är det bäst att inte lita pà folk"

vet inte om det finns nàgot liknade pà Svenska

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Visa bifogad bild 429

Hej Femina

Det är svårt att översätta men du ska veta att i detta sammanhanget betyder
Fiar= sälja något till någon och låta honom/henne betala senare

Det man menar är: Man får vänner genom att sälja på det viset för att sen förlora dem när man tar betalt, för att undvika ovänner, då det bästa är att inte sälja så

Saludos spainsmile

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hej Femina

Det är svårt att översätta men du ska veta att i detta sammanhanget betyder
Fiar= sälja något till någon och låta honom/henne betala senare

Det man menar är: Man får vänner genom att sälja på det viset för att sen förlora dem när man tar betalt, för att undvika ovänner, då det bästa är att inte sälja så

Saludos spainsmile

Tack för den förklaringen! graciass

ny tanke

Texten betyder ungefär: Flyg så högt du kan utan att glömma varifrån du kommer.

Attachments

• tanke för dagen2.jpg
    tanke för dagen2.jpg
    13,4 KB · Visningar: 298
uttryck

Bra metafor. Tomma fickor ser ju ut som "velas":

Attachments

• inga pengar.jpg
    inga pengar.jpg
    62,1 KB · Visningar: 350
Bra metafor. Tomma fickor ser ju ut som "velas":

Har jag aldrig tänkt pà.
Enligt min svärfar syftar dock inte "velas" pà segel utan pà stearinljus (heter ocksà velas) Detta skall tydligen komma ifràn illegala kortspel där de som spelade räknade sina pengar i ljuset ifràn 2 ljus. När npagon hade blivit av med alla sina pengar, satt han bara där med 2 ljus. "a dos velas"

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen