Never ending story...
Trodde mina problem var ur världen då jag fått två räkningar med 0 i förbrukning, bara fasta avgifter, men lik förbannat så hade det smugit in 3 dagars debitering på sista räkningen, 2 dgr i aug o en i sep, då vi fortfarande var i Sverige - jag åkte ned den 11/9. Förra gången var det ynka 2.1 kWh o denna g 14.1 kWh - fortfarande struntpengar men fortsätter det i stegrande takt lär det sluta med att jag måste avyttra lös egendom o inteckna fast
Börjar känna mej lite som don Quijote även om väderkvarnar inte direkt ingår i elbolagets kraftkällor...
Vid det här laget börjar vi (elbolaget o jag) bli lite trötta på varandra o i sista mailet blev jag hänvisad till Industriministeriet som låter vassare än en kombination av konsumentombudsmannen o allmänna reklamationsnämnden.
De håller styvt på att avläsningen är korrekt vilket inte förundrar mej då de dels är avlönade för att ha den inställningen + skulle de vika sig så kan det ev. bli en snöbollseffekt.
Var i vart fall inne på ministeriets hemsida vilket inte direkt gjorde mej klokare då, trots engelsk översättning, det mesta var på spanska men hittade ett kapitel med rubriken: Aliens o där finns kanske svaret, d.v.s. lägenheten hemsöks av utomjordingar som under olika 24-timmars perioder laddar sina batterier, raketer eller kanske elbilar - vem vet?
En helt ovetenskaplig reflektion är att i de fall vi får en räkning avseende förbrukning så smittar förbrukningen av sig även på andra dagar, vilket givetvis elbolaget förnekar men då det inte sker ngn skendebitering när fakturan är på 0 i konsumtion ligger det nära till hands att misstänka o i sånt fall kan det finnas en bugg i deras system som f.ö. fungerar oklanderligt o registrerar förbrukning från det klockslag vi anländer tills vi lämnar.
Sist jag lämnade så drog jag ur varje anslutning till vägguttagen för att eliminera i det fall huvudströmbrytaren "läcker" men då borde å andra sidan förbrukningen vara mer konstant än slumpmässig, t.ex. ACn drar 60/65 W i standby-läge o TVn lär också ha ngn form av förbrukning i viloläge.
Tidigt i mailväxlingen sa elbolaget att det inte är ovanligt att någon annan varit i lägenheten så som extra säkerhet bytte jag till ett säkerhetslås, säkert helt i onödan, då i sånt fall borde laptopen o kanske även plattTVn fått fötter o även om man leker med tanken så känns det absurt att "någon" kliver in i lägenheten vid midnatt (00.00) förbrukar blygsamt med el under exakt 24 timmar o lämnar midnatt dagen efter (00.00) samt att det händer alla fem gångerna - det faller på sin egen orimlighet. Jag tycker någonstans att även elbolaget borde uppfatta det som udda men glider på direkt fråga o hänvisar till att undersökning visat att mätaren är korrekt - Så där står vi idag, ord mot ord o lär inte komma så mkt längre.
Det går tydligen att få mätaren undersökt o visar den fel så står distrubitionsbolaget för kostnaden o visar den rätt får jag stå för fiolerna men känns aningen osäkert då överförbrukningen verkar ske slumpmässigt o utan rim o reson.
Har även ställt frågan vad en ny mätare kostar vilket känns en aning billigare än stå för ombyggnad/modernisering av deras datasystem.
Vi kommer att stanna i Sverige under oktober så förväntar mej en rkg på endast fasta avgifter om mina beräkningar stämmer. Sedan åker vi ned i slutet av november o då blir jag inte förvånad om historien upprepar sig.
Btw - fick ett tips om att man kunde få en fast kostnad att betala månadsvis:
If you want, you can pay a fixed monthly payment, always the same amount and day, rather than paying the regular bills. The rate is revised every six months.
More information at:
https://www.iberdrola.es/customers/home/services/bill/fixed-rate
Ingenting för mej i nuläget då vi är i Spanien för sporadiskt men kanske passar någon annan härinne?!