Förstår inte riktigt hur man kan göra stora besparingar. Det skiljer ju för mig bara 25 EUR/månad om jag är där nere och när jag inte är där och det kan väl ändå inte bli billigare än när jag inte är där nere och då kan det ju inte bli fråga om stora besparingar??????
Eller är den fasta månadsavgiften betydligt lägre om man har natt/dag-taxa än vanlig taxa???? Jag trodde att den enda skillnaden mellan taxorna var att med natt/dag taxa så är den rörliga avgiften högre på dan och lägre på natten än med vanlig taxa.
Månadsavgiften är densamma oavsett vilken plan du väljer och det som styr avgiften är storleken på huvudsäkringen.
Ang besparingar så beror det ju på hur ofta och vad man förbrukar + när. Fick idag en lista på olika tariffer:
1. Stabil plan, dygnet runt - energikostnad 0,139278€/kWh
2. Nattplan kl 22/23.00 -12/13.00 0,086565€/kWh - övrig tid 0,165323€/kWh
3. 8 timmarsplan där man själv väljer vilka 8 timmar man är som mest aktiv o kan variera från dag till dag - 0,090613€/kWh - övrig tid 0,184531€/kWh.
Finns även week-end och vinterplaner, den senare mellan 1 dec o 1 mars
I vårt fall lägger nuvarande kostnad på 0,174351/kWh så verkar lönsamt att byta men har inte bestämt till vilken plan ännu.
Vill man kolla sin förbrukning så loggar man in på Iberdrolas hemsida, klickar på räkningar, klickar på den räkning/stapel du vill kika på och sedan på "visa förbrukning" som visas dels i ett stapeldiagram + förbrukning timme för timme / dag för dag vilket kan vara till hjälp för vilken tariff man bör välja eller som ett tips för vilka rutiner man kan ändra...
Läste förresten att deras "night pack-plan" eliminerar risken för överraskningar:"
Om du hellre vill glömma oönskade överraskningar från dina elektriska ledningar och köksmaskiner, anmäl dig till Night Pack Plan som ger täckning vid funktionsfel." Skulle smaka mumma efter mitt korståg mot beräknade avläsningar men då min mätare är korrekt enligt två kontroller är det tveksamt om byte av plan skulle hjälpa, kanske snarare byte av bolag - säkert sörjd o saknad av ingen då jag troligen rankas som ett mellanting av rättshaverist o pensionär med för mycket tid