Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eller hur o vem vet - en vacker dag står jag kanske utanför dörren med en flaska vin o en skarvsladd....När jag läser allt detta känner jag mig glad, glad för min egen skull som har egen el och saknar grannar.
Vatten dåNär jag läser allt detta känner jag mig glad, glad för min egen skull som har egen el och saknar grannar.
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Grattis o det är ju så det ska funka! Kanske var det några av dina apparater som drog ström i standby-läge?Hi,
Jag vill bara uppdatera sällskapet. När vi åkte hem i början av augusti, stängde jag ner huvudbrytaren. Jag ville se om jag får någon konsumtion ändå. Nej, det har jag inte fått. De två sista räkningarna (21/8-18/9 och 18/9-15/10) visade noll i konsumtion.
Jag vet alltså inte vad det var som konsumerade enstaka kilowatt i våras, men nu är det iaf strypt!
I mitt tycke betalar du för mycket....Eftersom jag inte vet vilka olika typer av avtal som går att ha så kanske ni kan säga om de tariffer jag har är rimliga.
Kraftuttag: € 49.286174 / kW och år
Energitid: € 0.163481 / kWh
Jag har säkrat 9,2kW så räknar med att den fasta kostnaden är ca €450 per år sen tillkommer den rörliga.
Jämför jag med svenska priser är det ju dyrt men som sagt, har ingen riktig koll.
Vad säger ni som utrett frågan, vad är rimligt pris?
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Det verkar ju vara flera här som har koll på era el räkningar. Vi har precis köpt ett litet hus i La Marina och då också tecknat el och vatten avtal. Utmaningen är ju att jag inte kan något den spanska marknaden så utelämnad till att de inte luras och att söka på forum. Nu har det varit så mycket att jag måste erkänna att just dessa 2 avtal inte varit topp prio att reda ut.
Jag har nu ett avtal med de bolag som ni inte verkar gilla, Iberdrola.
Eftersom jag inte vet vilka olika typer av avtal som går att ha så kanske ni kan säga om de tariffer jag har är rimliga.
Kraftuttag: € 49.286174 / kW och år
Energitid: € 0.163481 / kWh
Jag har säkrat 9,2kW så räknar med att den fasta kostnaden är ca €450 per år sen tillkommer den rörliga.
Jämför jag med svenska priser är det ju dyrt men som sagt, har ingen riktig koll.
Vad säger ni som utrett frågan, vad är rimligt pris?
Rörigt är bara riktnumret o verkar som dom inte litar på sin egen mätare eller inte kan hantera att jag bryter strömmen under pågående period och menar att det uppstår oredovisad förbrukning som portioneras ut över slumpmässiga 24-timmars perioder. Hur oredovisad förbrukning kan uppstå är för mej en gåta då all förbrukning redovisas timme för timme och när elen är avstängd förbrukas nu ingen ström - enkelt o elementärt kan tyckas. Men när jag bad om att få ta del av de loggar som ligger till grund för debitering andra datum än när vi är i spanien hänvisades vi till distrubitionsavdelningen så det lär bli nästa pislner...Låter rörigt
Är detsant. I somras hade jag en gäst som bodde 1 vecka i min lägenhet, elen kostade 80 Euros. Jag undrar hur det kan skilja sig så mycket. Vad har du för AC?Hej ja vad har ni i el kostnader skrivs bara om förbrukning hit o dit .Jag betalade 47 euro för en månad med AC på 24 timmar dygnet runt bor här permanent ???????
Elkostnaden kan också skilja en del mellan olika bolag. Sedan kan man också ha olika tariffer inom ett och samma bolag. Normalt är den rörliga avgiften samma hela dygnet men en del har natt/dag-tariff vilket innebär att elen är billigare än "normalt" på natten och dyrare på dagen.Är detsant. I somras hade jag en gäst som bodde 1 vecka i min lägenhet, elen kostade 80 Euros. Jag undrar hur det kan skilja sig så mycket. Vad har du för AC?
Ett bra erbjudande
En gammal anläggning kan förbruka 2 kWh i timmen, 336 kWh per vecka. Så med ett av de sämre elavtalen landar det utan problem på 80 euro för en vecka tillsammans med lite annan förbrukning.En elkostnad på 80 EUR i veckan låter väldigt mycket.
Vad har du för elbolag? Inte Iberdrola? Vad ska man ha minst i huvudsäkringen om man ha AC, varmvattenberedare och alla andra vitvaror igång? Jag tror att min huvudsäkringen är större, därför dyrare. Jag ska nog prova den natt/dag tariff. Tack för info.Elkostnaden kan också skilja en del mellan olika bolag. Sedan kan man också ha olika tariffer inom ett och samma bolag. Normalt är den rörliga avgiften samma hela dygnet men en del har natt/dag-tariff vilket innebär att elen är billigare än "normalt" på natten och dyrare på dagen.
Sedan har man också en fast avgift varje månad som man får betala oavsett om elen är på eller inte. Denna kan också variera mellan olika bolag och olika tariffer. Man kan också sänka den genom att ha olika storlek på huvudsäkringen till fastigheten - ju större man har desto dyrare är det. Av praktiska skäl vill man ju inte ha en för liten eftersom den då kommer att lösa ut om man tar ut för mycket el vid ett tillfälle - t.ex. om man har AC, varmvattenberedaren och ugnen igång samtidigt.
Mina elräkningar i min 3-rumslägenhet ligger på ca. 20-25 EUR per månad när ingen är i lägenheten och på ca. 45 EUR/månad när det är någon där.
En elkostnad på 80 EUR i veckan låter väldigt mycket.
Och min lägenhet är bara 57 kvm, storleken är hälften din. Något är galet här. Min AC är nytt Panasonic, dock centralt värme, inte så kallade split AC. Kanske orsaken till dyra eldrift? Synpunkter?80 euro per vecka ,jag har ca 60 i mån på 167 kvm hus?
Ett bra erbjudande