Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien.Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
- Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad).
- Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna.
- Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
- Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ett bra erbjudande
American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.
PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jättetråkigt att höra att din fru har blivit sjuk och jag önskar henne god och snar bättring.... Det trista är att min fru blivit drabbat av viruset och varit hemma 14 dagar. Hon arbetar på ett äldreboende så det var tre som insjuknade samtidigt varav en tråkigt nog hamnade på sjukhus....
Hoppas att din fru nu har kryat på sig - du får hälsa henne.Förlängningarna verkar ha blivit en del av vardagen känns det som. Själv har jag varit här sedan 1 mars och fått 3 hemresor avbokade - nästa är planerad till 1 juni. I princip går det ingen nöd på mej o ser det som ett ypperligt sätt att förbättra solbrännan. Däremot tar hårväxten ingen hänsyn till rådande situation så liknar numera en tidig Björn Borg men därmed stannar alla likheter, dessutom är min backhand säkert sämre än hans men kan i.o.f. bero på att jag aldrig hanterat ett racket.
Det jag saknar är de så gott som dagliga promenaderna trots att jag av naturen är lat och tidigare fick min motion via tandborstning och hissåkande + tog bilen till kiosken när jag var i Sverige.
Här nere tog jag tidigare strandpromenader i stort sett dagligen vilket hade en positiv effekt på vikten och gick ned i runda slängar 10 kg men allt innesittande har numera ändrat kroppen från konkav till konvex igen. Dock inget ont som inte har ngt gott med sig då jag tidigare hade vissa problem när jag gick igenom säkerhetskontrollen och var tvungen att hålla upp byxorna med handkraft så jag såg mer ut som en eftersläntrare i en säcklöpartävling än en resenär när jag tultade igenom metallavkännaren..
Det trista är att min fru blivit drabbat av viruset och varit hemma 14 dagar. Hon arbetar på ett äldreboende så det var tre som insjuknade samtidigt varav en tråkigt nog hamnade på sjukhus.
Jag känner maj ganska hjälplös här nere då jag gärna vill vara nära henne men hon tycker jag ska stanna då vi båda anser att Spanien hanterar situationen bättre än Sverige. Vilka som handlade rätt lär framtiden utvisa och domen för de som sitter med svarte petter lär inte bli nådig o utlöser med säkerhet ett räfs- och rättarting. Någonstans hoppas jag dock att svenska modellen är den rätta men då jag tillhör riskgrupperna p.g.a. ålder o underliggande krämpor så lär jag sitta still i båten.
Dock, om hennes situation förvärras, har jag alltid möjlighet att bila till Sverige och har förberett med personbevis + en skriftlig försäkran som tydligen Frankrike kräver vid gränsövergång. Det påstås att man måste åka nonstop genom Frankrike, tankningar undantagna så en avstickare för att kolla in Eiffeltornet lär inte komma på fråga.
Dessutom vet jag inte hur det fungerar med färjeförbindelser så det känns som det kan bli vissa logistikproblem.
Så, vi får se framtiden an och vänta på att det mesta återgår till den tiden då Corona var känt som ett ölmärke,,,
Ett bra erbjudande
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
Hej vännen o tack för omtanken. Talar ju med min fru flera ggr/dagligen - tidigare skrev jag att två kollegor insjuknade samtidigt med henne och nu är siffran uppe i 27 så en skrämmande utveckling - tidigare så hade 5 patienter avlidit och igår var det 50 av 150 d.v.s. en tredjedel o en fjärdedel av parsonalen.OK, du är kvar också! Tråkigt att din fru råkat ut för denna virus också men äldreboendena
är väl de som inte skyddats hemma heller. Här nere är minst 38 st virusdrabbade hem så tillvida att halva
personalen och boende är smittade. 26 döda bara på ett i Alcoy...Finns nog inget boende som har klarat sig.
Tragedi! Inte har antal döda räknats där heller så off antalen är för låga.
Ja inte blir man smal här nu Många springer på husterrasserna och i garage Grannen mittöver lyfter skrot och
hoppar hopprep.
Du får hälsa din fru som jag hade förmånen att få träffa! ¡Ánimo! Som dom säger här!
Chao P ♥
Hoppas att din fru nu har kryat på sig - du får hälsa henne.
Jag är i alla fall väldigt glad över att jag lyckades ta mig hem från Spanien och nu befinner mig i Sverige eftersom jag här kan promenera runt och affärer och restauranger fortfarande har öppet. Visst är det också förändrat här och det är mindre med folk i affärerna och på restauranger än det var innan Coronan och folk håller här avstånden lika bra som jag tycker att de gjorde i Spanien under karantänen när jag var där.
Sedan vad som är rätt strategi i de olika länderna är nog omöjligt att sia om. Jämför man ju Sverige och Spanien så är det ju "uppenbart" att Sverige är bättre eftersom det här har dött ca. 160 personer på 1 miljon, medan det i Spanien har dött ca. 450 personer per miljon. Så där "vinner" Sverige, men om man istället då jämför Sverige med Norge (som har restriktioner liknande de i Spanien) så har det där "bara" dött ca. 34 personer per miljon. Egentligen väldigt ologiska siffror och skulle vilja sticka ut hakan och påstå att det viktigaste nog inte är dessa restriktioner under karantänen utan helt andra saker. Vad det är vete sjutton.
Sedan kan det ju också faktiskt vara en "fördel" att många har dött i ett land eftersom uppenbarligen detta med flockimmunitet (vaccin dröjer säkert 1 år) verkar vara det som alla experter ser som "räddningen" och om det nu stämmer så borde ju Spanien ligga bra mycket närmare flockimmunitet än Sverige och Sverige bra mycket närmare en sådan än t.ex. Norge, men det är ju bara spekulationer.
Vad som fungerat speciellt dåligt i Sverige (och sannolikt även ännu sämre i Spanien) har ju varit äldreboendena samt hemtjänsten eftersom väldigt många av de döda kommer därifrån. De anställda som jobbar där verkar ha haft väldigt dåligt med skyddsutrustning och dessutom varit väldigt dåligt utbildade på hur de skall bete sig i en situation som denna. Dessutom är det ju lite underligt att sjukdomen har slagit så hårt i Stockholm jämfört med övriga Sverige (ca 60% av alla som dött av Coronan bor i Stockholm). Så nog finns det många frågetecken inför framtiden.
Ett bra erbjudande
Tack min vän!Ha en trevlig hemresa (nåväl så trevlig den nu kan bli, i alla fall) och så får vi hoppas att frugan har kryat på sig tills du har kommit hem
Ett bra erbjudande