Ludwig
Ny medlem
Så många svar! Uppskattas!
Bra tips! Om mäklaren redan har en kontakt med banken, betyder det då att de då redan har värderat lägenheten? Men desto enklare för mig desto bättre. Har varken tid eller ork att bråka med olika banker om jag inte måste.Hej Ludwig! Min vännina köpte en lägenhet i Torrevieja i höstas. Det var väntetid på en månad för att få NIE-nummer då. När det gäller banker så tror jag att din mäklare kommer att rekommendera den bank de redan har samarbete med vilket kanske kan underlätta för dig. Vi hamnade hos Deutsche Bank och fick låna 70 % utav värdet på bostaden i 20 år. Det var ganska mycket underlag som skulle fram för att kunna ansöka om detta lån. Det kan nog vara bra ifall du är ute i god tid med att ta reda på exakt vad som krävs. Det var bl.a anställningsbevis på engelska, de tre sista löneutbetalningarna på engelska, UC rapport på engelska o.s.v
Lotta
Jag har sett den och tyckte den var lite väl mkt övergripande och inte så mycket fakta och exempel. Drog faktiskt iväg ett mail till dom i fredags där jag frågade om dom arbetar i Malaga och priser. Ska höra med dom ang banker om det visar sig att dom kan hjälpa mig. Vore tråkigt att behöva åka ner en dag extra för att prata med banker. Roligare kan man ha för sig...Har du laddat hem Abacos info (som är gratis) med råd om hur det går till att köpa bostad i Spanien. http://www.kopahusispanien.com/?utm...=textLink&utm_campaign=HandbookConveyancingSE
Uppenbarligen så är det så att "reglerna" om vad som gäller varierar för bostadslån varierar mellan olika orter, mellan olika banker, ja t.o.m. mellan olika anställda på en och samma bank så det bästa (om du inte kan låna upp pengarna här hemma) helt enkelt är att åka ner till Malaga och besöka olika banker och fråga. Kanske kan också mäklaren som du slutligen kommer att köpa av att ha några kontakter. Eller varför inte åka ner och boka in ett möte med Abaco i Malaga (antar att dom finns där, vet ej) och kanske har dom någon bankkontakt.
Tackar, ska ta och fylla i detHej.
Mycket bra och intressant tråd!
Om du använder vårt formulär här på Spanienforum så får du ett gratis rådgivningsmöte eller telefonsamtal med svensktalande jurister nere i Spanien och du får dessutom 500 kr i rabatt om du väljer att bli kund hos vår juridiska samarbetspartner.
Formuläret hittar du HÄR
Mvh Admin på Spanienforum.